Det sprakk!

Jeg fikk et gammelt 60 l akvarium av min kjære søster som har stått i en garasje. Da jeg i går fylte vann i, gikk alt greit. Men det startet å sprekke på den ene sideveggen. Det var en tørr sprekk, så jeg tok silikon på den, og det hjalp. Helt til i dag tidlig. Sprakken skjøt fart, og kom seg til toppen av glasset hvorpå vann kom fossende. Fiskene reddet trygt, og akvariumet er nå fullstendig tømt.

Da vannet rant, la jeg merke til at det ikke på noe tidspunkt kom vann ut der silikonen var. Betyr det at om jeg limer igjen med silicon på ut- og innsiden, og lager en forsterket ramme rundt topp og bunn så er akvariet fullt brukelig igjen? Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nytt, og trenger det pga fisker som har blitt bitre fiender. Så har dere noen råd til hvordan jeg kan fikse det, så blir jeg svært taknemlig.
Jeg ville rett å slett byttet det glasset som gav etter. Å reparere sprukket glass, fungerer skjeldent i lengden...

Til en 60L, er det verken store eller tykke glass, så det skulle la seg reparere billig.

Husk at siliconet trenger å gjennomherde før bruk, så karet bør stå minst 2-3 dager uten vann før du begynner å belaste det
Husk også å bruke akvariesilicon, samt at det er superviktig å rense flatene som skal limes med aceton, for maksimal hefteevne
Takk for svaret

Rett silikon har jeg. Får vel ringe glassmaker -eller hva de nå heter. :P
Vi er flere som deler skjebne!
Jeg våknet til sildrende vann i dag!

Det lille Guppy-hotellet mitt hadde plutselig fått en u-formet sprekk som begynte midt foran, gikk ned og rundt hjørnet på det buede glasset og opp midt på siden. Vannet rant sakte ut og ned i skapet under og videre ned på gulvet.

Kanskje det ble en ekstra belastning da jeg flyttet litt på det i forrige uke? Jeg tømte det jo for vann først, men...

Heldigvis har det tykke gulvteppet absorbert mesteparten av vannet, så det var bare å rulle teppet sammen og bære det ut på terrassen til tørk. Deretter gikk det med noen håndklær til å få opp resten av vannet.

Men jeg lurer på om akvarier med buet glass tåler mindre?
Det guppy-hotellet håper jeg du reklamerer på og krever pengene tilbake hos butikken...? Om du kan, selvsagt, og butikken er i nærheten.

Hvis jeg ikke husker feil fra det du har skrevet tidligere, så er det ikke så veldig gammelt men et relativt nytt akvarium?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap