Tips til fisk jeg kan ha i mitt nye 320 l akvarium?

Hei Har lenge pjusket med småe akvarium som 15 og 30 liter. Men nå har jeg fått ett kjempetilbud på 320l og hopper med glede i det!
Trenger bare tips til hvilke fisker som er gode å ha i lag så alle trives? Gjerne stort og smått. Lavt og høyt.

Har tenkt litt på å ha disse:
- Gibbicebs / Ancistrus
- Ottocinclus
- Corydoras Adolfoi / pansermalle
- Praktbotia
- Kardinaltetra
- Severum

Vet ikke om det er en god blanding? Jeg har jo så og si bare erfaringer med småfisk, men vil til noe større nå.

Takker for all tips på forhånd, og setter pris på det!
..
Her er forresten ett bilde av akvariet jeg har kjøpt meg.. (320l)
Skal jo plante alt om, kjøpe mer og pynte mer til mine nye undervannsvenner som kommer en dag
Siamesisk algeeter, trur det er den fisken jeg alltid vil ha i akvariet mitt, genial til å ta algene.
Liker også å se på de jobbe som gruppe med det meste av alger.

Mvh Thomas
Siamesiske algeetere er veldig fine ja, men som små har de en tendens til å suge seg fast på kroppen til andre fisk! Ja, det var ekte SAE jeg hadde, ikke flying fox

Jeg har hatt flying fox også, og det var samme med dem, når de var små. De kunne gjøre skade på andre fisk, spesielt de fiskearter som ikke var gode til å forsvare seg eller svømme unna.

Jeg så dem hadde putta masse av disse sammen med andre fisk i en dyrebutikk, og de sugde seg fast på kroppen til de andre fiskene hele tiden. Så sa jeg fra i butikken og de svarte "vi følger med", men, de ga jo fullstendig faen. Det var helt jævlig å se på.

Derimot så vil ikke Garra rufa oppføre seg slik, den suger seg ikke fast til andre fisk. men dette er en sjelden fiskeart som er vanskelig å få tak i. (Veldig god algeeter, selv om de også spiser proteinrik føde.)
Sv
Tusen takk for svar, skal se litt på de
Sv
Erlend
Siamesiske algeetere er veldig fine ja, men som små har de en tendens til å suge seg fast på kroppen til andre fisk! Ja, det var ekte SAE jeg hadde, ikke flying fox :) Jeg har hatt flying fox også, og det var samme med dem, når de var små. De kunne gjøre skade på andre fisk, spesielt de fiskearter som ikke var gode til å forsvare seg eller svømme unna. Jeg så dem hadde putta masse av disse sammen med andre fisk i en dyrebutikk, og de sugde seg fast på kroppen til de andre fiskene hele tiden. Så sa jeg fra i butikken og de svarte "vi følger med", men, de ga jo fullstendig faen. Det var helt jævlig å se på. Derimot så vil ikke Garra rufa oppføre seg slik, den suger seg ikke fast til andre fisk. men dette er en sjelden fiskeart som er vanskelig å få tak i. (Veldig god algeeter, selv om de også spiser proteinrik føde.)

Har lest litt om det ja.. likte ikke helt at de sugde seg fast. Skal jo bare ha store fredelige fisk, og holder meg unna de som "kan" drepe eller de som mobber/er aggresive. Skal lese litt om Garra rufa, takk for tips!
Ja, jeg synes det var verdt å nevne det, for det står liksom alle steder at ekte SAE ikke suger seg fast til kroppen på andre fisk.

Det stemmer kanskje for voksne individer, men de jeg hadde, som var ca 6 -7 cm var ihvertfall noen iherdige sugefisk

Kan jo ha noe å si hva slags fisk man har dem sammen med. Noen fisk er vel mer fristende å suge seg fast på enn andre vil jeg tro.....
Sv
Truls O. Bjørhei
som fremgår av bildet? Pterophyllum og ...?

Fiskene som er i akvariumet på bildet er:
- Scalare, Sølvhai, Gibiseps, Bladfisker, Regnbue ciklider, Sjokolademaller og Sebra ciklide.

Men disse fiskene er forje eier sine, så jeg skal kjøpe helt nye.
Njoda
Men er de i akvariet ennu, altså at du fikk dem med deg? Det har jo vesentlig betydning for hvilke muligheter du har i forhold til plass og vannverdier.
Sv
Truls O. Bjørhei
Men er de i akvariet ennu, altså at du fikk dem med deg? Det har jo vesentlig betydning for hvilke muligheter du har i forhold til plass og vannverdier. :)

Nei de er ikke i akvariet nå, eieren har dem selv. Jeg starter fra bunnen av å bygger mitt eget hi med egne fisk

Har forresten funnet noen jeg vil ha nå:
• 2 Ancistrus sp. L144
• 5 Ottocinclus
• 3 Corydoras Adolfoi / pansermalle
• 3 Praktbotia
• 10 Kardinaltetra
• 1 hanne, 3 hunner delfinciklide (hump head)
• 7 Kileflekkrasbora
• 3-4 Perlegurami
• 1 Black ghost
• 3 Kinesisk værål
• 1 hanne, 2 hunner Melanochromis cyaneorhabdos
• 3 Labidochromis caeruleus (Golden)
Du bør nok sjekke vannverdier litt bedre, noen av de er malawi fisk, og noen av de skal være flere sammen (corydoras, botia)
Væråler skal ha det kaldere en feks black ghost.

Research research
KajaB
Du bør nok sjekke vannverdier litt bedre, noen av de er malawi fisk, og noen av de skal være flere sammen (corydoras, botia) Væråler skal ha det kaldere en feks black ghost. Research research :)

Vet at de skal være flere i lag, har søkt og lest om alle unntatt Black ghost, eneste om den at den ikke måtte være med flere elektriske fisker. Men botia og pansermaller har gått som en gruppe før, pluss at jeg har noen allerede i akvariet mitt nå. Skal bare gjøre gruppen større om du skjønner tror jeg dropper Black ghost..
Men du kan ikke ha fisk fra malawi sjøen og lignende områder sammen med fisk fra asia og sør amerika.
De vil ha helt forskjellige PH verdier.
KajaB
Men du kan ikke ha fisk fra malawi sjøen og lignende områder sammen med fisk fra asia og sør amerika. De vil ha helt forskjellige PH verdier.

Har sendt listen til flere akvarie eiere og ingen har sagt noe på det, så det visste jeg rett og slett ikke. Leste her på forumet at alle fiskene gikk i lag med andre fredelige fisk osv, og at de gikk sammen med de fleste osv, så har ikke sett noen plass det står at de ikke går i lag. Takk for tips
Om jeg kan foreslå noe så bør du kutte ut disse fiskene,
Delfinciklide, Melanochromis cyaneorhabdos og Labidochromis caeruleus,
de skal ha høy PH på rundt 8 og det er mer enn dine andre fisk vil ha.

Jeg ville også kuttet ut værålene, de liker seg i kaldere vann og hvis man holder dem for varmt så vil de være mer utsatt for sykdom og vil ha en redusert levealder.
Det ønsker vi ikke for fiskene.

Black ghost blir store og vil nok finne på å ta seg tetra og lignende til nattmat i nattens mulm og mørke når den blir større, så det var nok lurt å droppe den.

De andre fiskene bør gå greit overens, men det er gjerne penere med en litt større stim med fisk enn mange forskjellige små stimer.
Det ser lett rotete og kaotisk ut.

Coryene og praktbotia vil være i grupper på minst 6 av sin egen art.
Praktbotia fortrekker også strømmende vann, så det bør du tenke på om du skal ha guramier, som liker stille vann.

Som du ser så er det mye man må ta med i beregningen når man skal finne en fiskesammensetning.
Charlotte Berg
Har sendt listen til flere akvarie eiere og ingen har sagt noe på det, så det visste jeg rett og slett ikke. Leste her på forumet at alle fiskene gikk i lag med andre fredelige fisk osv, og at de gikk sammen med de fleste osv, så har ikke sett noen plass det står at de ikke går i lag. Takk for tips ;-)

Det er ikke helt lett å vite hvem man skal høre på når man er nybegynner nei
Om man går ut på gata så finner man sikkert mange som mener det er helt ok å ha en gullfisk i en bolle

Hvis du ser nederst på profilen til en art her i basen, så vil du finne et felt hvor det står om hva slags vann fisken liker.
Det er mange som er fredelige med andre, men om en av de vil ha bløtt surt vann og en annen vil ha hardt og alkalisk vann, så blir det kompromiss uansett, og det er ikke bra.

Her et ett utklipp fra siden om Praktbotia, og ett fra Værålen helt til sist.

Praktbotia:
Temperatur: 25-31 C
PH i vannet: 5.0 - 8.0
GH (Hardhet): 5 - 12 dH

Værål:
Temperatur: 10-25 C
PH i vannet: 6.5 - 8.0
GH (Hardhet): 4 - 12 dH

Som du ser så vil praktbotiaen ha det mellom 25 og 31 grader i vannet, ganske varmt altså, mens værålen liker vannet kaldt, og der er 25 maks det som er anbefalt.
Noen vil da si at da legger man bare temp på 25, og det vil forståvidt gå det.
Men det er ikke optimalt. Det er også fysisk mulig å holde malawifisk og praktbotia sammen, det er mange som mener det går kjempefint, men det er enda mindre optimalt.
Vi mennesker kan overleve i et lite kott vi, med dårlig luft og mat en gang om dagen, men vil vi føle oss vel og ha det bra?

Det er en god del mennesker som holder fisk på sine premisser, de er ikke så opptatt av hva fisken liker, men at de *vil* ha de og de fiskene, og da får fisken bare tilpasse seg eller dø.
Flesteparten av de menneskene er ikke på forum.
Det er fint at du er her inne og spør før du kjøper, det er mange her inne som er veldig lidenskapelige rundt akvarier og fiskehold og som bruker mye tid på å veilede og forklare. (Sier jeg som sitter og skriver tale, hehe)

Helt til slutt, om du ikke er veldig knyttet til praktbotiaene du har(?) så ville jeg vurdert å finne ett nytt hjem til de.
De er veldig morsomme fisk, men de kan være krevende å holde, i og med at de lett får hvitprikk, ikke tåler alle slags medisiner og tilsetninger, og at de gjerne mumser i seg de andre fiskenes yngel.
Yngel er en av de store gledene ved å ha akvarie for mange.
En større gruppe corydoras vil gi både yngel og liv på bunnen
KajaB
[QUOTE=Charlotte Berg]Har sendt listen til flere akvarie eiere og ingen har sagt noe på det, så det visste jeg rett og slett ikke. Leste her på forumet at alle fiskene gikk i lag med andre fredelige fisk osv, og at de gikk sammen med de fleste osv, så har ikke sett noen plass det står at de ikke går i lag. Takk for tips ;-)

Det er ikke helt lett å vite hvem man skal høre på når man er nybegynner nei
Om man går ut på gata så finner man sikkert mange som mener det er helt ok å ha en gullfisk i en bolle

Hvis du ser nederst på profilen til en art her i basen, så vil du finne et felt hvor det står om hva slags vann fisken liker.
Det er mange som er fredelige med andre, men om en av de vil ha bløtt surt vann og en annen vil ha hardt og alkalisk vann, så blir det kompromiss uansett, og det er ikke bra.

Her et ett utklipp fra siden om Praktbotia, og ett fra Værålen helt til sist.

Praktbotia:
Temperatur: 25-31 C
PH i vannet: 5.0 - 8.0
GH (Hardhet): 5 - 12 dH

Værål:
Temperatur: 10-25 C
PH i vannet: 6.5 - 8.0
GH (Hardhet): 4 - 12 dH

Som du ser så vil praktbotiaen ha det mellom 25 og 31 grader i vannet, ganske varmt altså, mens værålen liker vannet kaldt, og der er 25 maks det som er anbefalt.
Noen vil da si at da legger man bare temp på 25, og det vil forståvidt gå det.
Men det er ikke optimalt. Det er også fysisk mulig å holde malawifisk og praktbotia sammen, det er mange som mener det går kjempefint, men det er enda mindre optimalt.
Vi mennesker kan overleve i et lite kott vi, med dårlig luft og mat en gang om dagen, men vil vi føle oss vel og ha det bra?

Det er en god del mennesker som holder fisk på sine premisser, de er ikke så opptatt av hva fisken liker, men at de *vil* ha de og de fiskene, og da får fisken bare tilpasse seg eller dø.
Flesteparten av de menneskene er ikke på forum.
Det er fint at du er her inne og spør før du kjøper, det er mange her inne som er veldig lidenskapelige rundt akvarier og fiskehold og som bruker mye tid på å veilede og forklare. (Sier jeg som sitter og skriver tale, hehe)

Helt til slutt, om du ikke er veldig knyttet til praktbotiaene du har(?) så ville jeg vurdert å finne ett nytt hjem til de.
De er veldig morsomme fisk, men de kan være krevende å holde, i og med at de lett får hvitprikk, ikke tåler alle slags medisiner og tilsetninger, og at de gjerne mumser i seg de andre fiskenes yngel.
Yngel er en av de store gledene ved å ha akvarie for mange.
En større gruppe corydoras vil gi både yngel og liv på bunnen

Takk for ett godt råd, hvilke fisk anbefaler du at jeg har sammen med disse du har sagt går greit i lag da? eller burde jeg bare ha mer av hver?
Det kommer an på hva du liker, men det er populært med en type stimfisk, noe på bunnen (corydoras feks) og noen litt større fisk oppe, som gurami og lignende
Om du finner noen fisk du liker så er det bare å spørre her hva som går sammen med hva
KajaB
Det kommer an på hva du liker, men det er populært med en type stimfisk, noe på bunnen (corydoras feks) og noen litt større fisk oppe, som gurami og lignende :) Om du finner noen fisk du liker så er det bare å spørre her hva som går sammen med hva :)

Kan jeg ha en liten flokk med Kuhlii-ål i akvariet med :
• 2 Ancistrus sp. L144
• 5 Ottocinclus
• 6-10 Corydoras Adolfoi / Pansermalle
• 10 Kardinaltetra
• 7 Kileflekkrasbora
• 6 Perlegurami

?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap