Mineralblokk som tilfører oksygen.

Hei.
Da jeg satt og søkte og tittet litt på ulike nettbutikker med akvarieutstyr fant jeg noe som kalles Mineralblokk. Av omtale står det; "Mineralblokk som tilfører ekstra oksygen til akvariet ditt".
(www.pets-norge.no) (ser ut som en hvit "kalkstein")
Jeg kan minnes fra mine meget yngre dager at slike var i bruk. Men hadde helt glemt at de fantes.
Har disse noen reell funksjon i det hele tatt? Har "akvariefolket" her inne disse i bruk?
Vet at enkelte bruker slike, spesielt i gullfiskboller.
Hvorvidt de har effekt eller ikke er jeg svært usikker på, men ser ikke behovet for tilførsel av O2 i ett vanlig kar
Okey. Kan forstå dette med bruk i "bolle".
Det er litt artig og rart å tenke på hvordan utstyret og "kravene" har endret seg med årene. Jeg kan ikke fatte at de fiskene jeg hadde i en kort periode for 25 år siden (uff da.....) overlevde. Utstyret og kunnskapen har utviklet seg bitte litt.
Men da vet jeg, mineralblokken hører min fortid til. Mine akvariere er noe større enn gullfiskboller. Jeg fant frem til mineralblokken i min leting etter fakta og kunnskap om nettopp oksygeninnholdet i akvarievannet.
Takk for responsen Frank.
Lillian Ulriksen
Har disse noen reell funksjon i det hele tatt? Har "akvariefolket" her inne disse i bruk?

Har hverken erfaring eller hørt om dette før, men skal man tilføre O2 i karet er sirkulasjonspumpe tingen
Jeg er gammel Goophy. -65 modell. Hadde en liten akvarieperiode i teenårene, og da var denne mineralblokken en nødvendighet - sa de i butikken.
Jeg har sittet og lest en masse om oksygen her i forumet, både i innlegg og i artikkelen. (supert for en som søker lærdom)
Jeg startet som "akvarist" for 15 måneder siden og mine kar ser ut til å fungere stort sett veldig godt nå. Men føler meg moden for å gå ett steg videre nå, få ting enda mer riktig liksom.
Sirkulasjonspumpa har jeg tenkt på. Men skal først prøve finne ut av "oksygeninnholdet" i mine kar. (som omtalt i artikkel her på akvaforum)
Fiskene mine ser ut til å ha det bare godt. Det er med tanke på at jeg sliter litt med å få plantene til å trives like bra jeg er på leting etter mer lærdom om emnet.
Lillian Ulriksen
Fiskene mine ser ut til å ha det bare godt. Det er med tanke på at jeg sliter litt med å få plantene til å trives like bra jeg er på leting etter mer lærdom om emnet. :)

Kan prøve ihvertfall

Om fiskene dine har det bra og plantene mistrives er O2 nivået i karet ditt ok. Det er mange faktorer som spiller inn med tanke på hvorfor plantene dine ikke trives, så derfor så trenger jeg svar på en rekke spørsmål for å evt. hjelpe deg.

Hvilke type lysrør bruker du?
Hvor lenge har du på lys?
Bruker du plantegjødsel?
Bruker du jerntilførsel?
Hvilke typer planter har du?
Grus?
Tilfører du karet CO2?

Jeg ser utifra profilen at du har en hel del kar, men du kan f.eks. ta for deg det karet du ha mest problemer med
Goophy
ler** Så snill du er da Goophy. Jeg sitter og leser og leser en masse om emnet. Og tar til meg diverse råd og fakta. Men det er klart, det er mye for en nybegynner å forholde seg til - og forstå.

Ok. Akvarie;222 liter. Dette karet fungerer ellers veldig bra. Det er kun på plantene jeg får noe alger. Og enkelte av plantene vokser også. Men det blir mye stygge/visne blader.

*Lysarmatur; lysrør sylvania grolux 30 w og aqua-glo 30 w.
*Hvor lenge lyset er på.... jeg har ikke timer. Så det varierer noe da jeg slår lyset på om morgenen før jeg drar på jobb, og jeg starter til litt ulike tider. Kremt.... tørr nesten ikke fortelle det når jeg nå regnet etter....for jeg vet egentlig bedre.... Det hender det står på i 15 timer. Slik fire dager i uka. Ellers under 12 timer.
*Plantegjødsel. Nei det bruker jeg ikke nå. Jeg har tidligere tilført flytende gjødsel. Jeg var kanskje for utolmodig - for jeg syntes ikke jeg så noen effekt av denne.... Ville du anbefale flytende eller slike "kuler"?
*Nei, jerntilskudd har jeg aldri forsøkt.
*Navn på planter og meg.... Plantene jeg har kjørt på er av de som skal være enkle. Har ikke sett noe poeng i å satse på mer krevende og flotte planter før jeg kan takle de som skal være enkle. Må også få si, utvalget av blant annet planter er elendig her jeg bor i utkants norge. Og de i butikken har absolutt ingen kunnskap og råd å dele med en amatør...
Men skal vi forsøke her da, litt norsk og litt latin;.... Hornblad, Aponogeton ulvaceus, Cryptocoryne x willisii, og anubias "type".
*Grusen.... aner ikke hva den heter, eller størrelsen på denne. Men det er grus, ikke sand iallfall.
*Nei, jeg tilsetter ikke noe oksygen.
Jeg har luftpumpe, men har den sjelden på. (bråker)

For å oppsummere litt selv her.
-Skaffe meg timer, få ned tiden med lys til alltid under 12 timer... Finnes denne å få kjøpt på nett?
-Gå på med gjødsel igjen - med tolmodighet. Og jern?

mineralblokker er noe jeg alltid har anbefalt til de som absolutt skal ha disse fæle fiskebollene..Disse varer i ca 1 mnd, å må deretter byttes ut med en ny..Har også hørt at disse hjelper om alger i boller, men dette er jeg ikke helt sikker på at er sant
Glemte en plante..
Vallisnera av en eller annen art. Burde husket denne! For det er denne som preger akvariet.
Lillian Ulriksen
For å oppsummere litt selv her. -Skaffe meg timer, få ned tiden med lys til alltid under 12 timer... Finnes denne å få kjøpt på nett? -Gå på med gjødsel igjen - med tolmodighet. Og jern?

- [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=714&HKatID=]Litt flytende jern, hos www.webzoo.net[/URL]
- [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=102&produktid=646&Navn=02. plantenæring bunnlag&HKatID=3]Plantenæring Tropica AquaCare, hos www.webzoo.net[/URL]
- Timer fra Clas Ohlson,produktnr :32-8618
Flott! Supert! Må få gubben til å hjelpe meg med å se på "timer" for jeg har virkelig ikke peiling her.
Lista for varer som skal bestilles hos webzoo er utvidet.

Virker belysningen min ok?

Har nettopp tatt kh og ph test i 222 litern.
Skulle sjekke opp oksygen-nivået.
Men nå kan jeg "faderullen dei" ikke finne igjen stedet jeg leste om dette her i forumet.... Jeg får lete videre.
Lillian Ulriksen
Virker belysningen min ok?

Det er relativt lite lys på såpass mange liter vann. 60W på 222L utgjør lave 0,27W pr liter.
I tilegg er det ikke verdens beste rør du bruker.
Grolux er ett spesialisert rør til planter, men ofte resulterer dette i alger i stedet...
Sun-glo har ett helt teit lys, og svært høy kelvin. Syntes selv dette røret var alt for lilla.

En av de bedre kombinasjonene av lysrør jeg har testet ut er:
Hagen Sun-glo kombinert med Hagen Life-gloII.En annen fordel er at disse rørene leveres i de fleste styrker, i motsetting til mange andre. Spesielt 30W er det ofte dårlig med
Frank
Hva skulle jeg gjort uten dere!
Jeg har full tillitt til det du skriver om lysrørene mine.
Jeg skal få dem byttet.
Tusen hjertelig takk for god hjelp!
Det var oksygennivået jeg startet med her via mineralblokken.
Og ender opp med nye lysrør og næringstilskudd til plantene.
Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet ut lysrørene til 1 stk Philips 965 og 1stk. 950. Grolux har jeg også stiftet bekjentskap med og med samme resultat som du, nemlig alger. Grolux gir mye rødt lys som dessverre stimulerer til algevekst. I mitt tilfelle EKSTREM algevekst.

Lillian Ulriksen
For å oppsummere litt selv her. -Skaffe meg timer, få ned tiden med lys til alltid under 12 timer... Finnes denne å få kjøpt på nett?

Her er du på rett spor Tidsur får du kjøpt på større byggvarehus, biltema, clas ohlson o.l. butikker. Vil anbefale deg å kjøpe en digital sak da disse har internt batteri som holder tiden selv om strømmen går. Går selvfølgelig an å få tak i på nettet, tror både clas ohlson og biltema har nettbutikk Når det gjelder hvor lenge lyset bør stå på har jeg selv blitt anbefalt 10 timer om dagen.

Lillian Ulriksen
Plantegjødsel. Nei det bruker jeg ikke nå. Jeg har tidligere tilført flytende gjødsel. Jeg var kanskje for utolmodig - for jeg syntes ikke jeg så noen effekt av denne.... Ville du anbefale flytende eller slike "kuler"?

Begge deler, i mine bøker står det at anubias bør ha substratgjødning, så da kan du sikkert putte litt gjødningskuler + jerngranulat under.

Lillian Ulriksen
*Nei, jeg tilsetter ikke noe oksygen.

Jeg mente ikke (O2) oksygen men (CO2) carbondioksid.
Det er stort sett ihuga planteakvarister som setter opp CO2 anlegg, for å få plantene til å trives så godt, at oksygenboblene vises på bladene. Vanlige akvarister har ikke det samme behovet siden vi gjerne vil ha plass til både fisk og planter

Hvis du har et algeproblem ville jeg først få bukt med algeproblemet før jeg hadde tilsatt gjødsel.

For å oppsumere meg selv ville jeg ha:

Byttet lysrør
Redusert belysningstiden til 10t
Fått meg en gjeng med otocinclus'er og siamesiske agleetere.

Etter det ville jeg ha tilført halv dose gjødsel + jern og prøvd meg frem til jeg var fornøyd med resultatet.
Hehe...ser at det har kommet endel svar imellomtiden. Tar litt tid å forfatte en lang mail når man er alene med tvillinger på 1 år og storebror på snart fem
Goophy
Synes du har svart meg raskt jeg. Man kan da ikke sitte parat ved maskina hele dagen heller.
Og med tre små så har nok du nok og aktivere deg med.
Takk for gode råde Goophy!
Jeg noterer meg ned alle konkrete forslag. Og vil bearbeide tankene litt.
Skal bytte lysrørene, tilsette næring.
Har litt, men ikke mye alger. Men får vel starte med lysrørene slik du skriver. Og skaffe meg timer.
Må først undersøke om det er mulig å få tak i bedre lysrør her jeg bor, om ikke blir det via nettet. Her på disse kanter hvor jeg holder til er der ikke så mange butikker akkurat.
Jeg har iallfall fattet nytt mot når det gjelder akvarieplantene.
Og når det gjelder oksygen, jeg fant neimen ikke igjen plassen hvor det stod om utregning av denne. Men mener det var ph og kh som fortalte om mengden oksygen? Kh var nå på 3 og Ph på 6.8. Bra såvidt jeg kan minnes. Kanskje har jeg misforstått..... men jeg skal lese videre om emnet.

Beklager slurven med å blande CO2 og O2.

Siamesiske algespisere har jeg.
Finnes desverre ingen utregning av mengde O2 i vannet, men beregning av plantenyttig Co2 er lett
Dersom testene viser rett, at Kh er 3 og Ph 6,8, tilsier dette uvanlig høye 14ppm Co2. Det skulle plantene greie å nytte godt av
Ville ha byttet ut med Philips sine rør da disse kan bestilles i en vanlig belysningsbutikk eller hos elektriker. Disse finnes ogå i alle Watt-styrker. Litt lettere å få tak i for deg som ikke bor så sentralt
Rimeligere er de også siden de produseres i mye større antall enn spesialrør.

En annen ting jeg kom på i farta, har du reflektorer i armaturene dine?

Hvis ikke går det an å bestille reflektorer som kan klipses direkte på lysrørene. Jeg kjøpte Juwel sine, men det finnes sikkert andre som helt sikkert er bedre. Mine funker brillefint ihvertfall
Da vil du øke effekten av lysrørene dine betraktlig.
Frank
Tror jeg skal skrive en stor lapp å henge på veggen her.
CO2 = Karbondioksyd og O2 = Oksygen. Jeg vil bare tenke motsatt....og det ender i et eneste surr....
Men saaaaagte går det vel inn selv hos meg. Jeg hatet fysikk på skolen...
Goophy.
Har ikke reflektorer.
Får se på den saken også.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap