- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Pirayaene mine spiser hverandre
Pirayaene mine spiser hverandre
hei, har fått akvarium og piraya, og har fått alt mer eller mindre slik jeg vil ha det nå, men på 2 dager har jeg nå mistet 2 piraya. De var en gang 15 stk (da hadde jeg ikke dem) nå var de 6 når jeg fikk dem. De er 10-13 cm, tror jeg mistet de minste nå, har ennå de to største. Har vel hatt dem i hvertfall 1 måned og ingen kannibalisme. En var skadet da, bitt på ryggen, men det er helt grodd igjen nå, vet ikke om den er en av de som er blitt spist nå. Mater de en gang til dagen med en rad røde mygglarver (5 brikker). Har aldri hatt piraya før, så har ikke mye erfaring. Jeg mistenker egentlig de to største bøllene, og håper ikke at de er blitt et agressivt par. (om det er mulig) Har lest at jeg trenger minst 10 liter per fisk, og har 190-200 liters akvarium, så det burde vel ikke være noe problem?
Postet 13.06.13 kl 22:27
Postet 13.06.13 kl 23:15
Postet 13.06.13 kl 23:21
Høres ut som plass og matmangel...
Et akvarium på 190-200 liter vil jeg si ar altfor lite for store piraya, yngel på 3-7cm helt greit. Blir litt trangt om plassen når de er 12cm. Du bør få deg et større kar hvis du skal holde piraya, før du vet ordet av det er de voksne. Og da er det "sild i tønne"
Jeg syns også at 5 terninger røde mygglarver er litt lite fôr for de.
Det er vanlig at den/de største individene legger beslag på maten, så pass på at alle får nok mat.
Jeg fôrer/fôrte mine piraya med frossen pangasius filet, kjøpes billig (ca. 50 kr.) på bla. Rimi. (deler de opp i munnfull store biter) Frossent oksehjerte en gang eller 2 i mnd. Og reker innimellom. Variert kosthold er viktig. Husk å fjerne fôr-restene.
Voksne piraya fôres en par, tre ganger i uken, fôres til de ikke klarer å spise mer.
God filtrering er viktig, overdimensjonert utvendig pumpe.
Til et 200 liters kar med piraya bør en ha minst en Eheim 2075 eller tilsvarende.
Et akvarium på 190-200 liter vil jeg si ar altfor lite for store piraya, yngel på 3-7cm helt greit. Blir litt trangt om plassen når de er 12cm. Du bør få deg et større kar hvis du skal holde piraya, før du vet ordet av det er de voksne. Og da er det "sild i tønne"
Jeg syns også at 5 terninger røde mygglarver er litt lite fôr for de.
Det er vanlig at den/de største individene legger beslag på maten, så pass på at alle får nok mat.
Jeg fôrer/fôrte mine piraya med frossen pangasius filet, kjøpes billig (ca. 50 kr.) på bla. Rimi. (deler de opp i munnfull store biter) Frossent oksehjerte en gang eller 2 i mnd. Og reker innimellom. Variert kosthold er viktig. Husk å fjerne fôr-restene.
Voksne piraya fôres en par, tre ganger i uken, fôres til de ikke klarer å spise mer.
God filtrering er viktig, overdimensjonert utvendig pumpe.
Til et 200 liters kar med piraya bør en ha minst en Eheim 2075 eller tilsvarende.
Postet 13.06.13 kl 23:51
Endret: 13.06.13 kl 23:51
Ja, du trenger nok å lese og lære mer om piraya. Jeg har drevet mye med disse fiskene og har et par ganger har hatt dem fra de var 1 cm til de var 25 cm og veide innpå en halvkilo. Pirayaen er en stimfisk, og min erfaring er at det rår fred og fordragelighet i en gruppe som vokser opp sammen. Om de angriper hverandre, så har de ikke gode leveforhold. Men vellykket resultat stiller meget store krav til god plass, adekvat foring og gode vannverdier.
Et akvarium på 200 liter er altfor lite. De vokser raskt under gode forhold. Å fore så store pirayaer med røde mygglarver, blir som å by tenåringer små glass med babymat. Reker, ikke akvariereker, men fra matbutikken, er et godt for, likeså biter av fiskefilet. NB: Hvit fisk, f eks seifilet ikke laks eller ørret eller annen fet fisk. Ikke gi dem kjøtt fra pattedyr, de greier ikke å fordøye bindevevet i slikt kjøtt. (Et unntak er hjerter.)
Og du må ha KRAFTIG filtrering for å holde skikkelig vannkvalitet.
Hvis du vil by 6 pirayaer gode forhold, bør du nok opp i en akvariestørrelse på 700 liter.
Stephan
Et akvarium på 200 liter er altfor lite. De vokser raskt under gode forhold. Å fore så store pirayaer med røde mygglarver, blir som å by tenåringer små glass med babymat. Reker, ikke akvariereker, men fra matbutikken, er et godt for, likeså biter av fiskefilet. NB: Hvit fisk, f eks seifilet ikke laks eller ørret eller annen fet fisk. Ikke gi dem kjøtt fra pattedyr, de greier ikke å fordøye bindevevet i slikt kjøtt. (Et unntak er hjerter.)
Og du må ha KRAFTIG filtrering for å holde skikkelig vannkvalitet.
Hvis du vil by 6 pirayaer gode forhold, bør du nok opp i en akvariestørrelse på 700 liter.
Stephan
Postet 14.06.13 kl 00:07
Ja, vett det er på grensa med altfor lite akvarium, men fikk akvariumet og fiskene gratis av søstera mi når hun flyttet, og ville kvitte meg med dem med en gang, men så ble det bare til at jeg hadde dem. Hun sa at alt jeg trengte var mygglarvene, men har lest det om variert mat. Har nå prøvd å ringe til alle dyrebutikkene i nærheten, men ingen vil ha. Nå oppfører de seg veldig merkelig, og vil ikke ha mat, så jeg vil ha dem ut nå.
Postet 14.06.13 kl 13:15
Postet 14.06.13 kl 18:19
skaff deg ciklider... typen malawi eller sommerfugl ciklide, det er fine fisk til et sånn kar, veldig livlige og fine å se på
er synd å lese artikler om folk som har mistet fisk pga plassmangel, men det er en vanlig feil man gjør når man er nybegynner. lykke til videre med akvarie, når det går i orden så er det herlig å ha et akvarium, og hvis du skal støte på et problem eller lurer på "allmenn" info, så får du alltid hjelp her
er synd å lese artikler om folk som har mistet fisk pga plassmangel, men det er en vanlig feil man gjør når man er nybegynner. lykke til videre med akvarie, når det går i orden så er det herlig å ha et akvarium, og hvis du skal støte på et problem eller lurer på "allmenn" info, så får du alltid hjelp her
Postet 14.06.13 kl 19:35