Nematolebias papilliferus "Inoi"

Hei!

Fikk noen ungfisker av denne arten nå i kveld, og lurer på om noen der ute vet noe om den?
Inaktiv bruker
Iflg. Dr. Huber heter den nå Simpsonichtys papilliferus. Den lokaliteten du har skal være Inoa" Brasil.
Det er en flott fisk som kan bli opp mot 11 cm, så du bør nok ha den i en 50 -60 liter.

Den er annuell og vannverdiene er som de fleste Simpsonichtys:

Litt surt vann opp mot nøytralt, bløtt vann. Temp. 24-25 grader.

Du kan legge ca. 5 cm med torv i et norgesglass (ol) så tenker jeg den snart leker
De er kjønnsmodne når de er ca. 1.5 mnd.
Inkubasjonstiden på eggene er fra 3-4 mnd.
Lykke til.
Svein
Takk for flott svar!

Lurer også på om det er mulig å holde disse fiskene sammen med andre fredelige arter? Og går det greit å holde flere i samme akvarium?
Inaktiv bruker
Er litt usikker på dette, min erfaring er at de anuelle tidvis kan være agressive, så jeg personlig ville ha holdt denne arten i et artskar, men du kan gjøre et forsøk for å se hvordan det utviklar seg, det er ikke noe verre enn å fjerne dem igjen.
Svein
Hei Svein!

Jeg så akkurat igjennom svarene du har gitt meg, og har nå følgende spørsmål: Du nevner 5 cm torv i et norgesglass ol for å få oppdrett. Mener du at fiskene skal settes i dette norgesglasset for å få i gang lek? Eller er det meningen å sette norgesglasset med 5 cm torv ned i akvariet hvor fiskene befinner seg, og at de så vil legge eggene i torven? Og til slutt: Hvilken type torv er det her snakk om? Som du sikkert forstår, er jeg helt grønn i forhold til killi og oppdrett av disse, men desto gladere blir jeg for svaret...

Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap