Retur og bytterett

Den ene av Malawiène døde kort tid etter kjøp i Zoo butikk (4 dager). Om fisken var syk ved kjøp- eller ble syk i akvariumet mitt, vites ikke sikkert. De andre jeg kjøpte virker friske og pigge. Vannverdiene i akvariumet mitt er ok. Spørsmålet er om jeg har rett til å kreve pengene tilbake for den døde fisken? Hva sier loven? Noen med erfaring som kan svare?

Hvis butikken du handlet i er seriøs burde det holde om du tar med deg fisken og en vannprøve til dem.
Loven sier nok desverre ikke noe om levende dyr, siden det er svært vanskelig å dokumentere at dyret har hatt gode forhold i kjøpers hender.

På tross av dette, har mange butikker regler for tap av fisk. Enkelte opererer med noen dager, noen med en ukes tid, og andre igjen ingen verdens ting, når det gjelder erstattet død fisk.

Ta med en vannprøve til butikken, dette er ofte ett minstekrav for refusjon av penger etter at nykjøpt fisk dauer. Å ta med fisken er ofte også nødvendig.
Men du kan jo ringe dem å høre, er jo ikke noen vits å drasse på en dau malawi om du ikke trenger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap