Er øreåler fredelige eller vil de jakte på små fisk?

Hei hei

Siden jeg har et litt stort akvarium på over 300 liter så har jeg fått tilbud om å kjøpe en Øreål. Halvoksent eksemplar. Men karet inneholder Neon tetra og ca 10 molly yngel. Tror dere at det går bra eller vil ålen gå på jakt?
I følte Fiskebasen her på forumet er den carnivore.

" Kan leve sammen med det meste av fisk, så lenge disse ikke passer i øreålens kjeft. Men kan angipe større fisk om natta!! "
Tror nok at du kommer til å miste det meste av fisk, neontetra vil nok forsvinne i løpet av kort tid. Øreålen er en rovfisk og spiser det som den klarer å svelg
Hei, og takk for svar

Ikke noen hyggelige svar siden jeg synes åler er veldig stilige. Som sagt så er øreålen noenlunde voksen og er stor og lang. Men jeg kan ikke la den ta stimen min.

Kan noen anbefale andre kule åler som ikke går løs på annen fisk?

Hilsen
Magnar
Værål er en morsom aktiv ål som ikke jeg har opplevd at tar små fisk, litt usikker på små yngel.
Khulii-ål er harmløs for andre.
Jeg har en øreål på nesten 30 cm som ikke spiser andre mindre fisk. Den bor sammen med både ottoer, små SAE og et par gjenlevende coryer. En liten pussig sak er at jeg hadde igjen en enslig kuhlii-ål da jeg overtok øreålen. Stakkars kuhliien gjemte seg stort sett siden den var alene, men med en gang jeg fikk øreålen begynte den å komme frem og spise sammen med de andre, så lenge den holdt seg nær øreålen. Jeg ville overhode ikke satsa på at øreål alltid går bra sammen med små fisk, men de er ikke alltid glupske monster heller. Min får ikke mat hver dag, men er veldig glad i store biter av reker (kjøper frosne), så den liker tydligvis store munnfuller, bare den er død :P

Men som sakt, det er nok like store individuelle forskjeller her som på f.eks. kampfisk. Det er ingen selvfølge at de ikke spiser andre, det er tross alt store rovfisk.
Enig, kinesisk værål er kjempefin! Og den prøvde seg aldri på mine fisk. Den spiser snegler, foresten! Ihvertfall sandsnegler og pestsnegler. Det var ikke en eneste pestsnegle å se i karet. Sandsneglene kom seg "levende gjennom" å bli spist, hehe. Værålen kan bli ganske tam også. Jeg hadde min med div tetra uten at den enset de men jeg skal ikke klinke i bordet med at den ikke kanskje tar yngel?
Jeg takket nei til øreålen men har kjøpt 3 væråler som er ute om kveldene og herjer og småsloss med to palett ciklider som har forskanset seg i en hul kokosnøtt. Må følge med om de får yngel slik at jeg får reddet dem.

Skal ha øreål en gang senere når jeg har fisk som kan forsvare seg bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap