Hva er galt med øyet til fisken min??

Hei. har hatt denne fisken i 4 månder nå, helt siden dyrebutikken har den hatt sånn her øye som ser veldig stort og hovent ut, har prøvd alt, tilogmed fiske medisiner, og ingenting får øye til å forandre på seg. hva er det egentlig som er feil med øyet?
[External Image][External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
Hei, Fisk. 

Det kan se ut som en tilstand som ofte kalles "popeye". Det er et symptom på at noe er galt, og ikke en sykdom i seg selv. 

De vanligste årsakene til dette er for dårlig vannkvalitet, infeksjoner og skader. Av og til i kombinasjon.

Det er umulig å si hvilken/hvilke årsaker som er skyld i din fisks tilstand, men siden den har hatt det såpass lenge og tilstanden virker å være stabil så vil jeg tro at det kanskje er snakk om en gammel skade, Kanskje har den på et tidspunkt blitt håndtert for tøft i transport, kanskje har den blitt skremt og krasjet med noe som skadet øyet. 

Ingen medisiner vil kunne rette dette, uansett årsak. Popeye er en hevelse av bindevevet bak øyet som øker trykket i selve øyeeplet. Dette presser øye ut av skallen og dette hovner også opp. Hevelsen er permanent. På store fisk er det faktisk mulig å kirurgisk rette opp dette.
Ikke sjelden dør fisk som har popeye, men ikke nødvendigvis fordi de har det. Forholdene i akvariet deres har som oftest vært dårlige over lang tid og popeyen er et seint symptom på at ting er galt. Og da er deg gjerne for sent å gjøre så mye.

Du har allerede gjort mye bra, siden den har levd med tilstanden såpass lenge. Og siden fisken ellers kan synes å være i fin form tror jeg bare du skal fokusere på å gi den et så god livskvalitet som mulig. 
Friskt vann og god mat er aldri feil. 

Ønsker deg og fisken lykke til videre.
 
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Andreassen
Reklame for plussmedlemskap