Trenger hjelp ang fiskearter!!

Heisann! Jeg har ett bittelite akvarium på 20l som huser 2 slørhaler. Nå har jeg kjøpt meg ett 63l istedenfor da jeg synes litt synd på de 2. ¨Så gikk jeg til en dyrebutikk og fikk beskjed om at jeg ikke kunne ha slørhaler sammen med noen andre fisker!! Det syns jeg er fryktelig leit,vil så gjerne ha litt forskjellig fisk. Men så leser jeg her at mange har andre fisker sammen med slørhaler,og at det går bra! Kan noen vårsåsnill og gi med råd og hvilke fisker som evnt går bra sammens slørhaler?! Veldig takknemmelig for svar
For en gang skyld har du nok kommet til en butikk som har gitt deg et riktig svar!

Det er svært begrenset hva slags fisk man kan holde sammen med slørehaler. Slørehalene trives ikke i tropiske temperaturer, men vil helst ha det kjøligere. De aller fleste andre akvariefisk er tropiske og vil ha det varmt. Enkelte fisker kan trives i kaldere vann, som f.eks. kardinalfisken, men denne er så liten at det kan hende slørehalen spiser den til frokost. Det blir jo litt dyr kost...

Eneste forslaget jeg har sånn umiddelbart er kinesisk værål. Denne trives i lavere temperaturer. Den kan bli veldig stor i vill tilstand, men i akvarium vokser den svært sakte og du kan ha den i en 62-liter i mange år. Den er helt harmløs og enkel i matveien.

Ellers kan du jo ha en eplesnegle eller to?
takk for gode råd
Men det blir vel til at jeg event beholder slørhalene i det lille akvariet og kjøper andre fisker i det store,litt trist å kvitte seg med de også,de er jo så fine
Hvis du ser på profilen til slørehale i fiskebasen så ser du at denne fisken egentlig trenger et akvarium på 100 liter. Dette er fordi at den ofte blir så veldig stor. Dvs at to stk i en 20-liter er veldig veldig trangt. Når du har skaffet et større kar så syns jeg at de to slørehalene du har skal få lov til å få litt større plass, jeg
det var nytt for meg. Da kan man begynne å undre,når damen i zoobutikken spesielt anbefalte meg slørhaler,når jeg sa at akvariet var lite!! anbefalte tilogmed varmekolbe hun!
scnuppa
det var nytt for meg. Da kan man begynne å undre,når damen i zoobutikken spesielt anbefalte meg slørhaler,når jeg sa at akvariet var lite!! anbefalte tilogmed varmekolbe hun!

Og plutselig var hun ikke som flink

Jeg er enig med Tony, bruk det største til gullfiskene.

Mye fint og morsomt du kan bruke det lille til, bare søk under medlemsakvarier her
MC Darup
Og plutselig var hun ikke som flink ;) Jeg er enig med Tony, bruk det største til gullfiskene.

Og hvor mye har du drukket i kveld, fru Darup? *knegg*
jeg må definitivt flytte slørhalene snart,har ikke noe ordentlig lys til det lille,bare vanlig hallogenpære,ingen planter som lever over og d blir MYE alger hmm..kanskje en kampfisk i det lille?
Tone Andreassen
[QUOTE=MC Darup] Og plutselig var hun ikke som flink ;) Jeg er enig med Tony, bruk det største til gullfiskene.

Og hvor mye har du drukket i kveld, fru Darup? *knegg*

I løøøv him!!
Guppy, platy, kardinalfisk (venusfisk) kan ha temp ned til 18 grader, og otto kan ha ned i 20 grader. Problemet er gjerne at slørhaler er glupske, og spiser små fisk. Det spørs hvor store slørhalene dine er i forhold til de andre fiskene. (Slørhaler vokser raskt!)

Dersom du skal ha 63 l på f.eks. stua, greier du uansett ikke å holde temp under 22-23 grader....

Jeg ville dessuten å kjøpt bedre lys til det lille og satt inn planter, så kan du ha f.eks. en kampfisk der (kampf må ha det varmt > 25 grader). Kunne også ha vært fint med div reker og eplesnegler, som begge spiser bl.a. alger.
tusen takk for råd!! Jeg har kjøpt masse avleggere av vakre planter,og det har kanskje ikke vært så dumt å ha ett lite akvarie til vekst av disse. De er enda litt for små til å ha i det store. Men vet du om plantene er avhengig av varmekolbe,skjønner jeg må ha bedre lys!
De fleste planter tåler en temperatur ned i 16 grader Celsius.
ofte lavere...

så om akvariet du skal ha de i ikke er større enn 20L så burde romtemperaturen ta seg av dette.

men det beste er vel å putte de små planetene i det store karet?
uten tilstrekkelig lys i et lite kar, vil det ta lang tid før de vokser til.
Dersom du vet navnet på plantene dine, er det en plantebase her på forumet du kan bruke.

Vanlig stuetemp skal holde for sånn som kirsebærreker og eplesnegler. Skal du ha kampfisk, må du ha kolbe.
ancistrus sp
tåler fra 20 grader celsius og den eter alger. Men som tidligere nevnt gullfisken er glupsk og hvis den er stor og ancistrusen liten kan du plutselig ha en mindre fisk i akvariet.

Ellers vil jeg si at jeg TROR gullfisk er av de mer tillpassningsdyktige. Jeg hadde gullfisk i selskaps akvarium sammen med skalarer, neon tetra, sebra fisk, ancistrus og skjørtetetra. Gullfisken levde i beste velgående i 5 år før jeg solgte den videre. Og den spiste ikke en eneste fisk.

Lykke til
Har hørt andre ting
Heisann..
Jeg har et 110l akvarium og har 3 slørhaler.. Sammen med dem har jeg:
Sebrafisk
Ancitrus
Siamesisk algeeter (siamensis)
Neontetra

Og så er varmekolben innstillt på 24 grader, som skal være en fin temp for de andre fiskene og slørhalene.
De fiskene jeg har, har både Bjølsen Akvarium butikk og butikken på strømmen storsenter godkjent for å passe meget bra sammen med slørhaler.Sier ikke at de er verdensmestere de som jobber der men peil har dem nok. Du kan også ha Sølvhai ..

Mvh
Thømmes
Det er en myte at slørhaler må ha så kaldt vann.
Dette er en oppdrettsform som har utviklet seg gjennom hundrevis av år, og de fleste i handelen i dag er oppdrettet i Thailand og andre land i østen.
Noen som har tenkt over temperaturen der?
De trives utmerket i 24-25 grader.
alt mulig vil jeg si.
Jeg hadde en skikkelig fin svart slørhale(hvis mann kan si det om disse fisken) jeg hadde den sammen med 4nøkkelhul i 63 liters, disse koste seg skikkelig. Denne har jeg hatt i 3-4år nå, sammen med alt mulig av fisk. Den har vært skikkelig greie mot alle og alle har vært grei med den! Jeg har faktisk hatt den i et slags karantene kar der den virkelig oppkvikka de fiskene som ble satt der. skikkelig kosen fisk. men nå leverte jeg den inn(til kjærestens store fortvilelse) da den ikke passer i sør-am temaet jeg nå kjører. Men de kan absolutt ikke være i det lille karet, de liker å svømme rundt og kose seg. Og disse selges til boller! Dyre plageri, det samme mener jeg om disse små j... kampfisk kannene. 7x7cm...hva f...

men lykke til med en koselig fisk
Gullfisk, og dens varianter, er og blir en kaldvannsfisk, på tross av at de drettes under "feil" forhold.
Oppdretterne har forøvrig gevinst av å drette i for høy temperatur, dette øker stoffskiftet til fisken, og den vokser raskere.
Raskere vekst=raskere og større fortjeneste.

Å ha gullfisk\varianter i selskapskar går oftest fint, men ganske mange eksemplarer av arten blir syke og dør i ung alder.
I tillegg går de fleste gullfisker i alt for små kar, og dette gjør ikke akkurat levealder\ livskvalitet bedre for artene.

Det nevnes også sølvhai her:
Dette er en fisk som ikke passer i små kar i det hele tatt. Denne storvoskte og uhyre aktive fisken, passer kun i enorme kar.
Har selv hatt sølvhai som rett å slett vokste seg ut av en 375L i løpet av forholdsvis kort tid.
Blir det sølvhai igjen, skal disse i ett kar på minst 4000L, etter ett helt år i karantene!.
Frank Angell
Det nevnes også sølvhai her: Dette er en fisk som ikke passer i små kar i det hele tatt. Denne storvoskte og uhyre aktive fisken, passer kun i enorme kar. Har selv hatt sølvhai som rett å slett vokste seg ut av en 375L i løpet av forholdsvis kort tid. Blir det sølvhai igjen, skal disse i ett kar på minst 4000L, etter ett helt år i karantene!.

Jeg nevnte bare at slørhaler passer bra sammen med sølvhaier. Etter hva jeg har hørt da..
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap