Sier mange nei til akvarier?

Skal flytte hjemmefra snart, men foreldrene mine har lite tro på at noen vil la meg flytte inn i en leilighet med et 112 liters akvarie.. Sier folk virkelig nei til det?

Det kan hende at utleiere er redd for vannskader og på grunn av dette nekter deg å sette opp karret(eller leie ut til deg). Den enkleste måten å roe disse(hvis det blir aktuelt) på er å tegne egen forsikring på karret.

Jeg tror ikke et så llite kar skal være noe problem. Det vil vel bli værre når du nærmer deg 500 liter.

Flyttet i leilighet for 2,5 år siden. Spurte utleier om det gikk greit med akvarie. Ikke noe problem det sa han. Så lenge jeg ikke fikk meg katt, hund eller andre "støvete" dyr Har snakket med andre som leier og som leier ut, ingen av de hadde noe problem med akvarier.

Har du funnet deg leilighet og skal til å spørre utleier om å få ha fisk kan være en fordel for din sak om du får akvariet forsikret eller skaffer deg en innboforsikring som dekker vannskader fra akvarier. Da har du på en måte vist at du tar ansvar og det er også mindre risiko for utleier i tilfelle fuktskader. Egentlig kan ikke utleier nekte deg å ha akvarie eller andre dyr så lenge det ikke blir unormal slitasje på leiligheten eller andre ulemper for utleier. Men klart, sier utleier at du ikke får ha noen som helst dyr og du skriver under på det i utleiekontrakten så blir det jo litt feil å anskaffe seg dyr i etterkant.

Her jeg bor endte det opp med at utleier selv anskaffet seg akvarium etter å ha sett mine Han er blitt skikkelig bitt av basillen og tenker på å utvide med større kar så fort han kan Så du kan være heldig å faktisk få spredt "akvariesyken" Lykke til!
Man disponerer det lokalet man leier. Det er derfor man betaler for det.

Forsikringer og sikkerhet forøvrig er uhyre viktig, men jeg ville i utgangspunktet aldri følt at jeg trengte noe tillatelse fra utleier for å sette opp akvarier i ryddige og sikre former.

Det er forøvrig altfor vanlig at utleiere påroper seg myndighet de ikke har. Når det er sagt må det også sies at parkett og masse akvarier med hyppige vannskift er ganske risikabelt. Noen leiligheter og rom er mer egnet enn andre.
Jeg ser ikke på et vanlig privat akvarie som et naturlig samtaleemne i forbindelse med kontraktsignering, like lite som hamsteren min ville vært det, eller hvilken vaskemaskin jeg har. Faren for skade er ikke større enn på husholdningsmaskiner, og dekkes av samme forsikringer.

Om du for eksempel ødelegger parketten i forbindelse med vannskift, eller fordi akvariemøbelet synker ned i golvet, er du selvsagt ansvarlig for dette.
dev
Om du for eksempel ødelegger parketten i forbindelse med vannskift, eller fordi akvariemøbelet synker ned i golvet, er du selvsagt ansvarlig for dette.

Her vil ett eventuelt depositum for komme godt med, er både fordeler og ulemper med dette engangsbeløpet man kan måtte betale
Takk for svar. Hvor kan jeg få tegnet forsikring på karet mitt?

Det er ikke noen her som leier ut leilighet i Mandal? :P Og er det noen som kjenner til dyrebutikken i Mandal?
Jeg inbiller meg at selve karet dekkes av vanlig innboforsikring, mens eventuelle skader dekkes av vanlig bolig/villaforsikring (når du leier er det huseier som har denne forsikringen).
gamle huseiern min sa ja til akvarium men han hadde akvarium selv..

men nå har jeg faktisk fått nei av ALLE huseierne jeg har spurt om jeg kan ta med meg akvariumene mine

men huseiern har vel ikke vondt av noe han ikke vet ? så hadde tatt med meg akvariumet hvis jeg var deg
Superkvinnen
Takk for svar. :) Hvor kan jeg få tegnet forsikring på karet mitt? Det er ikke noen her som leier ut leilighet i Mandal? :P Og er det noen som kjenner til dyrebutikken i Mandal?

Jeg har alle mine forsikringer i If. Selvsagt dekkes akvariet på den vanlige innboforsikringen, og det gjør også skader som oppstår som følge av eventuelle lekkasjer av akvarievann.
I tillegg til den vanlige innboforsikringen, har jeg tilleggsforsikra akvariene mine. Det betyr at jeg får dekket innholdet i akvariene om glasset ryker. Får også dekket verdien av fisk, om strømmen skulle bli borte, og fiskene dauer.
Har forsikret karene mine for "bare" 25.000.-, tar jo sikte på at ikke alle går på en gang om det skulle skje
Prislapp på forsikringen? På grunn av at jeg får totalkunderabatt med denne forsikringen, koster den meg reelt ca 300.- i året.
Superkvinnen
Takk for svar. :) Hvor kan jeg få tegnet forsikring på karet mitt? Det er ikke noen her som leier ut leilighet i Mandal? :P Og er det noen som kjenner til dyrebutikken i Mandal?

har desverre ikke no leilighet til deg men jeg kjenner til dyrebutikken.
Monika som jobber der er helt alle tiders! hyggelig og flott jente som svarer så godt ho kan på det en måtte lure på. Har pratet mange timer med henne om fisker.. hehe.. Ho selger ikke fisk bare for å selge.. Ho kommer med annbefalinger om hva som passer sammen og som ikke passer sammen og er ikke redd for å si jeg synes ikke du skal kjøpe den fisken med tanke på de andre du har, hvis den ikke passer sammen med de.

Er et par ganger jeg har vært der og det har kommet folk inn og skaha fisker til små boller. Ho sier alltid det at de annbefaler ikke å ha fisk i boller men hjelper de med å velge de "rette" fiskene

Utvalget er vel så som så. Men ho pleier å få inn en del forskjellig.. Ellers er det bare å komme med ønskeliste så gjør ho det ho kan for å få tak i det en måtte ønske..
Jeg kan igrunnenikke annet enn å annbefale denne butikken Jeg kjenner ikke de andre jentene som jobber der så godt men har inntrykk av at de også er flinke..
Jeg har blitt anbefalt å ikke forsikre karet mitt. Det ville ikke være verdt det for et så lite kar. Så jeg satser på at alt går bra mht akvariet og de jeg evt måtte leie hos.

Takk for hjelp og oppmuntring!
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap