Aqualine akvarier

Er det noen som vet hvem som lager Aqualine akvarier og eventuelt om de har en hjemmeside? Hvilket land hører de til?
Har prøvd på Google, men der fikk jeg ikke så mye opp.
Mener at det er Aqua Medic som står bak aqualine-akvariene (som forøvrig er meget godt utførte kar).
Aquamedic har desverre en heller middelmådig side, men man finner frem om en gidder å leite litt

Akvarieudstyr har jo masse aqualinekar, så dem kan du sikkert også spørre om råd Om ikke dem vet noe mer, vet jeg faktisk ikke hvor du skal leite. Å google gir jo mest bassenger og annet vann-relatert
Det eneste som bekymrer meg litt med aqualine akvariene er lystoppene. Jeg har lest mye negativt om disse lystoppene og at det er rett og slett vanskelig i forhold til Akvastabils. Men det er noe vi må titte nærmere på.
Jeg fant linken til Aqualine. Ser ut som de er danske disse også.
Sjekk denne linken fra Danmark, Cichlids.dk. Det er en lang tråd om nettopp det du spør etter.

http://www.cichlids.dk/debat/vis/32417/
Ja jeg har lest den og mange andre.
Armaturer til aqualine ser skikkelig flott ut, MEN det ser desværre ut som om det er et evig slit mht rengjøring og sånn.
Jeg mener jeg leste et sted at de har en mateluke så da er jo ett problem utbedret. En annen ide vil vel være og eventuelt og sette "henelamper" over akvarie.
Vi ser på 1450 literen, og med et heldekkende armatur må man jo minnst være 2 hvis man skal ha det av for og rengjøre akvariet.
Aqualine blir laget av Aqualine, er ingen andre som står bak det enn de selv

Lystoppene fra Aqualine er forbedret en del den siste tiden.
Før så var dette skyvetopper, men nå løfter man toppen opp i front og støtter den opp med en støtte. Det har også kommet hull til foring i toppen.

Og til slutt Aqualine blir produsert i Danmark.
Aqualine blir produsert av Akudim(.dk)
Karene fåes med to forskjellige topper; den nye heter Prestige.
Tror nok at dere må være to for å løfte av en topp som er over 1,5 meter, spesielt hvis den skal være heldekkende.
HQI lamper med eller uten T5 rør er jo et alternativ, eller bare T5 rør, men hvis jeg ikke husker helt feil er 1450 literen 2,6 meter lang 0,7 meter høyd og 0,8 dypt.

Skal du ha det til plantekar trenger du for eksempel to 54 watts T5 armaturer etterhverandre for dekke hele lengden av akvariet og 3-4 dobble armaturer i bredden. 6-8 doble armaturer veier 30-40 kg. I mitt 440 liters akvarie har jeg 3 armatur på 2x54 watt. Det løfter jeg ikke så lett av alene!

Tror at hvis du ønsker å bruke lamper du skal henge over akvariet vil du trenge minst to T5 armaturer f eks Aqua Medic Aquastarlight T5, 4x54 w. Skal du over på metallhalogenlamper bruker noen (i saltvann) en regel om ei lampe pr 60 cm.For deg vil det da bli 4 ganger feks Aqua Medic Ocean Light 150. Eller f eks to doble Aquaspacelight 2x150 w som er 120 cm lange.

Fordelen med heldekkende armaturer er for noen at du slipper å bruke dekkglass, for å slippe skitne glass som stjeler lys. Men da må du selvfølgelig belage deg på å rengjøre toppen med gjevne mellomrom. Tror ikke det vil funger så bra med f eks HQI og dekkglass, pga av strålevarmenvarmen fra pærene. Vet heller ikke om det blir så pent eller praktisk med dekkglass ved bruk av T5 rør som du henger over akvariet. Tror at du vil oppleve at hele toppen av akvariet vil næmest "bade" i lys som bl a. reflekteres av dekkglassen. Se f eks denne http://www.melevsreef.com/pics/mh.html

De nye toppene til aqualine er med hengsler slik at de kan vippes opp i forkant, noen sier at de er perfekt, bedre enn akvastabil sine topper. Skal du ha et så stort kar fra Akvastabil må det spesialbestilles, de stopper på 960 liter.

Konklusjon blir da vel at 1400 liter vann hjemme er mye, det tar stor plass og det er tungt... Skal du ikke bruke orginal lystopp finnes det flere muligheter, avhengi av hva du trenger av lys og hvor mye luftfuktighet du aksepterer og / eller har mulighet til å ventilere ut med hjelp av et mekanisk avtrekk. Finnes mye informasjon om andre som har laget sine egne lyskasser på div DIY sider.

PS. Snakket med Martin på http://cichlidecentret.biz og de kan sende
store akvarier til Oslo for ca 1500 kr. Sparer fort noen tusen på å kjøpe akvariet hos han
Takk for utfyllende svar =)
Jeg bor i Danmark så akkurat der er jeg heldig
Siden vi har firma og antagligvis skal ha 1400 literen som utstilling tenkte jeg eventuelt og kjøpe det direkte uten noen mellom menn, det var derfor jeg lurte på linken. (takk for den btw)
Det høres litt mere positivt ut ang de nye prestige lampene.
Er nok en lampe man kanskje bør titte litt på i virkeligheten. Kan høre med chiklidecenteret om de har noen på utstilling.
Aqualine :)
Jeg har er 720-liters akvarie fra aqaline. Dette ble satt opp for 5 måneder siden og endel av erfaringene fra dette oppsettet er beskrevet på følgende tråd på NA:

Jeg har stort sett positive erfaringer fra dette karet og lystoppen (med T5-armatur) er både pen og praktisk. Den er hengslet i bakkant og ikke så urimelig tung å åpne. Foringshullet i lokket er veldig praktisk, men i et så stort kar kunne det vært greit med flere foringshull. Hvis du kjøper mega-karet fra aqualine ville jeg sørget for at det ble levert med flere foringshull.
Nå blir aqualine mere og mere interesant ja.
Tror nok ikke det er et stort problem å få lavet et par ekstra forings hull.
Det er deilig med den flappen på effectling kabinette for da kan man slippe maten ned på strategiske steder. Men kan man få flere foringshull så er jo ikke det noe problem i det hele tatt!
Tusen Takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap