- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Sølvhai, black ghost eller molly - hvem er skurken?
Sølvhai, black ghost eller molly - hvem er skurken?
For ca. to uker siden kjøpte jeg bl.a. tre platy-hunner (en helt rød + to med svarte finner) til en ensom rød platy-hann. Nå har alle tre døde. Storyen er: etter første natt oppdaget vi at den ene nye hunnen mangler et øye, et par dager etter hadde en annen av hunnene fått avspist/frynsete halefinne. Denne døde noen dager etter, mens den med ett øye holdt det gående. Nå i helga var jeg bortreist og i går morges var det ingen platy-hunner å se. Har bare funnet igjen den ene og den var da spist av (uten øyne). Den siste har jeg ikke greid å finne, men må jo være innemellom plantene noe sted...
Ingen av platyene viste noe tegn til sykdom, så mistenker at det må være noen av de andre fiskene som har plaget og stresset dem til døde. Men, hvem kan det være?
Kandidatene er:
En black ghost (13-14 cm)
To sølvhai (9-10 cm)
Seilfinne-molly, hann (8-9 cm, veldig aggressiv)
I tillegg til disse har jeg:
3 indiske glassmaller
noen få kardinaltetraer
2 gibbiceps
2 små pansermaller (nye)
2 kuhliåler (nye)
3 molly-hunner (2 av dem nye)
2 røde platy-hanner (en voksen og en "ungdom")
De som er "nye" ble kjøpt samtidig med platy-hunnene som døde. Akvariet er 110 liter med mye planter og skjulesteder.
Det som er rart er jo at jeg har flere mindre fisker (platy som har vokst opp i akvariet + noen kardinaltetraer) og de har ingen bittskader eller annet. Og den røde platyhannen er også frisk og fin.
Noen tips?
Ingen av platyene viste noe tegn til sykdom, så mistenker at det må være noen av de andre fiskene som har plaget og stresset dem til døde. Men, hvem kan det være?
Kandidatene er:
En black ghost (13-14 cm)
To sølvhai (9-10 cm)
Seilfinne-molly, hann (8-9 cm, veldig aggressiv)
I tillegg til disse har jeg:
3 indiske glassmaller
noen få kardinaltetraer
2 gibbiceps
2 små pansermaller (nye)
2 kuhliåler (nye)
3 molly-hunner (2 av dem nye)
2 røde platy-hanner (en voksen og en "ungdom")
De som er "nye" ble kjøpt samtidig med platy-hunnene som døde. Akvariet er 110 liter med mye planter og skjulesteder.
Det som er rart er jo at jeg har flere mindre fisker (platy som har vokst opp i akvariet + noen kardinaltetraer) og de har ingen bittskader eller annet. Og den røde platyhannen er også frisk og fin.
Noen tips?
Postet 11.09.12 kl 10:35
For det første...
Du skriver du har en 110liter? Det du oppgir av fisk er altfor mye for det karet samt at det er masse fisk der som ikke bør/skal gå sammen. Både pga vannverdier og annet.
Slike forhold gir stressede og ofte mer aggressive fisk. Dermed får du mange flere kandidater enn det vanligvis ville vært. Noe som kanskje begrenser kandidatene er at kun platyhoene er borte.
Det kan jo sef ha vært svakheter ved platyhoene, siden bare de er døde. Andre vannverdier, stress osv... Dette er ting som ikke nødvendigvis synes.
Anbefaler deg egentlig å lese litt om de artene du har, her i basen på Akvaforum. Dermed lærer du en del ting du strengt tatt bør vite.
Black Ghost kan ha tatt de. Seilfinnemollyen kan ha tatt de... Sølvhai, kanskje. Men jeg har hatt endel sølvhai og de har aldri vist tegn til aggressivitet.... Men ingen individer er like og forholdende kan som sagt ha mye å si....
Du skriver du har en 110liter? Det du oppgir av fisk er altfor mye for det karet samt at det er masse fisk der som ikke bør/skal gå sammen. Både pga vannverdier og annet.
Slike forhold gir stressede og ofte mer aggressive fisk. Dermed får du mange flere kandidater enn det vanligvis ville vært. Noe som kanskje begrenser kandidatene er at kun platyhoene er borte.
Det kan jo sef ha vært svakheter ved platyhoene, siden bare de er døde. Andre vannverdier, stress osv... Dette er ting som ikke nødvendigvis synes.
Anbefaler deg egentlig å lese litt om de artene du har, her i basen på Akvaforum. Dermed lærer du en del ting du strengt tatt bør vite.
Black Ghost kan ha tatt de. Seilfinnemollyen kan ha tatt de... Sølvhai, kanskje. Men jeg har hatt endel sølvhai og de har aldri vist tegn til aggressivitet.... Men ingen individer er like og forholdende kan som sagt ha mye å si....
Postet 11.09.12 kl 11:23
Hei eli
Jeg anbefaler deg å skaffe deg et større akvarium. Selv tror jeg man bør velge å kjøpe brukt, dersom man har plass og råd. Grunnen til at jeg tror 110 liter er i minste laget, er at det blir vanskelig for fiskene å komme seg langt nok unna - fra en fisk som kan tenkes å ville spise et øye eller noe mer... Slik sett blir det en forskjell for fiskene om lengden på akvariet er 100 cm eller 80 cm. Ofte er de ekstra cm det som trengs for at fiskene skal føle seg trygge, og dermed være fredelige. Mange av fiskene dine burde hatt større akvarie....
Siden du bor i Trondheim:
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=70895
har du mulighet til f.eks 325 liter, så har du straks mange flere muligheter med valg av fisk
Siden du bor i Trondheim:
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=70895
har du mulighet til f.eks 325 liter, så har du straks mange flere muligheter med valg av fisk
Postet 11.09.12 kl 20:25
Postet 11.09.12 kl 21:29
Takk for alle svar. Skjønner at jeg har blitt vel overivrig med innkjøpene, både barn og mor lar seg fasinere. Men, selvsagt, viktig at fisken trives og har det bra.
Ved innkjøp har jeg konsultert de i butikken om fiskene har passet sammen med de jeg har hatt fra før. Har imidlertid ikke hatt helt kontroll på vannverdiene, spesielt det med hardhet. Satte opp en tabell med kravene til de forskjellige fiskene og ser at det er flere som ikke har det helt bra. Bl.a. kardinaltetraene, som skal ha lavere pH. Det kan jo være forklaringen på at de har dødd en og en over tid. Ikke mer enn 4-5 mnd siden vi startet opp.
Innser at jeg må redusere antall fisker. Ut fra tabellen jeg laget ser jeg at det er seilfinne-mollyen som passer dårligst inn med de andre mhp hardhet, dvs. gH 10-50 mot 0-10 på de andre. Har ikke målt gH-verdien, men antar at den er lav (bløtt vann noe algevekst på glass og blader
Ved innkjøp har jeg konsultert de i butikken om fiskene har passet sammen med de jeg har hatt fra før. Har imidlertid ikke hatt helt kontroll på vannverdiene, spesielt det med hardhet. Satte opp en tabell med kravene til de forskjellige fiskene og ser at det er flere som ikke har det helt bra. Bl.a. kardinaltetraene, som skal ha lavere pH. Det kan jo være forklaringen på at de har dødd en og en over tid. Ikke mer enn 4-5 mnd siden vi startet opp.
Innser at jeg må redusere antall fisker. Ut fra tabellen jeg laget ser jeg at det er seilfinne-mollyen som passer dårligst inn med de andre mhp hardhet, dvs. gH 10-50 mot 0-10 på de andre. Har ikke målt gH-verdien, men antar at den er lav (bløtt vann noe algevekst på glass og blader
Postet 12.09.12 kl 09:27
Beklager, ble feil på slutten i innlegget, skal være:
Postet 12.09.12 kl 09:29
Endret: 12.09.12 kl 09:30
Postet 12.09.12 kl 09:53
Et ekstra tips :-)
Et ekstra tips på veien: Det som ofte blir sagt i butikk ang. sammensettning og plass burde tas med en stor klype salt.
Mitt råd til deg er:
Søk i fiskebasen og les om fiskene du ønsker deg her på forumet før du kjøper fisk sånn at du ser om dem passer hos deg.
Spør her inne om du lurer på noe.
Det er mye bedre enn og spørre i butikken.
Grunnen til at jeg sier dette er at det finnes så mange butikker som sier ting bare for og få solgt.
Dem tenker ikke på at fisker er levende individer som trenger både rett mengde plass og rett miljø for at dem skal ha det bra.
Har vært helt nybegynner selv og gikk rett på butikkens limpinne.
Men etter og ha blitt medlem her så har jeg lært mye.
Lærer fortsatt
Lykketil videre
Mitt råd til deg er:
Søk i fiskebasen og les om fiskene du ønsker deg her på forumet før du kjøper fisk sånn at du ser om dem passer hos deg.
Spør her inne om du lurer på noe.
Det er mye bedre enn og spørre i butikken.
Grunnen til at jeg sier dette er at det finnes så mange butikker som sier ting bare for og få solgt.
Dem tenker ikke på at fisker er levende individer som trenger både rett mengde plass og rett miljø for at dem skal ha det bra.
Har vært helt nybegynner selv og gikk rett på butikkens limpinne.
Men etter og ha blitt medlem her så har jeg lært mye.
Lærer fortsatt
Lykketil videre
Postet 12.09.12 kl 10:06
Størrelsen som blir anbefalt på akvariene, gjelder vel for voksne individer? Ser at en voksen black ghost kan bli 50 cm og da er det vel en fare for at 110 liter kan bli en smule for lite
Da jeg kjøpte fisken fikk jeg beskjed om at jeg kunne bytte den inn når den ble for stor. Tilsvarende for gibbicepsen.
Da jeg kjøpte fisken fikk jeg beskjed om at jeg kunne bytte den inn når den ble for stor. Tilsvarende for gibbicepsen.
Postet 12.09.12 kl 11:29
Endret: 12.09.12 kl 11:29
Har du vann fra Jonsvatnet, så er gh 4...
Butikkene sier du bare kan bytte inn, men så lett er det skjelden. Store gibbier er det ingen som vil ha, og etter min mening skulle denne fisken vært bestillingsvare, og kun tilgjengelig for de med gigantiske kar. Black-ghost'n vil trolig dø lenge før den blir stor, de gjør gjerne det når forholdene ikke er optimale. Kjøp heller fisk som passer i det karet du faktisk har.
Butikkene sier du bare kan bytte inn, men så lett er det skjelden. Store gibbier er det ingen som vil ha, og etter min mening skulle denne fisken vært bestillingsvare, og kun tilgjengelig for de med gigantiske kar. Black-ghost'n vil trolig dø lenge før den blir stor, de gjør gjerne det når forholdene ikke er optimale. Kjøp heller fisk som passer i det karet du faktisk har.
Postet 12.09.12 kl 12:00
Postet 12.09.12 kl 14:01