Trenger hjelp til et 54l akvarium

Hvilken fisk kan man plassere i dette karet? Foreløpig er det molly, sverddrager og cory. Sverddragene og mollyene skal vekk, så da gjenstår det med resten. Håper det finnes noen typisk "kule" ferskvannfisk? 6 cory forresten.

Disse coryene: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5256
Det finnes noen hundre varianter å velge mellom. Har du noe mer spesifikke tanker om hvordan type fisk du ønsker? Stimfisk, parfisk, personlighet, mulighet for yngel, farge etc?

Fiskebasen kommer med 508 forslag. ;)
Joakim
Det finnes noen hundre varianter å velge mellom. Har du noe mer spesifikke tanker om hvordan type fisk du ønsker? Stimfisk, parfisk, personlighet, mulighet for yngel, farge etc? [URLBLOCK1]


Takker for fin link =)

Klarer ikke bestemme det helt... Vil ha noen som ligner på saltvann, skikkelig stilig både i personlighet og stil. Er det mulig? Yngel hadde ikke gjort vondt =)
Om du vil ha noe som likner på saltvann - hva med å sette opp et saltvannsakvarium?

Hva med å sjekke ut noen av de mange killi-artene som finnes? Søk i fiskebasen etter "killi", så ser du mange fine fisk. Lett å få yngel på, og mange er veldig fargerike.

Størrelsen på akvariet setter endel begrensinger mtp. hva du kan ha av fisk. Det finnes mange stilige og spennende fisk blant ciklider, men de ønsker ofte ha noe større akvarium. Du kan vurdere en variant av dvergciklider, men de bør du nok ikke ha sammen med coryene.

Det med yngel er viktig å tenke igjennom. I et selskapsakvarium er det begrenset med hvilke fiskearter som klarer å få frem yngel som ikke blir spist opp av de andre beboerne, men om du f.eks. kan begrense deg til én, maks to arter i akvariet - blir dette fort enklere. Alternativt om du har anledning å sette opp et eget yngel/fødekar så vil det også gjøre det lettere å få yngel. Dog, får du yngel må du også ha plass til å fore de opp - og det kan fort bli trangt i 54-literen om du ikke har noe annet sted å sette de.
Ja, det er derfor jeg spør. For dette er ett av fire kar, så dette skal bare "oppdateres" litt kan man si. Alt for lite til saltvannskar for min del. Men skal søke på killi og litt rundt =)
Forresten, jeg opplever det veldig vanskelig å få tak i mange fisk man ser. Selv om jeg har tilgang på mange dyrebutikker (Bergen omegn), så er det veldig få arter de selger. Hvor kan man da få tak i? (Bortsett fra rubrikk)
De fleste gode dyrebutikker kan ta bestilling på fisk fra fiskelistene de bestiller fra dersom man har noen spesielle ønsker...
Skorstein
De fleste gode dyrebutikker kan ta bestilling på fisk fra fiskelistene de bestiller fra dersom man har noen spesielle ønsker...


Ok! Flotte greier =) =)
UnderCover
Forresten, jeg opplever det veldig vanskelig å få tak i mange fisk man ser. Selv om jeg har tilgang på mange dyrebutikker (Bergen omegn), så er det veldig få arter de selger. Hvor kan man da få tak i? (Bortsett fra rubrikk)


Midthun Zoo er en butikk som har stort utvalg og kan skaffe det meste. Ut over det så finnes det veldig mye spennende i hobbymiljøet, så du kan jo vurdere å oppsøke Bergen Akvarieklubb?
Betta Albimarginata ,Ikke akkurat saltvann da ,med med personlighet og mulighet til å få yngel til å vokse opp med de voksne og som går veldig fint med Corydoras.Hannen er nydelig når den er i leksdrakt.

Det er litt begrenset med fisk du har plass til i et lite 54 liters kar, er jeg redd. Slik jeg forstår deg, er det 6 Corydoras som vil være igjen når du har fått kvittet deg med levendeføderne?
Som Sølvi ovenfor her foreslår, kunne det kanskje vært en idè å prøve en labyrintfisk som Betta albimarginata. De holdes i par, en hann og en hunn. Den er fantastisk flott når den trives og spesielt når de er i leks-humør. Hvorfor ikke prøve et par? Før du vet ordet av det, har du funnet en ny gruppe favorittfisker; labyrintfisker. De liker rolige omgivelser, så ikke fullt av andre fisk i karet og ikke fullt øs på filteret. De stammer fra rolige vann i naturen.
Andre labyrintfisk som er verdt å kikke på er lakrisgurami for eksempel. De trives i par. Det står i Fiskebasen at de ikke trenger å være i gruppe, og da forstår jeg det sånn at de fleste holder dem i par. Men om du vil ha fler av de sånn at det blir en livlig gruppe som syns litt i karet, spør noen som har peiling på guramier om de går greit sammen i grupper eller om det blir for mye jaging.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap