Spørsmål om gullfisk!

Heihei! Jeg har nå hatt en lang pause fra å drive aktivt som akvarist, men har planer om å komme tilbake! Grunnen til at jeg hadde en hvilepause var fordi jeg aldri klarte å løse problemet med den "mystiske" sykdommen som har rammet nesten alle gullfiskene jeg har hatt opp gjennom årene siden 2012.

Det var umulig å oppdage noe før det var for sent. En etter en, uavhengige av hverandre, døde de sakte men sikkert. Den ene kvelden var den rammede fisken usedvanlig slapp og hadde problemer med oksygenintak før den døde neste morgen. Matlyst var ikke hovedproblemet. Kroppen var en smule deformert og litt bøyd, hvis ikke tynn og skrumpet inn. Har også opplevd et hvit belegg på noen av dem, og utstikkende skjell. Jeg har henvendt meg til mange ulike akvarieeksperter, både på internet og i akvariebutikker hvor de vet hva de driver med. Ingen har klart å løse problemet så langt.

Selv om det høres ut som både sopp, parsitt, bukvannsrott og svømmeblæreproblemer, kan det neppe være en av disse. Da hadde jeg nok løst problemet.

Hendelsen har ikke forekommet når fiskene var nye, heller når jeg hadde hatt dem i over ett år.

Vannverdiene og temperaturen (ca. 25 grader) har alltid vært stabil(e) og jeg har aldri hatt høyt innhold av farlige stoffer som nitritt. Jeg har testet vannet gjevnlig en gang i uka, og jeg har byttet vann likedan.

Vannverdier:
PH: 7.5
GH: 15

Det er vanlige gullfisker eller komethaler det er snakk om. Ikke slørhaler mm.!

Akvariet er på 200 liter. Jeg hadde levende planter (Anubias) og noen dekorasjoner som jeg passet på å koke før oppstart. Innkjøringen var på 6 uker før fisken ble kjøpt. Substratet var biltemasand, og filter var JUWEL Bioflow 3.0. Jeg brukte varmekolbe for å holde temperaturen gjevn, selv om jeg vet dette ikke er nødvendig for gullfisk. Det var for å holde alt stabilt, siden rommet der akvariet står har en tendens til å variere i temperatur.

Midler som ble brukt etter hvert vannbytte var AquaSafe, akvariesalt og muligens GH-pulver for å øke denne hvis den var litt lav. Plantegjødsel i flytende form har også blitt brukt, samt EasyBalance for å holde vannverdier på plass. De sistnevnte ble ikke brukt etter hvert vannbytte, men ca. etter hvert 3.

Rensing av filtermedia foregikk under hvert vannbytte. Dette kan muligens være litt for mye, men det kommer jeg tilbake til.

Fôring var variert og to ganger om dagen. Jeg gav dem for det meste gullfiskflak og algeflak. Prøvde spinat og agurk, men det var uintressant. Jeg fikk et råd om å ikke gi dem mat ved overflaten da de kunne få i seg for mye luft, så jeg passet på dette.

Hadde en luftstein og god bevegelse i overflaten av vannet for optimal oksygentilførsel. Det hendte at jeg "luftet" akvariet etter vannbytte ved å ta av lokkene på toppen i noen timer (selvfølgelig under overvåking så ingen hoppet ut)

Under vannbytter og fra dårlig erfaring med kuldesjokk, tar jeg aldri oppi kaldt vann. Jeg bruker lunkent springvann som erstatning for det gamle akvarievannet, men passer på å ufarligjøre dette med AquaSafe før det puttes oppi. Dette har fungert bra.

Gullfiskene (aldri mer enn 3 stk. av gangen) gikk sammen med 2 Anscistrus SP oppdrettsvarianter. Disse ble ikke rammet av sykdommen, etter hva jeg observerte. Den ene av dem var den siste som ble igjen i akvariet, og han ble gitt bort da jeg bestemte meg for å avslutte driften. Den andre ble desverre spist opp!

Alt av medisinering (esha 2000/esha exit mm.) og kjerringråd har blitt brukt, og jeg er fortsatt slått ut av hva det kan være. Som dere har lagt merke til har jeg etterhvert gitt opp. Det er ikke en veldig artig hobby når det er noe som stadig går galt. Når jeg tror alt er på stell i akvariet, døde de vakre fiskene jeg hadde knyttet et bånd til.

Nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre annerledes ved ny oppstart! Her er det noen ting som hadde vært fint å få oppklart:

-Renset jeg filteret for mye? Jeg skyllte og fjernet all smuss i svampene i en bøtte med akvarievann under hvert vannbytte. Skal jeg forandre på dette?

-Har jeg feil substrat? Er biltemasanden for fin for gullfiskene? Skal jeg evt. gå over til å ikke ha noe i det hele tatt? Vil helst ikke dette da jeg vet de liker å rote rundt i grusen!

-Bør jeg teste flere vannverdier? Hvilke? Jeg testet PH, GH og NO2 hver uke.

-Lenger innkjøring? Flere pumper/ny pumpe og filterløsning?

-Andre rutiner/midler/redskaper som kan tas i bruk?

-Hva slags mat? Hvor mye skal jeg variere? Er det farlig om de spiser fra overflaten?

Bare kom med råd! Jeg vil helst gjøre dette så riktig som mulig slik at jeg kan få masse glede av det Takk for alle svar!

Jeg må spørre, har du satt deg inn i hva gullfisk krever, hva de trives best av, når det kommer til vannverdi osv?
Gullfisk krever nok større kar enn 200L, det er tross alt snakk om en fisk som blir 30-45cm. De liker også kaldt vann, 25 varmegrader er veldig varmt. 10-15 grader er fint.
Du renser filteret ALT, ALT for ofte! Du skal ikke rense det mer enn nødvendig, altså når du ser det er betydelig dårlig sirkulasjon, så skyller du halve filterinnholdet lett i ei bøtte med akvarievann. Kun halve, fordi du ønsker å beholde bakteriene.
Siden du har renset så vannvittig god, så gjetter jeg at fiskene har dødd av Ammoniakk og/eller Nitritt forgiftning. Hvilket filter bruker du?
Så er det også viktig at du kjører karet godt inn før du skaffer flere fisker. Les deg opp på innkjøring uten fisk. (salmi metoden)
Jeg har jo holdt på med gullfisk i noen år nå, så jeg har nok litt peiling på hva de skal ha, ja! Jeg har fått bekreftet at alt jeg gjør er riktig. De er jo tross alt ganske enkle å holde da de kan ha det meste av ulike verdier som det står nevnt i fiskebasen er på Akvaforum. Mine verdier er godt innenfor det som er kravet! Hvis du har noe å tilføye så tar jeg selvfølgelig imot det!

Størrelse på akvariet skal heller ikke være et stort problem. Det er jo mennesker som velger boller fremdeles, så 200 liter er jo ikke direkte skadelig for dem i forhold. Også noe jeg har gått fram og tilbake om, men jeg har beholdt de literne jeg har. Selvfølgelig skal de få vokse seg store, men hvis dette blir et problem, så selger jeg dem.

Da jeg har et selskapsakvarium er det anbefalt å ha 25 grader, noe som jeg har hørt fra flere. Husk at jeg har også planer om å ha et par med maller der også! Men det er jo mulig å sette den ned til 20.

Jeg tror også jeg er litt for nøye med rensingen! Problemet er at sirkulasjonen blir dårligere etter ca. annenhver uke, da jeg pleier å bytte vann. Kan jo muligens prøve et annet system som er sterkere enn det jeg har nå. Filteret mitt er opgitt over, JUWEL Bioflow 3.0.

Innkjøring, null problem. Problemene har forekommet år senere enn oppstart.

Siden dette skal være et selskpsakvarium, er det muligens lurest å velge noe annet enn gullfisk, kandvansfisk egner seg dårlig i selskapskar.
JUWEL Bioflow 3.0. virker som et dårlig valg. Ville heller valgt et utvendig, da de har større kapasitet og opptar ingen plass i karet.
DETTE filteret bør holde for gullfisk, da dem griser sånn så er det bedre at du har en del ekstra kapasitet. Du kan også velge enda større, men dette er billig og bra.
Hvis du har holdt på med i gullfisk i noen år, men fiskene fremdeles bare dør...da er det vel opplagt at det er noe du du gjør galt ?

Tipper at de har dødd av stadige ammoniakk-forgiftninger etter vannbyttene. Over tid blir skadene akkumulert til fiskene til slutt ikke orker mer og blir syke. Stadig stress gjør dem mottakelige for sykdom også, da det ødelegger immun-systemet.

Å måtte rense et filter hver uke er helt uhørt. Bioflow 3.0 er også for dårlig til et såpass stort kar med fisk som søler og lager mye avfall. Ikke rart det går tett fort. Et voksent utvendig filter hadde bedret situasjonen både for fisker og eier

Som Meløy sier, dette er ikke fisker for 25 graders selskapsakvarium. De tåler det i perioder, men det går ikke så bra når det blir permanent.

Akvariet skal i hovedsak være for gullfisk, så jeg kan jo droppe mallene og kjøre kun en art.

Anngående filteret; skal jeg da bruke begge samtidig? Filterløsningen jeg allerede har er ikke mulig å fjerne fra akvariet. Og hvor får man tak i nytt medium til det du anbefalte dersom det trenger erstatning og hvor ofte trenger det erstatning?

I tillegg lurer jeg veldig på substratet. Er biltemasand ok?
SilverShaded
Å måtte rense et filter hver uke er helt uhørt. Bioflow 3.0 er også for dårlig til et såpass stort kar med fisk som søler og lager mye avfall. Ikke rart det går tett fort. Et voksent utvendig filter hadde bedret situasjonen både for fisker og eier :-)

Er det filteret ovenfor noe du også anbefaler?
Hvis du mener det filteret Meløy linket til (Eheim eXperience 350), så kan jeg absolutt anbefale det. jeg har faktisk dette filteret selv. Det er en ny-tapping av Eheim' s første Pro I-serie. Stillegående, pålitelig og utmerket filtrering (med riktig oppsett).

Ja, biltema-sand er helt greit.

Hvis du har et originalt Juwel-filter, er det fullt mulig å fjerne det hvis man ønsker.
Filtermediene som er riktige til det nevnte Eheim-filteret trenger ikke byttes, bortsett fra finfilteret (filter-fleece), som må byttes innimellom. Både blåmatte og bio-medium varer nesten uendelig og trenger ikke utskiftning med mindre de skulle falle fra hverandre. Det har jeg enda aldri oppleved, og jeg har filtermedier som har hengt med siden midt på åtti-tallet.

Ser du bruker noe du kaller "akvariesalt"...burde ikke være nødvendig, kan være skadelig for enkelte arter. Vær også meget forsiktig med akvariedekorasjoner i plast, de kan avgi skadelige stoffer over tid.

Det beste (og eneste) vanntilberedningsmiddlelet du trenger er Seachem Prime. Brukes etter bruksanvisningen ved hvert vannbytte og tar seg av alt...også eventuelle ammoniakk/nitritt-utslag i liten skala.
Da tror jeg at jeg satser på å stikke innom en butikk for å finne det

Skal prøve å fjerne den boksen til Juwel-filteret! Kan godt hende den er limt på, men får se om det er mulig å løsne den. Jeg har noe akvarievatt som jeg bruker i filteret nå, og det minner litt om den fleecen du nevnte. Kan jo evt. bytte ut for å spare litt penger?

Akvariesaltet er i hovedsak for å forebygge sykdommer som sopp og hvitprikk, og for å forhindre stress. Ikke noe must-have nei, men fikk dette sterkt anbefalt!

Hvis jeg skal bytte til Seachem Prime, er det enkelt å finne det i butikker? Ikke så veldig stor fan av å kjøpe ting på nett, men må man så må man! Haha. Og skal jeg da ikke bruke noe annet middel enn kun det og evt. plantegjødsel til plantene?

Videre er det jo disse spørsmålene...

-Bør jeg teste flere vannverdier? Hvilke? Jeg testet PH, GH og NO2 hver uke.

-Bioflow + Eheim Experience 350?

-Andre redskaper/midler som kan tas i bruk?

-Hva slags mat? Hvor mye skal jeg variere? Er det farlig om de spiser fra overflaten eller er dette bare en myte?

Tror neppe du finner filteret i en butikk...vanskelig å si hva slags lokalbutikker du har med den addressen De kan kanskje bestille, men det blir dyrt. Du sparer på å kjøpe fra Tyskland, hos f.eks. Aquaristikshop. Der får du også finfilteret som passer.

Å bruke filtervatt som filtermedium for å spare penger, er en veldig feilslått politikk som fiskene får svi for. Filtervatt er et mekanisk filtermedium, og det kan ikke erstatte andre medier, særlig ikke bilogiske medier. På det meste kan det være et tillegg til "skikkelige" medier. Til eXperience 350 trengs både blåmatte, Eheim Mech og Eheim SubstratPro, samt pads med finfilter. Finfilter-fleece kan man få på rull og klippe til selv, hvis man vil spare litt. men som sagt, investerer man i gode filtermedier har man dem leeeeenge.

Tror heller ikke du finner Seachem Prime i butikkene, men det er helt trygt å handle fra Akvarielageret som jeg linket til. Seachem har mange gode produkter. Det eneste du trenger i tillegg, er plantegjødsel...men pass på hva slags gjødsel du bruker, så du ikke ender opp med masse nitrat og fosfat du ikke trenger.

I tillegg til de testene du bruker (dråpetester ? hva slags ?), er det nødvendig å ha ammoniakk-test (NH3/NH4), nitrat (NO3), og gjerne KH. Siden du har pH på den basiske siden, kan små topper med ammoniakk gå uoppdaget hen uten at det nødvendigvis behøver å sees på nitritt-verdien.

Setter du opp eXperience riktig, kan du fjerne Bioflow-filteret når det nye har fått kørt seg inn.

Alle fisker trenger mest mulig variasjon i kosten. Kjøp kvalitetsfor...gullfisk tar alt som byr seg. Noen proteinrike sorter trenges også, i tillegg til vegetarmat. Du kan også prøve å gi dem litt forvellede, skrelte erter og spinat, squash også. Nå om sommeren er friske brennesle-skudd som forvelles også en super mat. Gi lite av gangen, og fjern det som ikke blir spist opp i løpet av noen timer. Du burde også ha noen flyteplanter og andre planter som fiskene får lov å forsyne seg av. Anubias er ikke mat for dem.

Haha ja, det er sant! Men jeg bor i nærheten av Akvariemagasinet hvis du har hørt om det (bare en kort kjøretur), og der pleier de og ha en del saker og ting, i og med at de er Norges største akvariebutikk

Tenkte selvfølgelig kun å erstatte finfilteret med vatten! Alle de andre er jo veldig nødvendige for rotebøtter som gullfisk. Men planen er å evt. bruke det i tillegg til alt annet (også fleecen) for å fjerne mest mulig smuss.

Da får jeg lete litt rundt på nett etter den billigste løsningen for alle produktene! Tusen takk for anbefalinger!

Jeg bruker dråpetester da jeg mener disse er mer pålitelige og til å stole på. Skal sørge for å få skaffet de andre ASAP!

Akvariet er nå tømt, så planen er å sette opp eXperience med en gang så fort jeg får tak i det. Men noe som bekymrer meg litt er at du stadig nevner å "sette opp filteret riktig". Er det noen smeller man kan gå på, eller er det bare å følge bruksanvisningen nøye?

Ang. mat, takk for mange kreative tips! Jeg kjøper inn planter som er "spiselige" for gullfisk i ny og ne som en liten snack, så da skal jeg fortsette med det Da blir det jakt i hagen etter brennesle når jeg har fåt satt opp tanken igjen, haha

Tusen takk for stooor hjelp!

Ja, dette med å sette opp filteret riktig er svært viktig. Mange tror det spiller liten rolle hvordan man dytter inn filtermediene bare alt kommer med...det er ikke tilfelle.

Prinsippet er å fjerne maksimalt med smuss før vannet treffer det biologiske filtermediet (hvor hovedandelen av bakteriene befinner seg). Først og fremst må man da vite hvilken vei vannet strømmer i filteret. Filtere kan se like ut, med inntak og utblås på toppen, men det betyr ikke nødvendigvis at filtrene er like. I Eheim ledes vannet ned til bunnen og strømmer oppover gjennom filtermediene. I bunnen har man derfor grov blåmatte, finere blåmatte og finfilter. I kurven over har man mekansik filtermedium i form av Mech (som også har en viss biologisk effekt). Da er slt av smuss fjernet, og vannet treffer øverste filterkurv der det er Eheim SubstratPro biologisk filtermedium. Helt øverst på øverste kurv pleier jeg også å ha en siste fleece-matte som "finpuss".
Dette oppsettet gir optimal filtrering, når filteret er riktig dimensjonert i forhold til karstørrelse og belastning.
Supert! Da skal jeg huske på det. Oppsettet jeg brukte med Bioflow var ganske likt da vannet også gikk oppover gjennom boksen.

Men med riktig dimensjonert, hva mener du da?
Med det mener jeg at filteret må passe til akvariets størrelse og belastning. Dvs. det må være god nok plass til filtermedier, og pumpekapasiteten må også stå til vannvolumet i akvariet.
Ja, ok! I følge dere så skal dette jo stemme. Liter per time er 1050, som er mer enn 5 ganger volumet til tanken min. Fikk også anbefalt å beholde Bioflow-filteret for ekstra kraft og som reserve hvis noe går galt. Det er jo ikke skadelig å ha litt mer enn det man trenger!
Oppgitt pumpekapasitet er målt uten filtermedier. Med filtermedier, og kanskje en del slam innabords, pumper den mye mindre. En tommelfinger-regel er å regne 75%.
Så du tror at Eheim-filteret ikke er optimalt? I så fall, hvilke andre filtere kan jeg se på som ikke er altfor dyre?
Nei, jeg mener ikke at Eheim-filteret ikke er optimalt...jeg anbefalte det jo ! Det er en perfekt kombinasjon med karet ditt. Selv bruker jeg det i en 190-liter...det ble satt opp i oktober/november og har kun vært åpnet en gang for lett skylling av filtermediene.
Ja, det var det jeg trodde siden du var så positiv til det, haha Gullfisk er jo som sagt ganske grisete, så det var derfor jeg tvilte litt da du nevnte det med mindre kraft med filtermateriell og smuss. Anyways, da er vel den avgjørelsen tatt! Da bli det nettshopping og en tur innom Akvariemagasinet før oppstart
Filteret vil uansett pumpe rundt 800 liter, som er en turnover på 4 ganger i timen. Det holder fint ! Med grisete fisk er det bare å holde et halvt øye på sirkulasjonen, og ta en liten rens hvis man ser at sirkulasjonen avtar betraktelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap