For mye lys?

Har et nystartet kar der jeg har startet med 4 Regnbuefisker, type (tror jeg i hvertfall at det er), men de virker som om de kan få for mye lys. De ligger ofte bak rota og bak planter. Prøvde å slå av lyset, da kom de fram omtrent umiddelbart. Det står i beskrivelsen at de ikke skal ha for kratfig lys, vet noen om "standardbelysningen" i en Juwel Rio 240 er for sterk for disse? De har bare hatt et knapt døgn i karet, kan det ha med saken å gjøre? Fargene er kommet tilbake på den ene hannen og på begge hunnene, men den siste hannen er litt blek ennå. Kan det bedre på saken når jeg får meg flere, siden dette jo er en stimfisk? Hvordan bør man evt dempe lyset? Flyteplanter?
Kjenner ikke denne arten spesielt godt, så jeg får bare ta litt om det generelle

Fisk som er ferske i akvariet, vil ofte kunne ha en slik adferd som du beskriver. Rett å slett fordi alt er så nytt og skremmende.
Om det er lyset som plager dem, ville jeg i første omgang fjernet en av reflektorene. Om du ikke har slike, kan jeg heller ikke forstå at det er lysmengden som gjør at dem er nervøse
Om det er de orginale rørene til armaturet, er ikke disse spesielt blåhvite, og vil ikke oppleves som spesielt sterkt lys av fiskene.

Det er forøvrig fint å ha en del flyteplanter til slik fisk, slik at man skaper enkelte "lunere" områder.
Alternativ til flyteplanter er vallisneria americana gigantea
De lange bladene vil legge seg i vannskorpa, og skjerme godt for lyset.

Hvorvidt det vil hjelpe å skaffe flere individer er jeg ikke sikker på, kjenner som sagt ikke denne spesielt godt
Ene karret vårt er et møbel karr fra juwel 180 liter med et ekstra lysrør til sammen 90 watt og reflektorer på alle. Og vi har samme type fisk, og de er framme hele tiden. Så sterkt lys har igen innvirkning på arten i det ene karret vårt.
+ at 2 av de 3 lysrøra er på 10 000 kelvin.
Jeg har ikke reflektorer, kun de to originale rørene. En "Daylite" 38W og en som er snudd sånn at jeg ikke ser hva som står. De er ikke samme type. I går bytta jeg 30% vann, i dag har de vært som om de var nye fisk Enda sterkere farger har de fått også.

Har også gitt dem selskap, riktignok ikke artsfrender men...de kommer de også tenker jeg! Og så kjøpte jeg en gjeng med flyteplanter, type http://www.akvaforum.no/plante.cfm?id=1101 og en halv kokosnøtt med etpar planter på, skjønt de er vel ikke den typiske "skjule seg"-fisken.
bare vent til de har fått godt en uke eller to i karret-så blir det nok bra-forresten en veldig pen fisk-Er det 4 stk du har?
Det er det vi har og har vel tenkt å bygge på stimen med ihvertfall 2 inndivider.
Jeg har 4 stykker ja, to hanner og to hunner. Leste et eller annet sted på nettet (husker dessverre ikke hvor) at den beste sammensetningen var 2 hanner og 3 hunner (mulig det var spesielt for å få dem i lek), så jeg lurte litt på å skaffe meg 2x den kombinasjonen. Ser at den hannen jeg har med mest farge på finnene stadig vekk jager rundt på den med svakest farge, så jeg tror nok han trenger flere rivaler å bryne seg på

De er visstnok ganske enkle å få til å reprodusere disse her

Men jeg har sett det nå hele dagen at de har vært mye mer livlige, ser dem stadig vekk lete rundt på bunnen, noe de ikke gjorde før. Hva skal man da med maller?
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap