Slørhale...

Jeg har lett rundt etter informasjon om HVA man må ha i et akvarium for at slørhalen trives? Har sett at noen har "bobler"(luftstein vil jeg tro??) Og noen planter. Ingen skarpe pyntegjenstander/røtter. Jeg vet at den må ha et stort akvarium, men jeg lurer på grunnlag/røtter/mat/tilsetninger etc. Altså alt basic som gjør at den trives
Plussmedlem
Tja.... Egentlig det samme som andre frittsvømmende fisk tenker jeg?
God plass, litt planter, ting å svømme under/over/rundt osv... Variert for... GOD filtrering....
Inaktiv bruker
Søk på gullfisk.
Det har jeg prøvd å søke gullfisk på mange ganger uten at jeg har blitt noe klokere på hvordan et godt akvarieoppsett ser ut for de...

....jeg så en gang et akvarie med en avlang "luftboblestang" som ble nesten som en vegg av bobler i bakgrunnen av akvariet! Hvor finner jeg lignende? :P
Foreslår at du tar deg en titt her. Der finner du forum, srtikler, linker og mye nyttig. Å drive med gullfisk er litt annerledes enn "vanlige" akvariefisk, bl.a. fordi de trenger større plass enn man skulle tro, og at de ikke liker "tropisk" temperatur.
Plussmedlem

Her er det masse luftesteiner
Trivsel
Jeg har to gullfisk og tre slørhaler i en 180 l.om vinteren, går i dam fra tidlig vår til sen høst. De er veldig sosiale fisk og bør være flere (minst to), de følger også med på hva som skjer på utsiden av akvariet. Det bør være litt svømmeplass, samtidig som der er litt planter. Gullfisker spiser det som lander i akvariumet, så ikke kjøp dyre planter for å pynte opp, de prøvesmaker det meste. Jeg har oppi noen vasspest og noen flyteplanter (frog bite). En rot å svømme rundt og under kan være greit. Du trenger ikke noen luftestein eller masse dilldall for slørhaler, men et godt delevannsbytte en gang i uken,vanlig filtrering, og passe på at ikke vannet blir for varmt er det viktigste. En del fisker liker ikke for mye forstyrrelse i akvariumet og blir lett stresset, men dette gjelder ikke slørhalen. Den vil gjerne være med på planting og stell av akvariumet og kommer som regel en i møte med en gang en kommer inn i rommet. Slørhalen virker altid sulten, pass på så den ikke blir overforet. Vanlig gullfiskfor som mat (flak,pellets), mine får noen røde mygglarver en gang i uka, da er det fest.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap