Hvordan få otocinclus (ottiser) til å trives

Hei  
Jeg har mange ottiser men ikke en eneste en å se, bortsett fra ved vannbytter, da stikker en og annen frem fra plantevilnisset en stakket stund. Satte først inn 13 stk. de var livlige og svømte rundt i en god stund, før de "forsvant". Satt inn 10 til og det samme skjedde. Har kun tatt ut en død. Jeg bruker ikke varmekolbe og bytter vann nokså ofte. Forer de med green algae wafers. Har 70 liter, med små rasbora og reker. De trives godt alle sammen. Har du et tips til å få "liv" i ottisene igjen? 
Følger med her  
Som deg satte jeg en flokk inn, de forsvandt langsomt, de som jeg så, så ut til å trives. Satte inne n ny flokk, det samme ? 
Plussmedlem
Hei, folkens!

Det høres egentlig ut som dere allerede har otoer som trives!
Otocinclus' naturlige adferd er ikke å svimse rundt i stim i åpent vann. Det er typisk atferd ved ytre stressfaktorer, eksempelvis nylig satt inn i akvariet eller at de føler seg truet. 
Trygge oto'er stikker seg gjerne vekk i vegetasjon, dekor og røtter. Og der blir de så lenge de får oppfylt behovene sine. I akvarier der tilgangen på mat er liten vil man kunne se mer aktivitet, men det er ikke å anbefale og sulte otoene bare for å få et blikk. 

Prøv dere frem med litt godbiter som kan lokke de litt frem - algewafers, koke/forvelle grønnsaker og bladgrønt. Mine er veldig glade i squash, men om algeveksten er dugelig nok så er det ikke alltid de tar squash heller. 
Store vannbytter vil også kunne trigge litt action, gjerne da i leksadferd a la corydoras. 

Så at dere ikke ser dem er med andre ord deres egen "feil", siden dere er flinke akvarister. 
 
Det var da utrolig godt å høre Viktor 🐟Nå følte jeg meg flink i stedet for en dårlig mor😅🐡
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap