Proteinhinne

I mitt Tanganyika på 325 liter har jeg slitt siden oppstart med en proteinhinne. Jeg har hørt uendelig mange ganger at jeg skal ha mer strøm i vannoverflata. Greit nok, men å sette inn en ekstra pumpe? Jeg lurer litt på om fisken egentlig tar skade av denne hinna?

Etter vannbytte er hinna faktisk ganske redusert, men med en gang gipsen kommer oppi, er hinna tilbake for fullt!
Dersom hinna får vokse seg tykk nok, vil det bli for lite O2 i vannet. Og om det faktisk er proteinhinne, vil denne bli tykkere etterhvert som det er mere proteiner som legger seg der.

Hvilken gips er det du benytter? Tenker bare om det kan være noe muffens med den, siden du sier at hinna er tilbake med en gang du bytter vann og tilsetter denne...
Det står bare "Gips" på beholderen, også litt lengre ned i mindre skrift står det "Gips til hobbybruk". Over strekkoden lengst ned står det "APOTEKPRODUKSJON".

Jeg satt inn en ekstra pumpe, den er riktig nok stor, stygg og grønn, men den ble kvitt denne hinna på noen timer. Det så ut som når hinna ble "blåst" under vannet ble det små partikler som fløt rundt og til slutt havna i filteret.
Høres ut som det er noe med denne gipsen.

Om det var jeg som opplevde dette, ville jeg forsøkt å bytte ut gipsen med vanlig alabastergips fra Panduro. Koster i alle fall ikke mange kronene å prøve.

Det er også en stor fordel om du blander ut gipsen på forhånd, å strø den rett i karet, er lite gunstig. Det vil da ta en del tid før all gipsen er fordelt i vannet, og du får dermed en noe ustabil Gh.
Jeg blander gipsen ut på forhånd, alltid gjort det.

Men takk for tips og gode svar! Jeg foretar det ukentlige vannbyttet nå, så gipen jeg har blir brukt i dag også. Skal prøve så godt jeg kan å få tak i alabastergips til neste vannbytte.

Å sette utblåsninga slik at den bryter litt av vannflata synes jeg hjelper
Det har jeg merka. Jeg har bestemt meg for å la den innvendige pumpa stå i akvariet. Ikke særlig pen riktig nok, men den får bort hinna, tilhører mer oksygen og gir en sterke strøm. Det ser ut til at de nye Hestenesene ikke har noe problem med det i alle fall.
Et dumt forslag??
Hva med å kjøpe en Fluval micro innvendig pumpe?
Denne er akkurat stor nok til å bli kvitt hinna.
Årsaken kan være fortypen også,særlig billigfor.
Lykke til.
Her er en pumpe som kan ordne proteinhinner
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap