scalare - er det flere typer, eller bare forskjellige farger?

kjøpte to hunner her om dagen, de er sølvfarget med svarte striper. Jeg så at de også hadde hvite med svarte og gule flekker o.l. i akvariet ved siden av, og bak neste hylle hadde enda flere varianter.

Er dette samme type scalare? eller er det to forskjellige raser?

Kunne tenkt meg en hann til disse to damene, er det dumt av meg å kjøpe en hann med andre farger?

Jeg har aldri hatt scalare før, så om noen har noen tips angående hva som helst mottaes dette med stor takknemlighet.



Pterophyllum

De fleste Scalarene du ser på akvariebutikker er mer eller mindre kulturarter. Følg linken så får du frem de forskjellige artene

Som linken til Geir Kristiansen viser så finnes det tre forskjellige arter av Scalare.

P.Altum. Den er det ytterst få som har greid å avle på. Derfor er de du finner i butikken viltfanget og ofte koster de flere hundre kroner per stk.(verdens fineste fisk etter min mening)

P.Leopoldi. Den er en art som ikke blir så stor (ikke så ofte å finne i butikkene)

Pterophyllum Skalare. Det er den du har. Den finner du overalt.
Denne fisken er lett å avle på og det har man også gjort.

Den oprinnelige fargen er sølvfarget med lodrette striper(min favoritt)

Så har man avlet frem et utall av forskjellige fargevarianter og slørvarianter med diverse fancy navn.

Men det er alikevell den samme type fisk. Så putter du forskjellige farge eller slør kombinasjoner sammen så kan de parre seg med hverandre.

Husk bare på at Skalare er en stor fisk når den blir voksen. Den trenger mye svømmeplass og et høyt akvarium for trives og utvikle seg.

Rose
Tilfeldig bekjentskap
© Meyers Aquascaping
Reklame for plussmedlemskap