- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hulefisk som angriper angre fisk
Hulefisk som angriper angre fisk
hei har to hulefisker i et akvarium med 3 sebrafisker, 4 skalarer og 2 Kuhlii-ål.
men når jeg skule mate dem i dag så jeg at et av sebrafiskene hadde et sår på siden så jeg tok den ut å satte den i en plast boks som jeg fant.
jeg tror at det er hulefisken som har vært å tatt seg en bit av sebrafisken.
hulefiskene har ikke spist i det siste.
hva bør jeg gjøre?
vil det gå bra med sebrafisken min?
her er noen bilder av sebrafisken og såret.
men når jeg skule mate dem i dag så jeg at et av sebrafiskene hadde et sår på siden så jeg tok den ut å satte den i en plast boks som jeg fant.
jeg tror at det er hulefisken som har vært å tatt seg en bit av sebrafisken.
hulefiskene har ikke spist i det siste.
hva bør jeg gjøre?
vil det gå bra med sebrafisken min?
her er noen bilder av sebrafisken og såret.
Postet 28.12.11 kl 13:12
Fisken vil bli stresset og redd av å være i en liten plastboks. Det er dyreplageri, så slipp den ut igjen til de andre. Det er kun i normale omgivelser omgitt av sine egne artsfrender at de føler seg trygge. Og føler den seg rolig og trygg og bor i rent vann, vil det såret sannsynligvis gro fort.
Skift litt vann (ca 20-30%) hver dag fremover, så vil du se at såret sannsynligvis leges av seg selv.
Uvisst hvorfor hulefisken (du mener blind hulefisk?) angrep, vanligvis er de fredelige. Og danioer er så raske at de burde unngå sånt fra en blind fiskeart... Det kan ha vært en tilfeldighet.
Så du selv at hulefisken angrep, eller er det bare noe du gjetter på? For skulle jeg gjette blant fiskene på listen din, ville jeg helt sikkert si at det er scalarene som har prøvd å få seg litt ekstra lunch og hogd etter danioen.... Det er mest sannsynlig.
Skift litt vann (ca 20-30%) hver dag fremover, så vil du se at såret sannsynligvis leges av seg selv.
Uvisst hvorfor hulefisken (du mener blind hulefisk?) angrep, vanligvis er de fredelige. Og danioer er så raske at de burde unngå sånt fra en blind fiskeart... Det kan ha vært en tilfeldighet.
Så du selv at hulefisken angrep, eller er det bare noe du gjetter på? For skulle jeg gjette blant fiskene på listen din, ville jeg helt sikkert si at det er scalarene som har prøvd å få seg litt ekstra lunch og hogd etter danioen.... Det er mest sannsynlig.
Postet 28.12.11 kl 13:17
Endret: 28.12.11 kl 13:18
Postet 28.12.11 kl 13:29
Det var vel en litt merkelig ting å si? Det nytter ikke si at "scalarene mine har aldri gjort noe sånt før" og derfor tro at det vil fortsette til evig tid. Du kan ikke kjøpe en rovfisk (som scalaren er...) og forvente at den er "snill som et lam" samme hvilke fisk du setter den sammen med.
Har du kjøpt en rovfisk, så har du. Scalarer + småfisk = dårlig blanding (spesielt jo større scalarene blir)
Hvorfor hulefiskene dine ikke spiser, er vanskelig å si. Du har ikke fortalt noe som helst om hverken fôringen din eller vannverdiene dine. Er de nye i akvariet eller har du hatt dem en stund? Har du lest noe som helst om dem før du skaffet deg dem?
Har du kjøpt en rovfisk, så har du. Scalarer + småfisk = dårlig blanding (spesielt jo større scalarene blir)
Hvorfor hulefiskene dine ikke spiser, er vanskelig å si. Du har ikke fortalt noe som helst om hverken fôringen din eller vannverdiene dine. Er de nye i akvariet eller har du hatt dem en stund? Har du lest noe som helst om dem før du skaffet deg dem?
Postet 28.12.11 kl 13:36
Endret: 28.12.11 kl 13:37
Postet 28.12.11 kl 13:39
Unnskyld at jeg spør, men leser du egentlig svarene du får? Jeg stilte deg et spørsmål eller to ovenfor, og begrunnet hvorfor jeg ikke kan svare på hvorfor hulefiskene dine ikke vil spise. Kan du ikke svare på det du blir spurt om? Da er det lettere å hjelpe deg, om du kan gi litt mer utfyllende informasjon rundt akvariet ditt og forholdene i det.
PS!
Hvor gammel er du forresten? Jeg svarer som jeg ville svart en voksen person, men jeg kom på at dersom du er et barn, så er saken litt annerledes. Da forstår jeg bedre at du ikke forstår det jeg spør etter.
PS!
Hvor gammel er du forresten? Jeg svarer som jeg ville svart en voksen person, men jeg kom på at dersom du er et barn, så er saken litt annerledes. Da forstår jeg bedre at du ikke forstår det jeg spør etter.
Postet 28.12.11 kl 13:41
Endret: 28.12.11 kl 13:42
jeg er 15 år.
sorry får at jeg ikke så spørsmålene leste ikke nøye nok gjennom hva du skrev.
vann kvaliteten har eg ikke testet enda men skal teste den i løpet av uken.
jeg har hat Scalarene i ca et halvt år det er de samme med de andre fiskene.
hulefiskene har ikke vært i samme akvarie som de andre men når jeg flyttet fiskene så flytta jeg hulefiskene sammen med de.
jeg flyttet fiskene 2 dager før jul.
jeg fôrer dem ca.2 ganger daglig.her er en link på hvilket fiske fôr jeg fôrer fiskene min med
sorry får at jeg ikke så spørsmålene leste ikke nøye nok gjennom hva du skrev.
vann kvaliteten har eg ikke testet enda men skal teste den i løpet av uken.
jeg har hat Scalarene i ca et halvt år det er de samme med de andre fiskene.
hulefiskene har ikke vært i samme akvarie som de andre men når jeg flyttet fiskene så flytta jeg hulefiskene sammen med de.
jeg flyttet fiskene 2 dager før jul.
jeg fôrer dem ca.2 ganger daglig.her er en link på hvilket fiske fôr jeg fôrer fiskene min med
Postet 28.12.11 kl 15:00
Endret: 28.12.11 kl 15:04
Hva såret kommer av skal jeg ikke gjette på, men jeg vil bemerke at både hulefisk og zebrafisk er stimfisk, så de bør være minst 6 og helst 10+ av hver art sammen. Når man har færre av dem, kan man verken forvente at de skal trives, eller oppføre seg normalt. Kuhlii-ål er ikke direkte stimfisk, men også de trives best i grupper på mange flere enn 2 individer.
Postet 28.12.11 kl 18:25
Endret: 28.12.11 kl 18:27