SAE og planter

Hei,
Finnes det noen enkle planter som SAE ikke spiser ?
Har inntrykk av de forsøker å lage ørkenlandskap i karet uansett hvor mye man mater dem, bregner og javamose er rene salaten for disse .
Tenkte på om det finnes noen bredbladete planter som er enkle å holde og robuste nok til motstå SAEs stadige koldtbord

Jeg skjønner ikke dette. Jeg har rundt 15 sae i to ulike kar. De går stort sett med 'enkle' planter, og rører dem aldri hos meg. Har javabregne og mange andre planter. Er det noen som gnafser i seg noe så er det ancistrusene, om de ikke får en squashbit. Denne er og pop blant sae. De tar heller flakfor enn alger og planter hos meg.
Inaktiv bruker
Hiver meg på her jeg også! Har også SAE som spiser alt av planter som finnes i karet til og med planter som ikke skal være "spiselige" som feks anubias og crinum. Mine fisker får squash, agurk og erter ved siden av og det hjelper ikke noe som helst.
Kanskje det kommer av at jeg ikke har nok alger de kan spise?
Noen plasser på nettet anbefales jo javabregne som plante for Malawi ciklider, siden det er en plante de lar stå. Kanskje verd å prøve med SAE også? En annen som jeg vet har hatt omtale som en plante plantespisere ikke liker, er Alternanthera reineckii 'rosaefolia'. Men det var pga den var omtalt som "giftig". Jeg har hatt rosaefolia mange ganger med plantespisende sør amerikanske ciklider, de bare lar den stå (og spiser opp bl.a. bacopa), og aldri hatt problem med plantespisende fisk som spiser "feil plante", så den burde kunne gå. Men har ingen erfaring med SAE selv.
Syns dette hørtes veldig merkelig ut. Hvor store er de? Større algespisende fisk blir som regel latere med tiden når det gjelder å spise alger.

Har kun opplevd at mine SAE spiser Rotala wallichii. Alt annet får stå i fred, og jeg har mengder med planter av forskjellige typer. Har sett at de liker å spise endene av bladene til Crinum calamistratum som begynner å råtne, men ellers får den stå fred.
Mine e 5-7 cm , har hatt Anubias i to uker nå uten at de er blitt angrepet så jeg krysser fingrene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap