trenger info om øreål... litt kjapt

ei jeg kjenner trenger å omplassere noe fisk pga barn og klasking på ruter etc... hun er litt redd for 160 liter utover stuegulvet.
problemet er at hvis jeg skal prøve å redde/omplassere noen av disse fiskene så må jeg hente de i morgen (yayks)

menneh... oppi der går det visst en øreål !

leste meg til at dette er en glupsk "liten" tass som gnafser i seg annen fisk så hvis jeg kan gi dette kreket et midlertidig hjem så må den gå i et 64 liters kar inntil jeg får omplassert den videre.
ålen er bare 10-15 cm nå, så kan dette gå ?
Den vil bli gående alene i 64 literen.

hvordan er disse ålene ellers å holde ? matvaner ?
Øreål kan ta småfisk, men de skal være små i forhold til øreålen.
Øreål lever normalt av det meste den finner av mat, enten det er døde fisker, småfisk, insekter eller innsektslarver. Øreålen kan også ete en del på alger\ planter, om sulten er på topp

Når det gjelder hold av øreål, er denne ganske lett å ha med å gjøre. Det er en sosial fisk, når den føler seg trygg. Er den utrygg, bør den ha en del gjemmeplasser.
Ellers er øreålen en skikkelig vanskelig fisk å fange, er det ett smutthull, finner den garantert dette!
Øreålen er også esktremt seigliva, og kan klare seg i 8 timer utenfor vannet... Dette om den holdes fuktig, men likevel er det jo ganske ekstremt

Når det gjelder å ha den i en 64L; dette bør gå helt greit om det ikke er snakk om alt for lang tid. Fisken bør jo ha litt tumleplass
ja nei, dette blir kun et omplasseringskar, vil ikke holde den på så liten plass over lengre tid.
fisken vil også gå alene i karet.

men er disse veldig kresne på vannverdier ? må kickstarte et filter med guffe fra et annet filter hvis dette blir aktuellt.
Hvor lenge..
skal den gå i 64 litern da? Den vill jo ikke dø der men den trenger litt svømme plass også, og de svømmer FORT!!

Den er en notorisk utbryter også, så tett dekkglass er ett must (jeg fant den første jeg kjøpte på gulvet om morgenen, inntørket og stiv. Jeg bare børstet av hår og bøss og puttet den til bake i karret, og etter en stund så svømte den rundt som før).
Den trenger også godt med skjule steder, da den er ganske sky. Helst sand og tett beplantet med noen røtter/stener den kan gjemme seg under.

Jeg har selv tre stykker i en 160L og de har gått sammen med Neontetrar og annen liten fisk. Det går bra så lenge Øreålen får nok mat som reker, meitemark og røde mygglarver, helst etter at lyset er slått av siden den er nattaktiv.
som sagt, 64 literen er kun en nødløsning til jeg får omplassert den, hvis dette viser seg å være umulig for en kortere periode så vil fisken bli avlivet.
Jeg kommer ikke til å sette en potensielt sulten fisk sammen med mine egne mindre fisker.

det er tettsluttende dekkglass på karet så akkurat rømning er jeg ikke redd for.
omplassering
Så du skal kvitte deg med den? Jeg har jo tre fra før, og kunne vært inntresert i en till jeg.
Tror at det vil gå svært bra, selv i ett kickstarta kar Ganske hardføre fisker dette

Men det er jo ikke noen grunn til å ikke følge med på vannverdiene, å eventuelt justere om nødvendig
jepp, vannbytter fra hel**** i en periode regner jeg med

btw, det er vel tilfeldigvis ingen som har lyst på et par middelsstore jack dempseys ?
Har god lyst på slike, men det er nok ikke å lett å få dem frakta til andre enden av landet, i live Ellers hadde det vært helt konge

Vannbytter fra hel****, ække no som heter det
Vannbytter er en fin oppfinnelse, det
å joda, det finnes (må bære en del varmtvann fra kjøkkenet og ned i kjelleren) men tenkte mer at da kommer vannbyttemonsteret frem i meg
jeg har 2 øreål i en 190 liter, sammen med litt malawiciklider og det har fungert veldig godt, øreålen har ingen problemer med malawivannet

øreålene er også favoritten til en av kattene våre, hver gang de viser seg i karet henger den opp etter glasset for å få tak i dem, (og øreålene svømmer uanfektet rundt i akvariet) utrolig morsomt å se på
Hjelpe og trøste !
dro for å hente forundringspakken i sta, og ålen er ikke 10-15 cm, den er nærmere TREDVE !

men hva kunne jeg gjøre da, den sto jo og ventet på meg pent pakket i pose og greier så jeg tok med meg kreket hjem. er vel bedre en wc uansett over en kortere periode å bo i en 64 liter.

fikk også med to coryer og to tetra av noe slag, coryene har jeg vel egentlig ikke mye håp for, barteløse og apatiske som de er...
Hjelpe og trøste..... jeg synes jeg ser fjeset ditt da du oppdaget hvor stor den virkelig var! *fnis* Unnskyld at jeg flirer, men det var jo litt tragikomisk. He-he!

Er det noe håp om å få levert monsteret til en zoo-butikk som kan ta over fisken?
håper du klarer å finne et godt hjem til den, hvor den har litt plass å svømme på og noen finne grotter å gjemme seg i

har tenkt til å beholde disse et par uker så jeg ser at de er fit for fight før jeg prøver å omplassere de, vil være sikker på at kreka er friske og raske

åledyret ligger stort sett kveila innei ei hule jeg har der så jeg tror nok den skal klare å bo på trang hybel et par uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap