Akvarie reol

Vi hadde tenkt oss en enkel reol med 1 rad a 3 akvarier.
Sitter og titter på akvarieudstyr sine hjemme sider og de har jo alle de
små delene til reolen, men jeg aner ikke hva som er hva!

Vi tenkte oss 3x 112 eller 128 liters.

Hvordan gjør man det eventuelt med lys i en slik reol?
Ina Kristiansen
Vi hadde tenkt oss en enkel reol med 1 rad a 3 akvarier. Sitter og titter på akvarieudstyr sine hjemme sider og de har jo alle de små delene til reolen, men jeg aner ikke hva som er hva! [URLBLOCK1] Vi tenkte oss 3x 112 eller 128 liters. Hvordan gjør man det eventuelt med lys i en slik reol?

Det billigste er vel egentlig å lage en selv..Har fått samboeren min med på å bygge en ned i kjelleren..Faktisk ganske enkelt Selv for oss jenter)
Det er svært lett å sette sammen disse porsa-rackene. Var med å gjorde dette til en butikk, men tilsammen 40 kar. To mann brukte vel en times tid.

Av deler trenger du:
4 dupsko
4 Stilleskruver til dupsko (dupsko er den delen som er nederst på racken, altså den som hviler på gulvet.
4 3veis kubus (til toppen av racken)
12 4 grens kubus
I tillegg trenger du masse biter med rør
Til dybderetningen av karene, vil du trenge 8 rørbiter (tar utgangspunkt i at dere setter rør helt øverst også)
8 biter med rør som er like lange som karene trenger dere også.
Så kommer høydene... Her vil dere kunne variere en hel del, alt etter hvor mye plass dere tenker å ha mellom hvert kar. Men 16 biter rør, i valgfrie lengder går det med.
Skal dere har slike frontplater som man finner på butikk-kar, trenger dere 3 underskinner og 3 overskinner også, i tillegg til selve platene.

Blir jo ett helt puslespill dette; )
Til de rørbitene som karene skal hvile på, er det en fordel å bruke slike rør som har "vinger". Da stikker ikke karet av. Men da skal dere være svært eksakte med målene, for at dere ikke skal få problemer.
Rørene kan forøvrig lett kortes ned, om dere ikke finner noe som er akkurat passe.

Når det gjelder lys, er det en del som bruker billige armaturer til f.eks garasje, som dem monterer på undersiden av karet over.
Ja puslespill er et godt ord for det.
Vi får se om det blir selvbygg eller porsa reol.
Tilfeldig bekjentskap
© svein Ove Borgsjø
Reklame for plussmedlemskap