Arowana og indisk knivfisk,mat??

Var en tur på Dahls i dag og kom hjem med en arowana på 36cm og en knivfisk på10-12cm,noen som har noen gode tips om mat som funker godt?? Jeg hadde en arowana tidligere og den foret jeg på sirisser og andre insekter og kommer til og prøve det her også.Men hva med knivfisken,det går vel helst i fisk der??Noen råd??
Levende mat bruker å virke det!
Knivfisk
Knivfisken min elsker oksehjerte
Ok,jeg får se om han tar fisk først,hvis ikke får jeg prøve oksehjerte..
Jeg hadde blant annet gitt røde mygglarver, mysis, reker fra matbutikken, og noe flyte-pellets (-til arowana`n spesielt).
Har prøvd litt av hvert idag,den tok en kakerlakk(4-5cm) i dag,men det ble med den ene så spørs om den var noe god Det går endel småfisk oppi der nå,så den tar nok de etterhvert.Skal prøve med reke etterpå når tigerfiskene skal mates,reke pleier og fungere på de fleste fisker..OME:Åssen var det og ha rokker i en 540L??
Hørte idag at du ikke behøvde noe mat til Arowanaen din mer...Den var kjip...
Hørte noe snakk om at murena di smakte litt på den..
Rune Strand
Levende mat bruker å virke det!

Regner med at du snakker om levende insekterosv, da jeg regner med at alle akvarister vet at både etter den gamle dyrvernloven og den nye dyrevelferdsloven § 14. er det gitt særskilte forbuder bl a mot fôring med levende dyr.

Og hvis du da lurer på om dette kan da vel ikke gjelde fisk, har lovgiver vært så grei å fortelle oss at loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.

Og siden denne tråden er opprettet på Akvaforum.no har alle medlemmer her akseptert retningslinjene der det bl a heter at "Innlegg/tråder som handler om ulovlig dyre/fiskehold og ulovlig behandling av dyr/fisk iflg. gjeldende lovverk kan slettes/stenges uten varsel."

Siden loven også omfatter forhold som påvirker respekt for dyr, bør en ikke holde mindre fisk sammen med preditatorer som betrakter disse som mat.

Arowana og indisk knivfisk,mat??
Bare ett spørsmål:Hvorfor er det lov og selge fisk som lever av fisk hvis det ikke er lov og fore med fisk???For min del går det i reker,men disse lever jo av fisk i naturen.Da skulle det jo ikke vært lov og selge fisk som lever av og spise andre fisker.Så hva gjør en da med fisk som primært kun spiser fisk og ikke tar noe annet,skal en da la den sulte ihjel???
Man rett å slett kjøper IKKE fisk som bare kan leve av å spise andre levende fisk, det er moralskt dårlig å kjøpe en slik fisk fordi det et "kult".
og hvis alle hadde hatt litt vett i hodet å ikke kjøpt slike fisk så hadde det ikke vært slike fisker på markedet fordi da hadde det ikke vært marked for å selge de.

for fisken din med reker du, og annet som allerede er dødt i butikken.

Naturen er tøff men det er ingen god unnskylding for å fore kjæledyr med kjæledyr!
fks fore slange med levende mus, eller fisk med levende fisk osv
Hekta
Bare ett spørsmål:Hvorfor er det lov og selge fisk som lever av fisk hvis det ikke er lov og fore med fisk?
Dyrevelferdsloven setter krav om kompetanse fra de som selger fisk, og at de skal forsikre seg om at kjøper kan tilfredsstille fiskens behov.

Nå er det vel strengt tatt ikke lovt å selge dyr som ikke overlever i fangenskap. Dette var en av grunnene til at vi fikk forskrift om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte.

Forskriften setter et forbudt mot å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander.

Den våkne akvarist ser da at det er gjort et unntak for fisk i 1976. Men nå er det på trappene en forskrift, der akvariefisk ikke unnslipper. Verdt å merke seg er at denne forskriften også gjelder planter, reker, snegler osv.

I høringsuttalelse fra Norsk akvarieforbund om forskrift om innførsel og utsetting av fremmede organismer, er NAF er svært betenkt over følgene av forslag til forskrift om innførsel og utsetting av fremmede organismer. NAF hevder at dette er den mest dramatiske forskriften for norsk dyrehold noen sinne, og vil ha stor negativ effekt på å kunne holde mange ulike hobbydyr, som akvarium.

En streng tolkning av denne loven er at det kun er domestiserte dyr som kan holdes i akvarium, type oppdretts former av guppy og gullfisk ol.


Hekta
Da skulle det jo ikke vært lov og selge fisk som lever av og spise andre fisker.Så hva gjør en da med fisk som primært kun spiser fisk og ikke tar noe annet,skal en da la den sulte ihjel???
Dyrvelferdsloven § 22 sier fisk skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Og her har du et meget godt poeng. Hvordan kan vi som akvarister føre en diskusjon med direktorat, lovgiver og dyrevernsorganisasjoner hvis vi skal holde fisk som vi vet ikke overlever i fangenskap uten å bryte dyrevelferdslovenen?

Slik jeg ser det må få frem et standpunkt der vi "ofrer" fisk som ikke lar seg holde i fangenskap, mot at vi fortsatt skal få lovt til å importere fisk, planter osv som vi kan holde og formere i fangenskap. Arter jeg se på i denne sammenhengen ville da være en rekke store ferskvannsarter, paroonhai er et godt eksempel på uegnede akvariefisk, saltvannsfisk som Moorish idol, carnivore fisker som må fôres med levende fisk osv.

Vil du les mer kan du se her, og her.

Nå skal det sies at i revideringarbeidet etter høringen er det kommet signaler på at det vil kunne gjøres;
-Unntak fra tillatelseskrav for tropiske/subtropiske akvarieorganismer ( erstattes med melding, aktsomhetskrav, liste over akvarieorganismer som likevel krever søknad)
–Unntak fra tillatelseskrav for marine org til innesluttet bruk (melding, liste over org som likevel krever søknad, forbudsliste innførsel)
–Hagedamsorganismer: unntak fra krav om tillatelse for enkelte organismer? (aktsomhetskrav, tekniske spesifikasjoner, melding, register)

Vi får se hva som skjer når forskriften kommer.
Arowana og indisk knivfisk,mat??
Ja,det er ikke lett og bli klok på norske regler til tider.Jeg for min del kan kan ofre typiske rovfisker som egentlig ikke egner seg for vanlig akvarium,for og beholde andre fisker.Det ville vært kjedelig hvis guppy og gullfisk var det eneste en kunne ha i akvarium.Da hadde ihvertfall jeg lagt hobbyen på hylla.Men det er faktisk noen der ute som syntes dette med store rovfisker er interessant og det vil alltid være noen som kjøper sånne fisker hvis det er mulig og gjøre det. Og da vil også spørsmålet om det er riktig og fore med levende eller ikke være tilstede.Det er jo måten det fungerer på i naturen,men jeg skjønner hvordan enkelte tenker om saken.
Dæven ja har hørt noe om disse reglene =p
ikke lett og bli klok på dette landet sine regler nei.. sette det litt på spissen skal man slå ihjel melormer og siriser før man forer de til edderkopper og fisker? da hadde mange edderkopper død i fangenskap i norge .

men la oss ikke starte den diskusjonen her .. men det er et ganske interisant tema..

godt nytt år til alle her inne
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap