Hei!
Jeg har hatt akvarium en god stund, men er helt fersk på denne siden. Jeg kunne trengt noen gode råd, så jeg prøver meg her.
Jeg har 3 papegøyeciklider av den typen som er menneskeskapt og hatet av mange fiskefolk. Det må sies at jeg ikke er tilhenger av fisk som er så menneskeskapt, men jeg var ikke klar over dette da jeg kjøpte dem. Det må også sies at etter hva jeg har sett så har jeg vært heldig med mine, alle 3 har fin ryggrad og de ser frike og fine ut. Men til poenget;
I dag oppdaget jeg en liten klynge med små, grå og hvite egg på pumpa. Det er tydlig at de tilhører to av ciklidene fordi de passer på og svømer knapt mer enn noen få cm unna rognen. Problemet er at jeg ikke har noen erfaring med unger på den type fisk. Jeg har prøvd å søke etter informasjon rundt papegøyeciklider og rogn, men uten hell. Så jeg håper det er noen her inne som vet litt mer om dette enn det jeg gjør, og som har mulighet til å svare på noen få spørsmål?
-Selv om de to ciklidene ser helt like ut (bortsett fra fargen) er det mulig at det er en hanne og en hue?
-Hvor lang tid vil det ta før eggene klekkes?
-Er de flinke til å passe på ungen sine slik som de fleste andre ciklider?
Setter utolig pris på alt av svar!