Gips

Er det noen som har erfaringer med denne gipsen ?? Skal bruke den i mitt malawikar.
Kjøpte den på apoteket.
Denne gipsen kan du fint bruke til akvarie. Det er teknisk gips .
Har selv brukt den til malawi cichlider.

mvh
Frode Storheim
Gips
Inge Sleipnes
Er det noen som har erfaringer med denne gipsen ?? Skal bruke den i mitt malawikar. Kjøpte den på apoteket.

Sikkert dumt spørsmål, men hva brukes gips til i akvarium?
gogo
[QUOTE=Inge Sleipnes]Er det noen som har erfaringer med denne gipsen ?? Skal bruke den i mitt malawikar. Kjøpte den på apoteket.

Til å øke hardheten i vannet(GH). Bruker en del av den selv.
En telefon til produsenten skulle avsløre om gipsen er syntetisk eller ikke. Syntetisk gips vil også heve Gh, men egner seg slett ikke.
Flere har opplevd plutselig fiskedød ved å bruke syntetisk gips i stedet for mineralsk.
Få gjerne også den kjemiske sammensettingen
MalawiThomas
[QUOTE=gogo][QUOTE=Inge Sleipnes]Er det noen som har erfaringer med denne gipsen ?? Skal bruke den i mitt malawikar. Kjøpte den på apoteket.

Til å øke hardheten i vannet(GH). Bruker en del av den selv.

Takk for seriøst svar. Har en følelse av at takhøyden er større hos akvaforum, enn andre fora. Fint å være fersking her.

Bente
gogo
Takk for seriøst svar. Har en følelse av at takhøyden er større hos akvaforum, enn andre fora. Fint å være fersking her. Bente

Jepp, det er høkt under taket her i gåden Og slik skal det være, så lenge dette ikke går ut over den faglige tyngden i forumet.

Flott at du trives som nybegynner her, det er jo store deler av poenget
Frank Angell
En telefon til produsenten skulle avsløre om gipsen er syntetisk eller ikke. Syntetisk gips vil også heve Gh, men egner seg slett ikke. Flere har opplevd plutselig fiskedød ved å bruke syntetisk gips i stedet for mineralsk. Få gjerne også den kjemiske sammensettingen

Ringte produsenten, Apotekproduksjon, og han kunne bekrefte etter en sjekk med labben at dette var ekte vare fra mineralbrudd, altså ikke syntetisk.
Da er det bare å bruke
Ennå en type oppført på OK-lista mi
Jeg har en hardhet på 0!! i mitt akvarie. På leit etter noe som effektivt kan øke hardheten og kom over denne tråden.

Spørsmålet mitt er da: hvor mye gips skal jeg ha oppi? Skal den tas ut igjen?

Jeg har en 54 liter med guppy, 2corrydoras, og to maller. Og har lest meg til at jeg bør minst ha 5 i hardhet.
Gips løser seg opp i vann, og derfor er denne ganske vanskelig å ta ut igjen Det beste er å løse denne opp i vann, enten i en dunke for vannbytte, eller i ett litersmål.

Hvor mye som skal til, kommer selvsagt ann på hvor hardt vann du behøver. Skaff deg en Gh-test, før du begynner, det er aldri noe god ide å begynne å trixe med vannverdier, uten å ha kontroll på det en driver med.
Akkurat hvor mye gips som trengs for å løfte Gh til det nivå du skal legge deg på, vil variere litt etter hvilken gips du bruker.
Anbefaler derfor at man prøver seg frem i en bøtte utenfor karet.
Trenger du f.eks 2 gram, på ei 10L bøtte, er det jo lett å regne ut hvor mye du trenger totalt
fikk testsettet mitt i dag, så jeg er klar med det jeg trenger for å følge med på verdiene!
Frank Angell
Da er det bare å bruke ;) Ennå en type oppført på OK-lista mi :D:D

Har dulagt ut denne OK-lista di et sted Frank?
Har nettopp vært på Flügger og kjøpt Gips der. Fikk med produktdatablad når jeg kjøpte den og der står det "Brent gips, kalsiumsulfat"

Ved å slå opp i wikipedia på kalsiumsulfat får jeg følgende:

Kalsiumsulfat (CaSO4) natriumsulfatdehydrat eller Anhydritt. Forekommer vanligvis med krystallvann som mineralet gips.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Kalsiumsulfat

Lista er så lita at det ikke er noen vits å legge denne ut. Panduro alabastergips er det greieste for de fleste å forholde seg til.

Forskjellen mellom brent gips, og alabasatergips, er rett å slett mengden vann en kjøper. Alabastergips har 2 H2O-molekyler for hvert CaSo4-molekyl.
Brent gips har to CaSo4-molekyler for hvert H20-molekyl.
Ellers er de like.

Så lenge det ikke er tilført noe i gipsen du har kjøpt, er den trygg å bruke
Du har ikke noen link til databladet?
Har bare et produktdatablad som de skrev ut til meg i butikken. Veldig lite informasjon å henge seg opp i der. Eneste av interesse der er at det står brent gips (kalsiumsulfat). Har nettopp testet den i ei 10 liters bøtte med vann. Resultatet ble heller nedslående. Hadde en kh på 2 i vannet rett fra springen og etter å ha tilsatt 30 ml med denne gipsen var både ph og kh uforandret.
Sitter nå med en pose Panduro Alabastergips i fanget. Har netopp fått eplesnegler, og har en rekekar med kirsebæreker. Gh hos meg er minimum, for skalldyr. 4 - 5 Gh.

Sitat frank:
Selv brukte jeg å tilsette ca 2 gram gips pr 10L vann, dette løftet Gh med ca 10 Såre enkelt, kan man kalle det

Er jo ikke så nøye for meg, da rekene tåler opptil 27. Så med denne formelen vil jeg ligge midt på tre`et

-Må jeg øke sakte?

-Hvordan måler jeg 10 gram? (det er en 54 liter), eneste jeg har som
måler vekt, er en badevekt. Jeg må jo måle enda mindre ved vannbytte :p
Skaff deg en digitalvekt for små mengder først som sist. Det er verdt hver krone.
Det ligger en del slike for salg på QXL, for rimelige summer

Jeg merket i alle fall at ting ble litt mer nøyaktige å veie
De her omtalte 10grammene ble da veiet opp på en vekt uten desimaler, og som tydeligvis ikke var 100% nøyaktig. Den jeg har nå reller 0,001-intervaller, og ting ble litt annerledes der.
Se dette innlegget for nøyaktig mengde .

Hvordan veie noe uten vekt, ja der må jeg nesten svare; kjøpe vekt
Min metode var å måle 1 dl gips på en bakevekt som pleier å være temmelig nøyaktig. Veide en så stor mengde, for da gir demn mer nøyaktig resultat.... Deretter regnet jeg ut hvor stort volum jeg trengte, og brukte slike kryddermål som måler nøyaktige mengder i ml...
Her er en kjekk liten vekt fra Netthandelen. Fikk tilslaget på en slik en for 20 kr, og den fungerer aldeles utmerket.

Og forresten; hvor dum går det ann å bli: jeg sitter og måler utslaget ved tilførsel av gips med KH-test. Er det virkelig mulig å klare å reise for å kjøpe gh-test, og komme hjem med kh-test i stedet. Ja ja, de gæærne har det godt....
Aggi
Min metode var å måle 1 dl gips på en bakevekt som pleier å være temmelig nøyaktig. Veide en så stor mengde, for da gir demn mer nøyaktig resultat.... Deretter regnet jeg ut hvor stort volum jeg trengte, og brukte slike kryddermål som måler nøyaktige mengder i ml...

Må vel investere i en vekt ja

Jeg har ml mål. Har små medisinglass som jeg bruker til div. Noen som har noen ca. Gram - ml formel?
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap