En lang dags ferd mot natt og nye fisker......

Egentlig starter dette for flere uker siden, da jeg begynte å snuse på muligheten til å bestille fisk via nettet. I området rundt hvor vi bor er ikke utvalget det beste når det gjelder fisk og planter, så muligheten til å kjøpe via nettet fristet veldig. Jeg har lest endel på nettet om kjøp av fisk og sending i posten, så etter å ha fått informasjon fra flere hold om at det går helt fint å bestille fisk for så å få den sendt med ekspress over natten, fant vi ut at vi skulle prøve det. Vi er så heldige at vi bor i ei lita bygd der vi ikke kan benytte oss av ekspress over natten, men en lengre telefonsamtale med Postens Kundeservice klargjorde at det skulle være fullt mulig å få fisken sendt til Poste Restante til vårt nærmeste postkontor.

Så for ei uke siden bestilte jeg endel fisk fra Bergen. Det gikk ikke helt bra når jeg prøvde å bestille via nett, men det løste seg med en telefon - trodde jeg.
Jeg fikk "plassert" ordren på fisk, og skulle bli oppringt av den som har ansvaret for å sende fisk når vedkommende kom på jobb. Dette skjedde tidlig på morgenen, med det samme butikken hadde åpnet. Timene gikk, og jeg hørte ingenting. Jeg ringte da opp igjen, og fikk beskjed om at rette vedkommende var opptatt, men ville ringe når han ble ledig. Jeg gikk så inn i "ventemodus" igjen, og timene gikk atter en gang......

20.30 på kvelden var tålmodigheten min slutt, så jeg ringte opp butikken atter en gang. DA fikk jeg snakket med rette vedkommende, og han skulle sørge for å få pakket fisken og få sendt den. Han skulle ringe opp når fisken var sendt - dagen etter.

Neste dag opprant, men ingen telefon kom..... Utpå dagen ringte jeg butikken atter en gang, og fikk snakke med han som skulle ordne med sendingen av fisk. Da fikk jeg beskjed om at noe av den fisken jeg ville ha, ikke var mulig å skaffe men vi fikk satt sammen bestillingen min av fisk og planter som butikken hadde inne. Dette skulle da sendes på mandag, og han skulle ringe med en gang pakken var sendt....

Ei lang helg med venting, men også forventning fordi det er jo så morsomt med ny fisk!

Endelig ble det mandag morgen..... Utpå formiddagen ble tålmodigheten min ganske så tynn, så jeg ringte butikken igjen...... og lurte på den pakken min..... Nei den hadde de da ikke hørt om, og han som skulle sørge for å få den sendt, var på ferie
Etter mye om og men, litt telefoner fram og tilbake, ble det så avtalt at fiskene og plantene skulle sendes tirsdag. Supert, tenkte jeg, da har jeg fisken onsdag morgen! Jeg fikk etter en telefon, sendt sporingsnummeret på pakken via mail. Litt spennende å se at pakken var innlevert postkontoret, for så e se at den ble registrert inn på postterminalen i Bergen... Men så var det stopp! Bråstopp! Den kom ikke videre, men jeg tenkte at det var jo sikkert fordi den ikke var registrert inn i Oslo i går kveld.

Og da fortsetter moroa
Opp i dag tidlig, inn på nettet for å se hvor langt pakken var kommet. Men den var da ikke kommet til Oslo ennå? Ringte til Kundeservice i posten for å etterlyse pakken. Nei de kunne ikke se at den var sendt fra Bergen og det var litt rart så vedkommende jeg snakket med, skulle oversende saken min til en saksbehandler som kunne finne ut av hvor den berømte pakken befant seg. Jeg ville få en telefon fra saksbehandleren ganske snart, fikk jeg beskjed om så jeg suste gjennom morgentoalettet for å være klar til eventuell henting raskest mulig. Kundebehandleren i posten antydet at pakken kunne jo være kommet fram fordi han hadde ei opplysning når det gjaldt sporinga av pakken som ikke var lagt inn enda. Dumme meg spurte aldri om hva den opplysninga var....

Etter å ha fikset på fasaden min, og fremdeles ikke hadde fått noen telefon fra Kunderservice, fant jeg og samboeren min ut at vi skulle dra på postkontoret for å be om hjelp der. Vi suste ut i bilen og kjørte avsted, fortsatt som optimister.

Ankom postkontoret, og fikk hjelp der til å spore pakken, men det var ikke kommet nye opplysninger om den savnede.... Ekspeditøren på postkontoret ringte til flyplassen for å undersøke om pakken lå der, ringte til fordelingssentralen for å etterlyse pakken og til slutt til postens kundeservice for å høre hvordan det lå an med pakken. Etter mye om og men fikk hun beskjed om at det ikke var opprettet sak på denne pakken ennå, og at den tilsynelatende var i Bergen ennå......

Dette har så fortsatt utover dagen, og det har vært diverse telefoner til Postens kundeservice, Bergen Lufthavn, Bodø Lufthavn, Postens fordelingssentraler, butikken i Bergen osv osv.....

Pr nå er det ingen som aner hvor pakken er hen, men kanskje den kommer med godsbil fra Bodø i ettermiddag kl 15.30. Den er ikke registrert inn i Bodø, men unntak kan skje. Eller så kan det hende at pakken kommer med tog fra Oslo via Trondheim til Fauske - kanskje i kveld???

Stakkars fisker, sier nå bare jeg!
Huff og huff og huff!!
Nå mistet ihvertfall jeg lysten på å prøve nett-handel.
Man snakker så mye om nybegynnerflaks. Men jeg kan ikke påstå at du er rammet av det, i dette tilfellet iallefall.
Håper virkelig, for fiskenes del, at dette ikke er noe som skjer ofte.
Stakkas deg og stakkars fisker hvis de er på loffen en plass i Norge. Håper at dette ender bra.
Krysser fingrene for deg.
Stakkars fiskene og stakkars deg!!
Det er ille å vente slik uten å få gjort en skitt for å få ting til å gå litt fortere...
Nå vet jeg jo ikke hvor mye de fiskene tåler, men heldigvis er det varmt i været og de fleste fisk er mer hardføre enn det man skulle tro.
Krysser fingre, tær, armer, og bein, samt skjeler litt med øynene for sikkerhets skyld
Jeg har prøvd alt jeg kan komme på for å prøve å finne ut hvor de stakkars fiskene er hen, uten hell.......

Nå i skrivende stund er klokka 21.41 onsdag kveld, og pakken med fiskene ble innlevert postkontoret i går tirsdag kl 13.45. kl 18.26 i går kveld ble pakken innregistrert på postterminalen i Bergen, og etter det er det ingen som aner hvor den er......Saksbehandleren på kunderservice på posten er oppgitt over maset mitt, men jeg kan da bare ikke sitte på r... og vente og håpe at folk gjør jobben sin når de har klart å rote vekk en pakke på nesten 10 kg, og som er 60x40x40 cm stor - med levende (I hope) fisk!!!!

Pakken er sendt som "Ekspress over natten" med leveringsgaranti innen kl 09.00 neste dag. Flott med garanti!!!

HURRA FOR POSTEN!!!
Men har du ikke sporingsnummer?
Jo selvfølgelig har jeg det! Som jeg nevnte i det første innlegget mitt, fikk jeg en mail med sporingsnummer i går kveld, men hva hjelper det så lenge pakken ikke er der den er oppgitt å være???
Syntes oppriktig synd på deg og fiskene i pakken!!

Skulle bare høre hvordan denne historien endte.. Berget du fiskene, eller er pakken ennå på ville veier?
Pakken har dukket opp ja!!

Jeg spora pakken tidlig i går, 06.30, og da var den kommet til Bodø. Prøvde å ringe Omfordelingssentralen, men ikke noe svar.Den var kommet til Bodø 02.10 i går natt, og jeg hadde gitt beskjed på Omfordelingssentralen i Bodø om at når, event hvis pakken dukket opp så måtte de ringe meg umiddelbart slik at jeg kunne kjøre å hente de stakkars små. Men fikk jeg telefon? NIX!

Posten blir kjørt fra Omfordelingssentralen på flyplassen i Bodø til en ny Omfordelingssentral på Fauske, og dette skjer tidlig,tidlig på morgenen. Jeg hadde først tenkt å kjøre til Bodø for å hente den, men det ville jo vært dumt å gjøre det om pakken var kommet til Fauske. Jeg måtte pent vente til Postens Kundeservice åpnet kl 07.00 i går tidlig før jeg fikk mulighet til å finne ut av hvor pakken var på det tidspunktet.

Jeg fikk beskjed kl 07.00 at pakken var kommet til Fauske, og derfor var det bare å vente til postkontoret åpnet kl 09.00.

Vi dro avsted til postkontoret, og lykken var stor da vi fikk pakken levert! Spenningsnivået var meget høyt da jeg begynte å åpne pakken, jeg var rimelig spent på hva som ville møte meg....

Ved første øyekast så det rimelig bra ut, Dolkestikktetraene svømte rundt i posen sin, de andre lå helt stille og var helt bleke. Det var nesten umulig å se forskjell på C. Panda og C. Sterbai. Monte Dourado`ene lå helt stille og var helt bleke....

Vi suste hjem og fikk pakka ut skikkelig og fikk åpna på posene. Det viste seg at den ene Monte Dourado`en var død, og det ser ikke helt bra ut for de 3 andre heller. C. Panda og C. Sterbai ser også dårlige ut, de ligger på siden helt stille i karet - men Dolkestikkene suser rundt!

Jeg har levert inn klage på behandlingen av denne sendingen, og på manglende beskjed fra Omfordelingssentralen i Bodø. Nå er det opp til butikken å ta resten i forhold til postens brudd på den garanterte leveringstiden.......

I dag er det ingen Monte Dourado å se, jeg vil ikke rote rundt i karet for å se om de er der. Tror de trenger litt ro. Om jeg ikke skulle se noen av dem til i morgen formiddag, blir jeg nok nødt til å løfte på rota jeg har i karet. Det er jo ikke bra om de ligger døde, må få fjernet dem da....... I dette karet hvor M.D. går har jeg også plassert C. Sterbai og C. Panda. I går var 4 av 5 Sterbai og 4 av 5 Panda synlige, de lå stille men jeg så at det var litt bevegelse i dem. De var fortsatt helt bleke.

Dolkestikktetraene ser ut til å trives bra sammen med 7 C. Metae i det andre karet, dolkestikkene suser rundt og sent i går kveld spiste de også! Så for dem ser det veldig bra ut! Så langt er det altså bare en M.D. som er død....... Krysser fingrene for resten av gjengen!
Jeg har akkurat nå fått beskjed om at lokalavisa kommer på mandag for å lage en sak på dette.
hvordan har det gått?
hvordan har dette gått?

sitter her helt forferdet..

at det går an....
Hvilken butikk er det snakk om her? Dårlig kundeservice må jeg si.....
Høyer'n
Hvilken butikk er det snakk om her? Dårlig kundeservice må jeg si.....

Posten har også mye skyld her.
ja det skjønte jeg, men var jo elendig hos butikken også... Han typen som hadde ansvaret ga jo faen og dro på ferie uten å si ifra. Har bare lyst til å vite hvilken butikk dette gjelder, så jeg unngår å bestille derfra
Er jo ikke noen heksekunst å finne ut hvilken butikk det er snakk om Hvor mange butikker fra bergen selger fisk på "postordre"?
Herregud så trasig...
Syns så utrolig synd i deg og fiskene dine Lisme...
Iallefall en her som som vil unngå og bestille fisk over nett...MEG
Synes vel at det er vel mye negativ kritikk her. Det er vel slik at de fleste viltfanget fisk fra f eks søramerika ikke kommer fra den lokale zoobutikken , men kommer fra , ja nettop søramerika. Disse fisken blir sendt hil med fly, og det er noen få som står på for å skaffe oss akvarister akkurat den fisken som vi vil ha. En stor takk til dem.

De aller fleste fisk som selges i din lokale butikk kommer sansynligvis fra Imazo. De kjører fisk til østlandet, men skal du ha fisk noe lenger nord en Sinsenkrysset blir disse sendt med fly. ( De samme flyene som webbutikkene bruker.)

Når fisken kommer frem til f eks Tromsø, er det ofte i en heller trist forfatning. Tempraturen i isoporkassene er noen ganger ned mot 10 grader, og det er kun dyktighet eller flaks som redder fiskene.

Så når det er noen ildsjeler som satser mye på å kunne levere fisk til oss detjalister for en meget rimlig penge, synes jeg at vi skal aplaudere. Det er klart at noen er så frekke at de kan finne på å dra på ferie, til å med midt på sommeren. Det bør kanskje løftes frem, og kritiseres offentlig på nettet, eller?

Når det gjelder logistikken for oss som bor i dette langstrakte land, er det en utfordring. Både for næringsdrivende og privatpersoner. Men når f eks posten ikke kan lever ut posten, fordi flyene er kanselert eller full, så er det klart at det er et problem, spesielt hvis det er fisk med. Nå sier jeg IKKE at det er grunnen her, men det skjer.

Dette gjør at når jeg bestiller fisk, er det de fiskene som jeg jeg ikke får her i Tromsø, eller av den kvalitet som jeg ønsker. Jeg er klar over at det kan gå galt, når jeg velger å sende fisk fra Bergen /Oslo til Tromsø. Det VIL bestandig tenker jeg, være en risiko å putte en fisk i en "liten" lukket pose, i en eske, for så å sende den. Jeg jubler hver gang det går bra, og banner litt stille for meg selv når det ikke går så bra.

Til slutt en stor takk til alle dere web/vanlige zoobutikker som står på for oss akvarister. Det er spesielt hyggelig når jeg møter mennesker som brenner for og har en stor kunskap om det de driver med.

Kloke ord, Nils Vollstad!

Det er selvfølgelig trist når det går slik som i dette eksempelet, men de fleste forsendelser går helt utmerket.

Frank - det er tydeligvis flere butikker i Bergensområdet som sender fisk, så det er vel ingen selvfølge hvem dette gjelder..?
Har selv utrolig god erfaring med forsendelser av fisk fra denne byen, men det høres ikke ut som samme leverandør som i dette tilfellet.

Synd forøvrig det kan være det samme hvem dette gjelder - alle har vel gjort en og annen tabbe i sitt liv, og det er da ingen poeng i å henge ut vedkommende av den grunn.
Pr i dag, er alle fiskene døde, bortsett fra 1 Dolkestikk-tetra. Det er dessverre sånt som kan skje også om man kjøper fisk i den lokale dyrebutikken. Jeg ser slett ikke bort fra at om nå Posten hadde holdt garantien sin på Ekspress over natten, så ville flere fisker overlevd. Det blir bare spekulasjoner, men det sendes jo endel fisk over det ganske land så hvorfor skulle det ikke gå bra med ei sending til Bodø?

Når det gjelder hvilken butikk jeg kjøpte fiskene fra, synes jeg det er lite interessant da slike situasjoner kan oppstå i enhver butikk - selv om det ikke er ønskelig. Jeg har fått beklagelse fra butikken ang dette, og forklaringen har vært mer enn god nok. Jeg anser det derfor å være en avsluttet sak. Fiskene var godt pakket, med få fisk i hver pose - Corydorasen var pakket 2 og 2. Det var lite vann og mye luft i posene, og det var tapet fast en Heatpack under lokket på isoporeska. Nå var denne Heatpacken kald da vi åpna eska, om det har noen betydning vet jeg ikke.

Til slutt vil jeg understreke at det ikke er butikkens ansvar eller skyld at det tok nesten 2 døgn istedet for 1, før jeg mottok fiskene. Dette er Postens ansvar, og kun Postens! De har brutt garantien sin og jeg regner med at butikken har tatt dette opp med Posten for å få erstattet verdien på denne sendingen. Jeg kunne veldig godt tenke meg å bestille fisk fra denne butikken igjen, om de hadde sendt fisken som flyfrakt og ikke med Posten..........

Lokalavisa laget et oppslag på dette, og tok i den forbindelse selvfølgelig kontakt med Posten. Journalisten snakket med Informasjonssjef Merete Jebsen i Posten Norge, og hun la seg helt flat og beklaget så mye at Posten ikke hadde klart å holde garantien sin, men samtidig kunne hun fortelle at det ikke var tillatt å sende fisk med Posten. Uansett hadde jeg fått feilaktige opplysninger, derfor skulle Posten Norge erstatte pakkens verdi.

Takk til dere alle for hyggelige hilsener i forbindelse med denne "shoppingen" *S*
Nils Vollstad
Så når det er noen ildsjeler som satser mye på å kunne levere fisk til oss detjalister for en meget rimlig penge, synes jeg at vi skal aplaudere. Det er klart at noen [I]er så frekke at de kan finne på å dra på ferie, til å med midt på sommeren.[/I] Det bør kanskje løftes frem, og kritiseres offentlig på nettet, eller?

Ironien din, Mr Vollstad føles en smule malplassert må jeg si - på grensen til sarkasme - eller mer?

Derfor føler jeg et behov for å svare på generelt grunnlag når det gjelder service overfor kunder, som dette faktisk omhandler. Som tidligere sagt, har jeg fått forklaring i ettertid fra butikken og den er mer enn godt nok.

Jeg er klar over at man har ferie i Norge på sommeren, og at de fleste som jobber faktisk har ferie. Det er ikke dette kritikken min gjelder heller, men mangelen på informasjon! Det er faktisk to helt forskjellige ting! Mulig at det kan være vanskelig for noen å skille?

Når man skal på ferie, er man normalt sett rimelig klar over det siste arbeidsdag før ferien. De fleste av oss har nok hodet rimelig fullt med alt de skal rekke før de går hjem siste dag, og at det er siste dag er det vel sjelden noen som helst tvil om. Dermed burde vedkommende som skulle effektuere ordren min på mandag, ikke foreslå selv at han skulle ringe meg og bekrefte at fiskene var sendt på mandag. Kanskje han heller skulle ha sagt at "jeg har ferie fra mandag, men jeg skal informere en medarbeider om ordren og han/hun vil ringe deg i stedet." Informasjon er en fiffig sak, og det oppleves som veldig ok som kunde at man blir informert.

Og om nå vedkommende som skulle på ferie, tilfeldigvis hadde glemt å fortelle meg det, skulle han da ikke ha informert sine medarbeidere/en medarbeider om den ordren som faktisk skulle effektueres på mandag? Er det god service å unnlate å informere om dette og overlate til kunden - atter en gang - å ringe å faktisk mase om å få effektuert en ordre som var bekreftet mottatt? Er det dette man forstå med service innen denne bransjen?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap