Maur som mat?

En tanke som har streifet meg er at alminelig pissmaur finnes det i enorme mengder og de er lette å fange. Vil det kun gå å ann å bruk dem som levendefor?
tenkte det samme.

jeg forer jo damfiskene mine med det og de elsker det!
Det kommer nok an på hvilken fisk du har i akvariet ditt. Jeg prøvde i mitt store akvarium, med Guppyer, Neon og KardinalTetraer og Apistogramma Macmasteri, alle snuste såvidt på mauren, men så lot de den være i fred. Jeg kastet de levende oppi.

Så min erfaring er at det ikke går med levende maur. Men kanskje det går an om du tar livet av de først. Jeg kan ikke forstå at det de er farlige så mitt tips er at du bare tester ut, og ta de ut om de ikke blir spist.
eialusa
Det kommer nok an på hvilken fisk du har i akvariet ditt. Jeg prøvde i mitt store akvarium, med Guppyer, Neon og KardinalTetraer og Apistogramma Macmasteri, alle snuste såvidt på mauren, men så lot de den være i fred. Jeg kastet de levende oppi. Så min erfaring er at det ikke går med levende maur. Men kanskje det går an om du tar livet av de først. Jeg kan ikke forstå at det de er farlige så mitt tips er at du bare tester ut, og ta de ut om de ikke blir spist.

håper malawiene mine spiser det da...:P
Hvordan i alle dager tar man livet av maur på en fornuftig måte?
Fryse maur.
Jeg har lite fisk i akvariet mitt nå så jeg tenkte å fryse ned maur til vinteren. De dør ihvertfall i fryseren. Vet egentlig ikke noen andre måter å gjøre det på, hvis du skal drepe dem. For ei stund siden gidde jeg fiskene mine maur levende og de klarte så vidt å få tak i dem, men det gikk.
man kniper av hodene og legger de i en liten haug til man har mange nok. hehe.
Pass på så du ikke blir bitt da!
Malawifisk spiser det.
ellers kan man tørke dem. Sette bakeovnen på fult, fylle ei dyp plate med maur og ha steikefolie over. De dauer på ett blunk. Etter 10 min skru ned varmen til litt i underkant av 100grader og ta av stekefolien. La de stå til de blir crispy og fristende.
Egner seg godt som mat til yngel. Knus dem og server dem.
smaker litt som karamell når de er tørket.
Men pisset til mauren er jo veldig syrlig. Er ikke dette litt dumt for fiskene, og for vannet hvis du fôrer dem mye med maur? Min scalare spyttet ut bakdelen på mauren da jeg gidde den.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap