Sommerfuglciklider

Er sommerfuglciklider en parfisk eller en stimfisk??
I profilen dens står det at det ikke er stimfisk.
Tropehagen har den som månedens fisk
Jeg kjøpte 2,men begge døde etter to-tre dager
Huff da Hva var årsaken til at de døde så raskt?
Hmm ikke godt å si.Den ene var pjusken etter hjemreisen,og døde etter kort tid. Den andre bare døde rett etter.
Kjedelig når sånt skjer... :/
sommerfugler har dessverre et rykte på seg for å dø grunnløst, mange teorier rundt dette men jeg heller mest mot uansvarlig oppdrett i ikke egnede forhold og uten foreldre.

og de er pardannende
Desverre dør en svært stor % av sommerfuglene alt for tidlig.

Noen tips å ta med seg om man skal kjøpe slike vakre fisker:
-Karet dem skal bo i må være meget godt innkjørt, dvs at mulighetene for amoniakk\nitritt er vesentlig mindre enn sjangsen for 7rette i lotto
- Studer fiskene i butikken nøye. Fiskene skal være friske i fargene, aktive, dem skal spise godt, og finner skal være hele.
- Om fiskene skal fraktes langt, be om kun en fisk pr pose, samt mer vann enn vanlig. Rett å slett for å minske menden med amoniakk i vannet fra urinutskillelse\ avføring.
- Sett fiskene i karantene. Ha så like vannverdier som det var i butikken, som overhodet mulig. Juster vannverdiene gradvis til ett nivå som er akseptabelt.
- Ikke gi disse fiskene røde mygglarver. Regelmessige vannbytter er viktig, samt god filtrering.
- Dette er en parfisk, som vil trives vesentlig bedre med en make.

- Ikke kjøp fisk som:
- Ser magre ut
- Går i overgrodde kar. Dette tyder på for mye avfall i vannet, og fiskene er trolig svekket av ett lengre opphold i feil vann.
- Fisk fra kar der det er en eller flere fisker som ser syke ut
- Fisk som har vært foret med røde mygglarver

Sikkert mere å si, men ikke som jeg kommer på i farta
Heldigvis finnes også unntak Jeg kjøpte 4 stykker for en tid tilbake...de har overlevd røde mygglarver (men jeg har gått over til andre ting nå), flere omganger med varmekur mot prikker og jeg hadde nettopp nitritt på over 0.4 ifm innsetting av en stim med neontetra. Alle 4 lever i det som ser ut som beste velgående. Ville bare si dette sånn at folk ikke mister motet, dette er en kjempefin fisk!
hvorfor skal ikke sommerfuglciklide ha røde mygglarver?
Tira
hvorfor skal ikke sommerfuglciklide ha røde mygglarver? :|

Mange sommerfugler sliter med en bakterie som er i disse larvene. Dem har derfor lett får å få bukvannsott, som i 95% av tilfellene er dødelig.

Noen mener også at det er noe med den kjemiske sammensettingen som blir feil.
Akkurat hva det er tør jeg derfor ikke si med 100% sikkerhet, men det er jo grunn nok til å la være. Finnes masse annet snadderfor å gi dem i stedet
ops... har en hanne som har fått litt MYE røde mygglarver i det siste jeg.. han har hatt litt rund mage i det siste rettere sagt... :P :S så det var jo litt dumt av meg...
Desverre er det ikke alle som vet om dette med røde mygglarver til sommerfugler, knep faktisk dem på en avde lokale butikkene på fersken (igjen) for ikke alt for lenge siden.

Ikke rart at dem klager over at det er så stort tap på nettopp denne arten...

Du får du sommerfugelen din noe annet snadder å tygge på i stedet. Ville nok forsøkt med artemia i stedet, gjerne i løpet av ett par dager. Artemia har ofte en rensende effekt på tarmsystemet, vet ikke helt om dette vil kunne ha noen effekt om han sliter med fordøyelsen etter mygglarvematen.
Grønnfor er også ett godt alternativ, plantefibre har en tendens til å sette fart på systemet (tenker at han har godt av en god tømming av tarmsystemet sitt)
Jeg har aldri hørt om dette med at sommerfuglciklide ikke skal ha røde mygglarver.. Trasig at så få vet om dette siden det er så stort tap på arten som du sier, Frank.
Skal se om jeg fått fatt i noe artemia og gi den.
Enig i at det er trasig dette problemet Har derfor lagt til denne infoen i fiskebasen, trodde faktisk at det lå info om dette allerede der.
Fint at folk blir litt mer informert nå da.
mine døde også.
Jeg mistet nettopp de to innkjøpte sommerfuglene mine, den ene etter et døgn den andre dagen etter. skjønner ikke hvorfor dette skjedde. aklimatiserte dem i en halv time i posen. holder andre sør amrikanske fisker i det karet, bla yngel av red cheek og gull søm. akvariet har stått lenge og har vært i drift mange mnd. brukte akvastabil og noen dråper med nitrit stopp ved oppstart så tror ikke dette er problemet. kan det være jeg hadde for mye strøm i vannet? reagerte på dette da jeg fant dem og stillte strømmen ned litt men de andre trives. Kjøpte et par agassizii istede, de skal være litt mer hard føre? skjedde ingenting med dem når jeg innførte dem i akvariet. det er en god dyre butikk i krsand, noe dyrere en de andre, men der vet du hva du får. er dritt lei av å gå i de andre butikkene der de ikke vet navnene på fisken osv. går ikke tilbake der jeg kjøpte de stakkars sommerfugl ciklidene mine. Der sa de at dette var en blå xl type? så helt ut som de vanlige rameriziene som jeg har sett i boka mi og her nett. kostet 120 pr stk, vet ikke om dette kan si deg noe. har alltid hatt lyst på sommerfugl! får holde meg ei stund før jeg kjøper nye. prøve å få agassiziiene mine til å yngle.
Inaktiv bruker
HJELP!!!
Frank Angell
Desverre er det ikke alle som vet om dette med røde mygglarver til sommerfugler, knep faktisk dem på en avde lokale butikkene på fersken (igjen) for ikke alt for lenge siden. Ikke rart at dem klager over at det er så stort tap på nettopp denne arten... Du får du sommerfugelen din noe annet snadder å tygge på i stedet. Ville nok forsøkt med artemia i stedet, gjerne i løpet av ett par dager. Artemia har ofte en rensende effekt på tarmsystemet, vet ikke helt om dette vil kunne ha noen effekt om han sliter med fordøyelsen etter mygglarvematen. Grønnfor er også ett godt alternativ, plantefibre har en tendens til å sette fart på systemet (tenker at han har godt av en god tømming av tarmsystemet sitt)

HJELP!!!
hei!
problemer..... eg kjøpte 5 sommerfugl på tilbud, og fekk besjeden MAT MED RØDE MYGGLARVER, HAR DU NOK HEIME? TRENGER DU MEIR?
lurer bare på, er dette som står her seriørs, skal dei ikkje ha larver? beynder å lure på om folkene på fiskebutikken er helt udyktige. og sperielt, dei behandler ikkje fisken noe fint, slåst først å stresser alle i kane mye, så holder dei dei i hove, og til slutt rett og slett slenger dei i posen, 1,5 meter over golvet.. er det ikkje regler for benhadling av desse stakkars fiskene?
Det sier seg selv at det er mange butikker som ikke har PEILING på hva de driver meg..Mange begynner i dyrebutikker fordi de kan masse om hamster og kaniner, men ikke en DRITT om fisk..Dette med mygglarver til sommerfugelsiclide har jeg hørt før,men det sier seg selv at ingen fisken kan fores på bare mygglarver resten av livet..Det er bare ikke tilstrekkelig kost..Jeg vet mange har gitt denne sicliden mygglarver AV OG TIL, å det har ikke kostet dem livet ialefall
Alexander Severinsen
aklimatiserte dem i en halv time i posen.

Noe av problemet kan ligge i dette. Fisk trenger tid på å tilvennes nytt vann, og selv bruker jeg ofte opp mot 10 timer på akkurat dette med avklimatisering...

Selv om du har de riktige vannverdiene i karet ditt, trenger ikke det å bety at ikke sjokket blir stort for fiskene. Det er alt for ofte at vannkvaliteten i butikkene er helt feil. Har funnet malawi i vann med ph på 6,5, ikke rart at dem virket tufse
Derfor er jeg begynt med å teste vannet fiskene går i før jeg handler. Slike teststrips gir en røfflig indikasjon på hvordan tilstanden er på vannet.
Det skal være svært spesiell fisk, for at jeg gidder å kjøpe fisk som trenger dager med tilvenning før dem kan flytte inn i karet jeg har tenkt å ha dem i
Cactus queen
HJELP!!! hei! problemer..... eg kjøpte 5 sommerfugl på tilbud, og fekk besjeden MAT MED RØDE MYGGLARVER, HAR DU NOK HEIME? TRENGER DU MEIR? lurer bare på, er dette som står her seriørs, skal dei ikkje ha larver? beynder å lure på om folkene på fiskebutikken er helt udyktige. og sperielt, dei behandler ikkje fisken noe fint, slåst først å stresser alle i kane mye, så holder dei dei i hove, og til slutt rett og slett slenger dei i posen, 1,5 meter over golvet.. er det ikkje regler for benhadling av desse stakkars fiskene?

Er nok sant det som står her, sommerfugler skal ikke ha røde mygglarver. (også en del andre ciklider tåler ikke detfte).
Desverre er det ofte manglende kunnskap som gjør at man får slik veileding i butikkene.

Når det gjelder behandlingen av fiskene, hørtes dette mektig røft ut. Jeg hadde ikke funnet meg i at de fiskene jeg skulle ha ble behandlet slik. (Er vel derfor jeg oftest fanger dem selv i butikken).
Men noen direkte lovhjemmel for dette tror jeg ikke dem bryter, selv om det etisk sett er forkastelig
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap