noen som kan mye om elefantfisken???

Hei har så utrolig lyst på elefantfisker...

Noen som kan fortelle om egne erfaringer ved å ha denne fisken, planer om å ha den i 400literen som kommer neste uke...

Lurer da på hvilken sand (kanskje biltemasand) dersom den ikke er farlig...???

Å hvilke fisker går den ilag med?

Heisann!
Har en elefantfisk selv,(Ellef) og den er kjempefin!
Vet ikke så mye om den, men her er det jeg vet: først og fremst må du passe på at du ikke har skarpe røtter, stener o.l. i karet ditt. Fisken har ikke skjell, derfor kan den bli lett skadet.
Den tåler dårlig endringer i vannkvalitet. Bør ikke tilsette salt i vannet. Det sies at fisken som regel ikke dør av selve sykdommen den evnt. får, men av medisineringen. Derfor bør du også være veldig forsiktig med det. Ellers så vet jeg at elefantfisken sender ut elektriske impulser. Dette bruker den hovedsaklig for å finne mat, og for å orientere seg. Den bør derfor helst ikke være sammen med flere fisker som er "elektriske" . Men når du har såpass stort kar, tror jeg ikke det er noe problem å ha to. De vil finne sitt eget revir.
Jeg har både elefantfisk og Black Ghost(som også er elektrisk) i mitt kar, og det er ikke noe problem. De "besøker" faktisk hverandre noen ganger.
En ting til...:)
ang. mat: elefantfisken bruker snabelen sin til å søke etter mat i bunnen. Bør derfor mates med for som fort synker ned til bunnen. Bør få røde mygglarver med jevne mellomrom.
Enda mer.....
Elefantfisken er nattaktiv, men min er faktisk ganske aktiv om dagen også. Kan være lurt å fore den etter at lyset slukkes.
Den må få ha en gjemmeplass, feks en rot.
Min fisk er fredelig overfor de andre jeg har. Vet ikke om den er spes. aggresiv mot noen. Den "puffer" de bare unna, hvis de er i veien.
Har også hatt elefantfisk. En flott fisk, men den krever et rolig kar som har masse gjemmesteder som den kan gjemme seg i. Gjerne huler. Hadde den siste sammen med sommerfuglciklider, noe som ikke var ideelt, fordi den la sin elsk på akkurat samme sted som disse... Det førte til at den ble jaget, noe som helt klart ikke var bra for den. De blir, etter hva jeg har erfart, fort stresset. Det er store individuelle forskjeller på denne fisken i forhold til hvor sky den er. Noen svømmer fritt rundt, mens andre ikke er fremme før det blir mørkt i karet. Det kan være en utfordring å få den til å spise nettop på grunn av dette. Jeg foret også med røde myggiser med suksess. Mine elefanter ventet på at maten skulle komme til dem, de hentet den aldri selv - men som sagt; det er store forskjeller på disse fiskene. Når det gjelder vannverdier og medisinering, er disse fiskene veldig ømfintlige. Mistet mine i medisiniering... Kommer definitivt til å skaffe meg en slik etter hvert. Legger ved en lenke

Her er noe informasjon om den.
Jeg har sett den en gang i en butikk, og det er alt. Jeg har også falt for denne karen for en stund siden, men i og med at vi har Black Ghost, har jeg ikke sett det som noe alternativ å forsøke - spesielt når jeg ikke har større kar å ha dem i enn 400 liter.
(Elektriske impulser fraktes langt i vann)

Jeg vet imidlertid at den bør ha rolige karkamerater så den ikke blir stresset eller er nødt til å kjempe for føden.
Hei og tusen takk for mange gode svar
Det virker som en veldig spennende fisk jeg definitivt vil prøve.

Tror jeg vil prøve å bruke denne "beryktede" biltemasanden, den groveste av de to typene.. Og så klart lage mange gode gjemmesteder og huler og røtter.
Har sølvhaier og Golden Nuggeter, og sistnevnte må nok også få seg noen gode huler...

Og noen gode planter som gror godt vist jeg finner noen...
Gleder meg som en liten unge

og forresten gullfisk, trist me den elefantfisken din som døde

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap