Mattilsynets veiledning
Kom ved en tilfeldighet over mattilsynets veiledning for hold av ferskvanns akvariefisk. Burde være obligatorisk lesning for alle som har fisk.
Du finner den her.
Du finner den her.
Postet 28.05.06 kl 20:01
Postet 28.05.06 kl 20:30
Postet 28.05.06 kl 21:46
Dette er såvidt jeg vet en gratis folder, som finnes i mange dyrebutikker (sammen med foldere om annet dyrehold).
Tips gjerne den lokale butikken om folderen, er mye nyttig der for de aller fleste
Dette med spittespredning er vel neppe noe større problem for store deler av norge. Kloakken reses jo etter gjeldende forskrifter, og også død fisk vil da bli tatt ut av systemet for kontrollert nedbryting.
Kan ikke tenke meg til at det ikke er vesentlig være smittestoffer i kloakken allerede
Uansett hvor man velger å gjøre av fisken etter at den er død, må den brytes ned, og eventuell smitte vil da like godt kunne spres med fugler\ andre dyr, som i kloakken
Jeg kvier meg i alle fall ikke for å kaste en død småfisk i do
Tips gjerne den lokale butikken om folderen, er mye nyttig der for de aller fleste
Dette med spittespredning er vel neppe noe større problem for store deler av norge. Kloakken reses jo etter gjeldende forskrifter, og også død fisk vil da bli tatt ut av systemet for kontrollert nedbryting.
Kan ikke tenke meg til at det ikke er vesentlig være smittestoffer i kloakken allerede
Uansett hvor man velger å gjøre av fisken etter at den er død, må den brytes ned, og eventuell smitte vil da like godt kunne spres med fugler\ andre dyr, som i kloakken
Jeg kvier meg i alle fall ikke for å kaste en død småfisk i do
Postet 28.05.06 kl 22:04
Elin PedersenAvlivet fisk må ikke skylles ned i toalettet da dette gir fare for smittespredning, men skal graves ned eller kastes i avfallet.
Jeg vil tro at det smittestoffet det referes til her er vannbåren smitte. Det vil si at smittestoffene overlever i vann. Det innebærer også at det meste av smittestoffene vil dø utenfor vann, så det tryggeste vil derfor være å kaste det i søppelet. Kaster man det i do, vil smitten overleve. På den andre siden er det jo det vi gjør når vi bytter vann i akvariet og tømmer dette i do... Kanskje vi bør koke vannet før vi tømmer det i do (Thi, hi)
Postet 29.05.06 kl 17:43
Frank AngellDette med spittespredning er vel neppe noe større problem for store deler av norge. Kloakken reses jo etter gjeldende forskrifter, og også død fisk vil da bli tatt ut av systemet for kontrollert nedbryting. Kan ikke tenke meg til at det ikke er vesentlig være smittestoffer i kloakken allerede ;)
Det samme sa man om akvarieplanter, og vips så slapp man ut en plante i sjøen et sted i verden, jeg husker ikke hvor, og den sprer seg som ilden i tørt gress og harver over alt slik at havbunnen blir dekt av den og dreper alt annet liv.
Planten var fra et akvarium, men jeg hukser ikke hvor og om den var manipulert med (?), så en dokumentar om saken på tv for noen år siden.
Postet 29.05.06 kl 18:31
Endret: 29.05.06 kl 18:32
Jeg leste en artikkel for en stund tilbake som slo fast at deler av det naturlige artsmangfoldet flere langs kysten av USA var på vikende front. Det skyldtes blant annet saltvannsfisk som ble sluppet ut av akvarister...
Men jeg holder med Frank, en død fisk i do kan umulig skade... Skjønt med stadig stigende tempraturer så vet man jo aldri.
Men jeg holder med Frank, en død fisk i do kan umulig skade... Skjønt med stadig stigende tempraturer så vet man jo aldri.
Postet 29.05.06 kl 19:47
PompelJeg leste en artikkel for en stund tilbake som slo fast at deler av det naturlige artsmangfoldet flere langs kysten av USA var på vikende front. Det skyldtes blant annet saltvannsfisk som ble sluppet ut av akvarister... Men jeg holder med Frank, en død fisk i do kan umulig skade... Skjønt med stadig stigende tempraturer så vet man jo aldri.
Vel.. bakterier, parasitter, virus.. ting overlever en stund, selv om verten er død.
Postet 29.05.06 kl 22:13