Skal sette opp plantekar, trenger tips.

Hei hei ja. Har også postet denne posten på akvarieforum hehe. har akkurat startet opp igjen, så jeg viste liksom ikke helt hvem som var hvem:P

Skal starte opp et plantekar som noen kanksje har fått med seg. Dette blir første gang for meg med plantekar. Det er på 60l og har t5 (28w x 4).
Har laget en sjekkliste. Si ifra hvis dere ser noe som mangler:
Akvarie (duh)
Filter (innvendig)
co2 (snart)
Litt steiner
fòr
sånn plante gjødning jeg ikke husker navnet på, sånn man lager selv.
Varmekolbe

Noen som kan tenke seg noe mer jeg trenger? Bortsett fra fisk og planter.

Lurer også på bunnlaget. har jo veldig lyst på sand, vil det duge, med tanke på at det skal bli et plantekar?

Så, nest sist men absolutt ikke minst, trenger jeg planter. Vil ha et friskt og frodig kar, med en lys stil over seg. Gjerne med gress på bunn. Trenger tips til både oppsett og valg av planter. De bør helst være ganske lettstelte, men de får godt lys, co2 og gjødsling.

Så var det fisken da. Har bestemt meg for å kjøre ganske enkelt med tanke på fisk. Skal ha et slag små stimfisk (størrelse med kardinaltetra, kanskje litt større), 2-3 otoclinicus(sp?), og noen pansermaller. Tips? Vil ha noen stimfisk som stimer godt og passer fint inn i et lyst akvarium med lysegrønne planter.
Skal også ha reker, noen som har tips til reker som er lette å finne og lette å holde?

På forhånd takk,
Karl Kr
bump:P
Håper noen har noe å si her:P
er det PMDD du mener? jeg bruker det i mitt plantekar. det er på 63liter. jeg tilfører diy co2 og har 30watt lys der ene 15 wattern er grolux. har diy reflektor. har også gress i karet, E. tenellus. en frodig og grønn plante jeg har er H. difformis, den er kjempe lett stelt og vokser som fy til meg! sjekk profilen min for hvilke andre planter jeg har, disse er bare de som det er mest av i karet. får tak i riccia til over helgen som det skal være litt av på bunnen.

jeg bruker biltema sanden i karet mitt og det vokser kjempe bra! fine røtter på plantene.

som fisk hadde det vært fint med foreksempel rødmunnstetra? har kardinaltertetra og neontetra selv og de gjør sitt!

legger ved et bilde av karet, slik at du ser "gresset".
[External Image]
Hvis du vil ha ett plantekar med lys stil over seg, kan du jo kjøpe lys finkornet sand det liker planter ekstra godt, for røttene sin skyld så blir sikkert bladene finere og.
Plantegjødning blander du i grusen, legg et tynnt lag, ca 3cm, fyll på med et tykkere lag grus/sand. Start med enkle planter i starten, bytt disse etter hvert som det går seg til. Halver dosen med flytende plantenæring den første tiden. 8 timer lys, for mye lys gir alger. De fleste planter trives best ved ph på ca 6,7.

60 liter er jo ikke all verden, så søk litt i plantebasen, slik at du ikke kjøper planter som du må klippe så ofte. Cryprocoryne Mi Oya er en fantastisk fin plante som ikke vokser så innmari fort. Har selv prøvd disse, uten hell, straks de begyner å se fine ut blir de spist av en eller annen Sessiliflora er en grei plante å starte med. Kluet er og starte med planter som vokser fort slik at algene ikke får næring.

Når det gjelder sand/grus spiller jo ikke fargen noen særlig rolle om du skal dekke bunnen med planter. En fin plante til dette er Cuba som sprer seg utover bunnen. Denne og andre lavtvoksende planter har veldig småe røtter så maller er ingen god kombinasjon, når de kommer susende på leiting etter mat.
åh, tusen milioner for geniale svar! Hadde jo helt glemt bort rømunnstetra, men farsken, det er den det blir Takk for tipsene alle sammen. Fint kar FS
Syntes også denne er fin: http://www.akvaforum.no/plante.cfm?id=1022, mulig for meg å ha den?

*edit* ang bunn gjødning, vil det her duge?; http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2076&Navn=03.%20planten%E6ring%20jern.&HKatID=3
evnt trenger jeg mer/mindre? kanskje billigere merke?
Greit nok at plantekar skal ha litt ekstra mye lys,
men 4 x 28 watt i en 60 liter...? Det blir 112 watt, altså 1,87 watt pr liter. Er ikke det litt overkill?
får håpe det ikke er det. Med co2 så burde det da gå bra, så lenge jeg ikke har på lyset for lenge:S 8 timer kanskje
Karl Kristian
åh, tusen milioner for geniale svar!:) Hadde jo helt glemt bort rømunnstetra, men farsken, det er den det blir:) Takk for tipsene alle sammen. Fint kar FS:-) Syntes også denne er fin: http://www.akvaforum.no/plante.cfm?id=1022, mulig for meg å ha den? *edit* ang bunn gjødning, vil det her duge?; http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2076&Navn=03.%20planten%E6ring%20jern.&HKatID=3 evnt trenger jeg mer/mindre? kanskje billigere merke?

BumP

[Bring up my Post for de som ikke vet]:P
Karl Kristian
åh, tusen milioner for geniale svar!:) Hadde jo helt glemt bort rømunnstetra, men farsken, det er den det blir:) Takk for tipsene alle sammen. Fint kar FS:-)

takk kommer enda et lysrør snart nå tenker jeg...
Fant forresten ut at det er 4x 24w ikke 4x 28...har jo en del å si:p blir under 100w da. fant også ut at jeg kan ta ut et hvis jeg må. Burde jeg? evnt hvem skal jeg ta vekk:

===========
===========
===========
===========

Sånn er de plassert.
Karl Kristian
....sånn plante gjødning jeg ikke husker navnet på, sånn man lager selv. Varmekolbe

hvordan lager du den?
du trenger noen sånne pulver greier.husker ikke helt hva. PMDD heter dte
tror du får kjøpt pulveret på webzoo kanskje....
Karl Kristian
Fant forresten ut at det er 4x 24w ikke 4x 28...har jo en del å si:p blir under 100w da. fant også ut at jeg kan ta ut et hvis jeg må. Burde jeg? evnt hvem skal jeg ta vekk: =========== =========== =========== =========== Sånn er de plassert.

bump, Skal starte dette karet veldig snart, fint om noen kunne hjulpet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap