Hei! Er relativt ny til akvariehobbyen, og dette er den første tråden jeg starter på akvaforum
To spørsmål:
1) Finnes det oppdrettere av S. bandensis i Norge/Skandinavia/Nord-Europa, som selger unge, ikke viltfangede S. bandensis eller -egg?
(Alt rundt hva de trenger av tankstørrelse og dietter fortjener en egen tråd, med BBS/Mysid-oppdrett og alt det innebærer)
Jeg har fått en utrolig fascinasjon for cephalopods generelt, men sepia-variantene spesielt. (Main Selling Point: Prøver ikke å rømme fra tanken til en hver tid, og kan med fordel være flere i samme tank.)
S. bandensis, eller "Dwarf Cuttlefish" som den ofte blir kalt, makser visstnok ut på 7-10 cm, mens én kilde oppga 13 cm. De har blitt oppdrettet i akvarier i godt over et tiår, i motsetning til Metasepia Pfefferi ("The Flamboyant Cuttlefish) som det til nå kun har vært vellykket oppdrett av i akvariet hos EPCOT/Disney (av alle steder?) utifra det jeg har funnet på nett.
Denne gode artikkelen fra 2008 ga en ganske god rundown av godt 'husbandry' for S. bandensis:
http://reefkeeping.com/issues/2008-10/feature/index.php Jeg har en liten drøm om å ha et saltvannsakvarie med 4 eller 6 stk, og legge til rette for å drette opp nok til å videreføre dem og spre arten – i den semi-fjerne fremtid når jeg har opparbeidet kompetansen til det, gjerne med et ordentlig innkjørt kar fullt av levende stein og etablerte koraller.
Her på akvaforum fant jeg 0 artikler eller oppføringer om Sepia sp. generelt, (bare i bisetninger i to forumkommentarer) og selv google sliter med å svare på spørsmålene mine her, samtidig som alle treff fra USA nevner at det skal være så mye lettere å skaffe på vår side av dammen...
Må jeg bestille egg fra Fillipinene, eller finnes det noe nærmere? :P
- - -
Litt om hvor jeg er i hobbyen:
For å kickstarte kompetansen litt, er jeg igang med ferskvannsakvarier, noen litt krevende arter (Carinotetraodon travancoricus, Mikrogeophagus ramirezi) sammen med litt cleanupcrew, litt snegleoppdrett i en 18liter for å mate dvergkulene mer enn bare frosne mygglarver, og tenker å lage DIY-stand og -sump til 220-literen min for å legge til rette for saltvann når den tid kommer. Alle tanker kjøres inn med litt god filterguffe / filtermedier fra innkjørte tanker, og jeg gjør regelmessig testing av vannverdier.