Hva dreper kuhliene mine?

Hei!

Jeg er ny her på forumet, men har hatt akvarier i 13 år, for tiden et rekekar og et rasborakar. Rasborakaret er på 60-liter og jeg har lyst på en kuhliål-gjeng nedi der, problemet er at halvparten dør i løpet av det første døgnet og nå vil jeg ikke kjøpe flere før jeg vet hvorfor/hvordan jeg kan få dem til å overleve.

De første kuhliene kjøpte jeg for to uker siden, fire stykker. Dyrebutikkdama brukte lang tid på å fange dem og jeg gikk ut fra det var stress som tok knekken på de to som døde, kun få timer etter hjemkomst. Det var/er ikke sykdom i karet mitt og jeg regner heller ikke med det var det i dyrebutikken (Krizoo på Sem), da jeg aldri har fått syk fisk derfra før og de er kjent for god kvalitet. De to resterende kuhliene har slått seg godt til rette og vokst enormt, så jeg tenkte å prøve med noen flere i dag. Jeg kjøpte to stykker fra en annen butikk, det var de to betjeningen fikk tak i på relativt kort tid. Turen hjem tok ca. en time, posen ble lagt i akvariet inni en plante så den lå skjermet, vann ble byttet ut og fiskene etterhvert tømt ut i akvariet alt etter boka. En time senere er den minste kuhlien død, den største har begynt å "støvsuge" matrester og ser ut til å klare seg fint.

Hva er det jeg gjør galt? Jeg har aldri mistet fisk på denne måten før. Jeg finner ikke noe galt med vannkvaliteten, og både rasboraene, eplesneglen og antennemallen som bor der fra før av har det bra.
Plussmedlem
Vanskelig å gi noe svar, særlig siden du ikke sier noe annet om vannverdier osv enn at "vannkvaliteten er bra"
Plussmedlem
Hei.
Trist med kuhli'ene, men dette er dessverre ikke uvanlig.

De synes å tåle transport og miljøskifter dårlig, og særlig individer som nylig har ankommet butikkene er utsatte for å dø vekk.
Tror du bare har vært uheldig og fått svak fisk, for så lenge de overlever den første uken eller så i et nytt hjem, er de relativt hardføre skapninger.

Anekdotisk fortelles det om at de blir kunstig avlet på ved hjelp av hormontilsetninger i vannet, men dette vet jeg ikke for sikkert.
Det er klart at om de behandles slik, vil de bli svekket og kunne dø av ytterligere påkjenninger.


Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap