Hvilket alternativ hadde dere valgt?

Sliter med å velge hva jeg skal ha i 110l når den skal gjøres om, valget står mellom 3 alternativer som passer til vannverdiene jeg har, det er sand i bunn, hvilket av alternativene hadde dere valgt.
Alternativ 1:
2 stk Sjakkbrettciklider
16stk Pennefisker
10stk Otto
2stk L076

Alternativ 2:
2stk Boliviansk Sommerfuglciklide
16stk Ildtetra
10stk Otto
2stk L076

Alternativ 3:
4stk Honninggurami
10stk Dvergbotia
16stk Glødelysdanio eller 16stk Dronningrasbora
Jeg ville ha gått for alternativ 2, da boliviansk sommerfuglciklide høres ut som en grei fisk å ha med å gjøre, og skal være ganske hardfør og fredelig. Ildtetra er jo ikke dumt, da det finnes mange tetra arter å prøve seg frem med i ettertid om du skulle ha forandringer! Og otto ser jo ut som veldig morsomme fisk, som skal være meget aktive?
Jeg hadde og gått for alternativ 2. Har selv ildtetra og liker de godt. De er fine og stimer helt greit.

Alternativ 1 er også bra synes jeg. (Alternativ 3 er utenfor mine preferanser).

Men jeg ville vurdert å skifte ciklidene ut med noen som er relativt greie å få yngel på for det er jo gøy å få yngel og se ciklidene passe på disse. Har ikke egen erfaring med sjakkbrettciklider eller bolivianske sommerfugler, men ut i fra fiskedatabasen så ser det ut som de ikke er de enkleste. Apistogramma synes jeg er veldig kjekt. Og kakadueciklider er relativt enkle å få yngel på samt veldig fine.

L076 sammen med ciklider som hviler på bunnen på nattestid er nok ikke optimalt. Da farter L076 rundt på nattestid og stresser opp ciklidene.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap