Syke fisk??

Det står et akvarium her jeg er nå, jeg har nå vært på dette stedet i 3mnd, ohar ansvaret for de stakkars fiskene og ingen kan noe om fisker her, så hvorfor de overhodet skal ha et akvarium er en stor gåte. Synes det ser ut som fiskene ikke trives noe særlig, men lurte på hva dere mener. Har lest meg litt opp på akvariefisk mens jeg har vært her, og funnet ut at det er: 1 malle, 1 svart telescope slørhale, 2 slørhaler, 1 scalare, 4 kardinaltetraer. 
Det var 2 scalare, men den ene fant jeg død for omtrent en mnd siden, så nå er det den ene bare igjen og den ligger nesten å flyter på et stede, høyt oppe i akvariet, sånn litt på halv tolv og så å si aldri svømmer. De 2 slørhalene ligger veldig ofte på to syeiner på bunnen uten å røre på seg, og den ene har veldig rødsprengte øyne.. men noen ganger svømmer de i rompa på telescopen og jager på han, ser ut som de rett å slett mobber ham, og da er begge to på han. Et par anledninger der de har holdt på å jage på ham, over 24timer i strekk. 
Telescopen ser ut som den nesten er blind  helt tåkete øyne, spes det ene øyet er helt dekket av en slags hinne.
Mallen gjemmer seg vekk bakerst i akvariet, men kommer frem for å hente tabletten med mat, skal han ha en tablett hver dag, eller annenhver dag?Kardinaltetraene holder seg lavt og på bunnen av akvariet. Untatt i går da sto plutselig pumpa i akvariet stille, og vannet var helt hrumsete, heldigvis kom ei å hentet meg når hun så det grumsete vannet, så vi oppdaget at pumpen ikke virket, har nok stått sånn i et par dager, fiskene var helt i overflaten å gispet etter luft, det er helt forferdelig at de har fisk her når de ikke har peiling og ikke gidder å sette seg inn i det å ha fisk på en ordentlig måte. Så på meg virker det ikke som om disse fiskene har det særlig bra.. Noen som vet mer enn meg om hva som foregår i dette akvariet? Jeg aner ikke hva jeg isåfall kan gjøre for disse fiskene  så tar med gkede imot alt av råd, tips og forklaringer. Bilder av noen av fiskene 
https://photos.app.goo.gl/fnVooWY2ncrbsjy17

https://photos.app.goo.gl/X8nAyA1d2pqdyUWHA
Ny pumpe eller i alle fall renset pumpen
Du skriver at du ikke vet hva du skal gjøre. Det viktigste er å bytte vann. Ca. 1/3 av vannet hver 14 dag . Om mallen er relativt stor, brunflekkete med stor ryggfinne er det sannsynligvis en Ancistrus i alle fall om den har tallerken formet sugemunn. Disse blir ofte 12 cm store eller litt mer. Har den ikke sugemunn men skjeggtråder, er det sannsynligvis en Corydras som trives best i en gruppe på fem-seks av samme type. Kalles også pansermaller. De er ikke så dyre, rundt 40-60 kr omtrent, avhengig av art. Får du ikke tak i samme type så kjøp en billig type så den får selskap. Vanligvis får du prisavslag om du kjøper fem.  Slørhaler er typiske ete og skite fisker. De spiser alt de kommer over og skiter over en lav sko. Kan det være at de får for mye mat. Hvis også du er uvant med fôring, regner jeg med det. De trenger bare et par forflak hver om dagen. Kardinalneon blir normalt spist av Scalarer.  Så kanskje det er derfor den ene døde og den andre ikke er i form.. At de har fått forstoppelse rett og slett. Også slørhaler kan spise Kardinalneon. Har du mulighet så gi bort Kardinalneonene før de blir spist. Regner med de har vært minst ti i utgangspunktet. Ellers bør du i alle fall skaffe noen Anubiasplanter. Disse finnes i ulike størrelser. De er mørk grønne og rotstokken som går vannrett skal ikke være under grusen bare røttene. Du kan eventuelt feste dem på ei rot. Med strikk eller fiskesnøre. Disse plantene er de eneste Slørhaler ikke spiser så vidt jeg vet. 
Kom vel ikke til poenget
Sykdommer skyldes nesten alltid overforing og for skjeldne vannbytter. Dessuten kan ting tyde på for lite kar. Slørhaler trenger relativt stor plass. Du kan selv regne ut størrelse ved å gange bredden ganger dybden ganger høyden i cm og ta bort de tre siste sifra. Dessuten er selve fiskesammensetningen helt feil. Slørhaler bør gå for seg selv. Til nød sammen med en Ancistrus. 
Du skrev at fiskene jaget hverandre 24timer
Kan det stemme at lyset aldri er av? De må ha minst 10-12 timers søvn. Hvis ikke er det ikke rart de ligger på bunnen. Kjøp en timer eller slå av lyset når det lir mot kvelden og på igjen om morgenen. Men pass på at de får hvile nok. Er du på jobb på dagtid, så slår du ikke på før det er gått et par timer. Husk at fiskene trenger litt tid for å våkne før du forer. Er du på jobb ca. Åtte timer i løpet av dagen, så la det være på mens du er der. Timer også kalt urbryter koster omtrent 140-160kr eller litt mindre. Kommer an på hvor du kjøper den.
Du har visst anubiasplanter
Ser på bildet at det er Anubiasplanter du har. Skaff gjerne noen flere. Fest på ei rot kjøpt i dyrebutikk med litt lengde  så du kan sette den opp mot ei av siderutene, for eksempel foran filterpumpa, gjerne flere planter på ei rot. Den vesle Anubias nana opp mot overflaten og den samme eller en større litt lenger ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap