Valg av tank-samboere i malle-akvarium, trenger litt tips og råd

Jeg har ingen frittsvømmende fisker i karet med maller. Kun bunnlevende fisker der, altså. Det blir litt kjedelig i lengden, og jeg kunne tenke meg å sette inn en stim av en tetra-art.

Vipper litt mellom marmorert øksefisk, Nannostomus Mortenhaleri og Dolkestikk-tetra.

Den sistnevnte blir kanskje litt for stor, siden karet er på 160 liter? Eller jeg behøver jo ikke ha så stor stim da, 7-8 ville kanskje gå greit?

Marmorert øksefisk er nok en på ønskelisten min som jeg bør spare til et annet kar, egentlig Det er jo en del sirkulasjon i dette karet, særlig i overflaten, og det er vel ikke det ideelle for en øksefisk med sin kroppsform.

Så kanskje er Nannostomus M. det beste valget, pga deres små munner ? Hvis de tåler litt sirkulasjon da?
Jeg tenker som så at hvis det plutselig skulle dukke opp yngel i karet fra mallene, så vil ikke Nannostomusene klare å spise dem. Og deres vakre røde og stripete kropper vil virkelig lyse opp og skape liv i det "kjedelige" mallekaret der man sjelden ser tegn til liv og røre En Corydoras ute på tur, eller noen L-144 i blant, det er alt. Resten ligger klistret under røttene og i hulene sine i alle døgnets lyse timer.

Jeg trenger litt innspill og tips om hva som vil være det beste valget her. Tror dere ikke Nannostomus ville vært best, med tanke på at de har så små munner at de ikke klarer å spise yngel? Evt andre forslag på tetra?

Har spesielt L-144 i tankene, de ser ut til å bli kjønnsmodne for tiden.
Yngelen deres er vel ca samme str som vanlig oppdretts-ancistrus, ca 1 cm, og jeg vil helst ikke ha fisk i karet som klarer å spise dem. Derfor liten tetra.
Vurdert kileflekkrasbora? Asiatisk riktig nok, men meget pen og livlig fisk som foretrekker midtskiktet. Stimer også bra i litt strøm
Hei, takk for forslaget

Men....temperaturen skjærer seg litt med Kileflekkrasboraer.

L-mallene som bor i karet er alle varmeelskende fisk, bl.a. L270 som skal ha opptil 30 C. Jeg holder derfor ca 27 C i karet, det er midt på treet for alle som bor der. Det er en av grunnene til at jeg har valgt Corydoras Sterbai der, de er en av de få Corydorosene som fint klarer seg i såpass varmt vann.

Såvidt jeg kan se på Kileflekk-rasboraen, foretrekker den et sted fra 25 C og nedover? Jeg tror dette karet ville bli litt i varmeste laget for den fine stimfisken.

De andre tetra-forslagene jeg nevnte, liker alle sammen temperaturer på slutten av tjue-tallet, som passer med det jeg har.
Jeg vet ikke hvor jeg har det fra at øksefisken helst ikke skulle ha så mye strøm i vannet, jeg vet jeg har lest det en eller annen plass. Derfor gikk jeg bare ut i fra at jeg ikke kunne ha dem her i dette mallekaret.

Men nå surfet jeg litt rundt, og kom over denne siden: Fishprofiles.com
Der fant jeg info om marmorert øksefisk, og der står det da vitterlig at de kommer fra elver med mye strøm og at de liker og setter pris på det!

Det var jo godt nytt for meg Jeg tror nesten det må bli en slik stim, for jeg har hatt lyst på dem lenge. Men de må vel i lang karantene først, så vi ikke risikerer hvitprikk i mallekaret...!

Inaktiv bruker
Morgen
Har 8 stk marmor øksefisk i 112l her,virker som de trives stort foran pumpe utløpet
Så løp og kjøp,nydelig og artig liten fisk.
Inaktiv bruker
Legge ved ett par dårlige bilder også.
Går sammen med Coryene og alle er venner.Vanntemp ligger på 25 grader.
De er ikke så notoriske "hoppere" som enkelte skal ha til,tror heller de hopper hvis det kommer noe nedentil som skal "ta" de.Spiser av og på hendene mine,i det hele tatt en fin og artig fisk.
Takk for bilder og svar
Ja, de er utrolig flotte, og det hadde virkelig gjort seg med en stimfisk i den delen av mallekaret. Nå er det helt "tomt" å se på, så en stim øksefisk øverst hadde vært kjempefint.

Jeg tror det blir dem, ja
Går du for øksefisk syns jeg du har gjort et bra valg. Kule fisker, ganske spesielle. Også blir det sikkert fint for dem også, i et kar hvor det ikke lever andre overfaltefisk.

Har selv hatt øksefisk en gang, da ble jeg fortalt at fisken skulle ha litt strøm i vannet, ikke helt stillestående.

Fisken hopper (noe du sikkert vet) gjennom de minste hull så du må ha en tett topp på akvariet. Som nybegynner gikk jeg glipp av den detaljen og det endte med noen tørre fisker.

Selv så syns jeg Vanlig øksefisk er den fineste, men sånt er smak og behag.
Jeg har funnet inntørka øksefisk på gulvteppet mitt ved mer enn en anlednning, da jeg gikk fra akvriet i tre minutter forå skru på krana på kjøkkenet. Opplevde også da jeg skulle fange dem for å flytte dem til et annet akvariet at en og annen plutselig lå på benken. Og disse flate greiene er ikke så lette å plukke opp, bare så det er sagt! :op

Jeg er blitt fortalt at øksefiskene bør ha et område uten så mye strøm, slik at de kan ha "hvileperioder". Og øksefiskene (ha det i to akvarier) er egentlig overalt. :op
Hei.
Har kjøpt 2 øksefisk idag. Tåler de strøm i vannet? Kan de spise flakfor?
De er helt oppe i overflaten nesten hele tiden. Jeg har godt med oksygen i vannet. Må jeg ta spesielle hensyn. Vil så gjerne at de skal klare seg.
Er takknemlig om du vil svare.

Hilsen Teddybear
teddybear
Hei. Har kjøpt 2 øksefisk idag. Tåler de strøm i vannet? Kan de spise flakfor? De er helt oppe i overflaten nesten hele tiden. Jeg har godt med oksygen i vannet. Må jeg ta spesielle hensyn. Vil så gjerne at de skal klare seg. Er takknemlig om du vil svare. Hilsen Teddybear

2 øksefisk? Det er jo en stimfisk, så hvorfor kjøpte du bare to?

Det er en fiskeart som holder mest til i overflaten av akvariet, så at de henger rundt der "hele tiden" er helt normalt og akkurat slik denne fiskearten oppfører seg.

Spesielle hensyn? Tja, start med å passe på at det ikke er noen åpninger de kan hoppe ut gjennom fra akvariet. Heldekkende armatur er man nødt til å ha, eller dekkglass. Hvis du har dekkglass, så dytt et stykke bomull eller hvit filtervatt i det trekantede fôringshullet slik at de ikke hopper ut gjennom det.

Deretter bør du gå tilbake til butikken og kjøpe minst 5-6 stykker til av samme slaget, ellers vil de to stakkarene føle seg ensomme og redde fordi de har mistet stimen sin.

PS!
Jeg ser, morsomt i grunnen, at det var jeg som startet denne gamle tråden opprinnelig for 3 år siden, hehe Pussig. Jeg kom aldri til å kjøpe øksefisk forresten, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvorfor. Antar jeg endte opp med Nannostomus.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap