- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Torpedobarber
Torpedobarber
Jeg har kjøpt meg 7 torpedobarber som svømmer rundt i akvariumet mitt.
Men en dag fant jeg ut at jeg kan jo ingenting om de!
Jeg har et fiskeleksikon, men fant ingenting om de der.
Er det noen som kan noe om disse som vil fortelle meg?
Jeg lurer spesielt på hvordan jeg kan skille mellom han- og hunkjønn, og evt om det er mulig å få yngel på de?
Men en dag fant jeg ut at jeg kan jo ingenting om de!
Jeg har et fiskeleksikon, men fant ingenting om de der.
Er det noen som kan noe om disse som vil fortelle meg?
Jeg lurer spesielt på hvordan jeg kan skille mellom han- og hunkjønn, og evt om det er mulig å få yngel på de?
Postet 05.01.12 kl 13:49
Postet 05.01.12 kl 14:03
Postet 05.01.12 kl 14:03
Postet 05.01.12 kl 14:14
Endret: 05.01.12 kl 14:15
Postet 05.01.12 kl 14:25
Postet 05.01.12 kl 14:31
Postet 05.01.12 kl 14:37
Postet 05.01.12 kl 14:42
Postet 05.01.12 kl 14:51
Postet 05.01.12 kl 14:52
Denisons barbe (Puntius denisonii) har kallenavn for torpedobarbe. De stimer veldig fint er veldig lette å ha. Men om du har for mange av dem isammen med rolige fisk så kan dem stresse andre fisk som er mere rolige som f.eks. Scalare.
Lever hovedsakelig av insekter og andre virvelløse dyr i naturen selv om noen vegetabilsk materiale (som alger) er også tatt. I akvariet er det lett lei og vil grådig imot omtrent alt som tilbys. For den beste tilstanden og farger gir regelmessige måltider av små levende og frosne matvarer som røde mygglarver, Daphnia og Artemia sammen med tørket flak og granulat. Det sies at artens farger kan bli forsterket ved å mate en diett rik på karotenoider som astaxanthin.
Kan være vanskelig å skille kjønnene riktig, men kjønnsmodne hunner pleier å være mer robust og rundere i buken enn de mere slanke mennene. Det er ikke registrert noe oppdrett av disse her i norge, men de importeres til norge hovedsaklig fra Colombia og Brasil.
Foretrekker litt kjølig forhold. En temperatur på 15 - 25 ° C har vært registrert i sin naturlige farvann.
PH: 6.8 - 7.8
GH: 5 - 25
Lever hovedsakelig av insekter og andre virvelløse dyr i naturen selv om noen vegetabilsk materiale (som alger) er også tatt. I akvariet er det lett lei og vil grådig imot omtrent alt som tilbys. For den beste tilstanden og farger gir regelmessige måltider av små levende og frosne matvarer som røde mygglarver, Daphnia og Artemia sammen med tørket flak og granulat. Det sies at artens farger kan bli forsterket ved å mate en diett rik på karotenoider som astaxanthin.
Kan være vanskelig å skille kjønnene riktig, men kjønnsmodne hunner pleier å være mer robust og rundere i buken enn de mere slanke mennene. Det er ikke registrert noe oppdrett av disse her i norge, men de importeres til norge hovedsaklig fra Colombia og Brasil.
Foretrekker litt kjølig forhold. En temperatur på 15 - 25 ° C har vært registrert i sin naturlige farvann.
PH: 6.8 - 7.8
GH: 5 - 25
Postet 05.01.12 kl 15:23
Endret: 05.01.12 kl 15:25
Merk at 240 liter er i minste laget for Denisons barbe ifølge Fiskebasen. Tallene er ikke absolutte, men det kan være greit å være oppmerksom på det.
Postet 05.01.12 kl 16:28
Endret: 05.01.12 kl 16:28