Flekket kinesisk algespiser

Har to kinesiske algespisere jeg har hatt siden 2008. Den eldste er nesten halvvoksen i str nå,og er helt gul. Utrolig pen fisk! Tenkte at nr to (som ble kjøpt litt senere) skulle være litt markert (flekkete) ,bl.a. fordi jeg skulle kunne se forskjell på de. Denne flekkete var gul som den andre,men litt grå bakpå kroppen. Ikke mye grå i det hele tatt,men nok til at jeg såg forskjell på de om jeg satte meg ned og studerte. Nå,etter at jeg flyttet i nytt hus,fikk fiskene nytt og dobbelt så stort akvarium (i hvert fall om man tenker liter). Denne flyttingen fant sted 2. August i år. Alle fiskene ble kjempeglade over stor,fin hule og nytt akvarium. Den flekkete ble kanskje veldig veldig glad..? For den er nemlig blitt nesten helt grå! Jeg har gått over fra å kalle den "Flekken" til "Fantomet"! For nå har den bare en "maske" snart! (som er gul..) Hva er det som har utløst dette? Er det fiskens svar på trivselsflekker? Avslører dette hvilket kjønn det kan være? At det er en hann fisk,som fikk nytt territorium,og at den leter etter en hunn-fisk? Er det vanlig at dette skjer? Jeg såg da det begynte å skje. Den ble nemlig rød i kinnene! Jeg trodde den holdt på å dø...:s Men jeg holdt øye med den utover dagen og neste dag.. og såg da at rødfargen ble gradvis gråere. Dette har skjedd over hele kroppen,og det er ikke mye att som er gult nå. Den er utrolig pen,selv om den sikkert snart er helt grå.. Den store gule har kun forandret seg på den måten at den er blitt veldig mye større. Den grå begynte å vokse veldig den også,rett etter flyttingen. Men nå syns jeg den ikke er så stor. Den bruker tydeligvis energien på å endre farge enn å vokse.. Håper noen kan gi meg ett svar eller en tilbakemelding på dette!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap