Cherrybarbe

Var å handlet inn noen cherrybarber her om dagen. Liknet ikke veldig på de flotte røde eksemplarene jeg har sett tidligere der de svømte rundt i butikken. Ifølge fiskebasen så utvikler hannen en rød leksdrakt, men er det kun under lek de blir røde? Kjøpte de 10 butikken hadde igjen og syntes alle disse ser like ut. Omtrent som denne på bildet her. Hvordan skal det evt være mulig å tyde kjønn utenfor lekstiden?

Noen som har erfaring som kan forklare?
Man ser rødfargen på hannene selv om de ikke er i leksdrakt. Nye fisk kan være bleke og gjerne ta litt tid på å vise farger. De kan også være blekere i sterkt lys.
I et utstillingakvarium i butikken, står gjerne folk og peker på fiskene de vil ha sånn at den ansatte kan håve opp akkurat den de synes er finest. Du skal ikke se heeeelt bort i fra at folk har stått og valgt seg ut alle hannene fordi de har bedt de ansatte om å håve opp "de fine, røde", sånn at det bare er mere "kjedelige" hunner igjen....
Det kan skje.

Men som innlegget ovenfor også påpeker, nye fisk er lettere sjokket og stresset over flyttingen, og er derfor gjerne grå og bleke i fargene i starten. Du har sjekket vannet ditt, sånn at du er sikker på at det ikke er nitritt eller noe i det? Dårlig vannkvalitet gjør også fisker bleke og fargeløse, da det er giftig med f.eks. nitritt.
Vannet er helt i orden så der skal ikke problemet være. Hos meg står karet ganske skjermet for bevegelser utenfra og kun en side av karet har innsyn. De har vært i karet siden fredag og syntes ikke at jeg ser noen med spesiell rødfarge. Legger ut noen bilder av de så kanskje noen kan fortelle om der er han- eller hunkjønn. Ikke de beste bildene, men kanskje nok til å kunne tyde.
De ser faktisk ut som hunner hele gjengen, ja. Da har nok andre plukket ut hannene.
Se der ja ?? kjøpte resten av karet og tror det var 10 stk igjen. Typisk om det er hunner alle sammen ja. Får reise på leting etter noen hanner.

Noen i Hedmark som evt har noen å bytte?
Du får ringe dyrebutikken og si at du kjøpte 10stk som bare var hunner. Så får han bestille noen flere og sørge for at du får 2-3 hanner. Mer blir det bare bråk av.
Uflaks, men var heldigvis fra en butikk der de var usikre på kjønn, men de trodde kanskje at de kunne være skremt da de gikk i butikken. Har plass til et par hanner så får plukke med meg når jeg kommer over.

Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap