Skjell fra stranda

Inaktiv bruker
Jeg var på stranda en dag her og fant mange fine skjell. Tenkte at det hadde vært fint med slike store skjell i ferskvannsakvariet mitt. Går det an eller må man da ha et saltvannsakvarium? I sanda jeg har i akvariet er det mange bittesmå skjell. Hvis det går, hva må jeg gjøre før jeg evnt. putter de oppi?
Tror du skal være litt forsiktig med skjell i ferskvannsakvariet, iallfall når du har en del arter som liker litt surt, mykt vann. Vet du hvilken pH og kH du har i vannet ditt? Du kan sammenlikne disse verdiene med de du får direkte fra vannkrana, for å se om du får en økning i karet.

Skjell er jo kalk, og kalk øker pH og karbonathardheten (kH) i vannet ditt.
Inaktiv bruker
ang skjell
Men hva er forskjellen på skjellene som er i sanda fra før og di du finner på stranda, da?
Du bør ikke ha skjellsand heller til vanlige ferskvannsfisker. Det er derfor jeg sier du bør sjekke pH og kH i akvariet og i vannet fra kranen, for å se om skjellsanda påvirker vannverdiene. Jeg vet ikke hvor mye skjell som skal til før vannet påvirkes.
Inaktiv bruker
skjellsanda har jeg hatt siden jeg starta akvariet i august i fjor. Vannverdiene er helt fine og jeg skifter vann ca hver 3. uke. Har aldri vært noe problem med denne sanda. Har den i både 126-litern og 33-litern. Helt greit i dem begge.
OK. Likevel ville jeg ikke anbefale skjellsand til vanlige ferskvannsfisker pga at den kan påvirke vannet. En annen ting, er at skjellsand kan være litt skarp for f.eks. pansermaller, slik at skjeggtrådene kan skades. Men klart, om det går helt fint i dine kar, er det supert!!
Inaktiv bruker
ok. takk for svarene. Skal snakke med hun i butikken som anbefalte meg slik sand...
Skjell vil løse seg opp i alt vann, og øke mengden Kalsium og karbonat i vannet.
Resultatet vil være at Gh øker, og Kh-en øker også. Økt Kh gir økt Ph.

Samme resultat vil man få av korallrester.

Dette er grunnen til at skilt ikke hører hjemme i selskapskar, der man vanligvis tilstreber Ph på ca 7, og Gh på +-8.
Til Malawi\ Tangnyikakar, er det derimot midt i blinken, da slike fisk krever noe høyere verdier av det skjellrester vil gi i vannet.

Enkelte bruker små mender skjellsand for å øke verdiene i surt vann. Det er da snakk om små mengder, gjerne rundt 1 kg skjellsand på 400L vann...
sikkert litt dumt spørsmål men gjelder det samme sneglehus?? å hva er skjellsand?? vanlig sand man finner på stranden???
Inaktiv bruker
Jeg antar at skjellsand er akvariesand med mye småskjell i, slik som jeg har. Det er mange hvite skjell. Kjempefin sand, og den fungerer helt utmerket for mitt akvarium. Om det gjelder sneglehus, vet jeg ikke...
huff, å jeg som har vasket å bært på MANGE bøtter med stand-sand.. eller skjell-sand... hmmmm men tror jeg gjør ett forsøk alikevel, blir jo ikke fisk i med engang så kan jo følge med å måle vannverdiene etterhvert.. men er det kun ph\kh og gh man bør passe på?? tenkte jo at det er endel som har snegler i akvariene, men er vel litt annerledes med masse "daue" skall... er vel det samme med alle typer skjell?? blåskjell å de hvite osv? men burde kansje pelle ut de værste skjellbitene? var jo litt av det som gjorde sanda fin men vil jo at fisken skal ha det best mulig..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap