Reker fra Tyskland?

Jeg fant et nettsted hvor man kan kjøpe reker. De har ekspress sending i Tyskland, samt de sender i en type boks som er sikker for dyrene.
Men om jeg får dem tilsendt fra Tyskland(de kunne sende utenlands også), så lurte jeg på om portoen blir den samme de foreskrev(25 EUR), eller om jeg må betale ny porto i Norge?

Kommer for eksempel Ekspress Natt tilbudet fra posten i Norge i tillegg til pakkeprisen fra Tyskland?

Link til siden:
http://www.wirbellose.de/kaq/index.html

Håper noen vet
Kjøper du noe som er verdt mer enn 23-24 Euro (fri-grensen er 200 norske kroner) så blir sendingen stoppet i tollen, og da hjelper det ingenting at den er sendt ekspress...
Hos tollpost blir sendingen liggende i dagesvis, og det tviler jeg på at rekene overlever.

Tollpost bruker tollvesenets satser for beregning av moms på utenlandske pakkers verdi.
Import av reker m.m.
Har du importert før, sånn at du med sikkerhet kan uttale deg korrekt om det?
hva skal jeg gjøre slik at pakken ikke blir stoppet i tollen? må jeg betale noe ekstra?
Emmell
Har du importert før, sånn at du med sikkerhet kan uttale deg korrekt om det?

Ja, sikkert blitt et par hundre ganger....
CH
hva skal jeg gjøre slik at pakken ikke blir stoppet i tollen? må jeg betale noe ekstra?

Det er ingenting du kan gjøre. Loven kan du ikke betale deg vekk fra

Regelverket er slik at alt som bestilles fra utlandet skal gjennom tollpost, og der skal det evt fortolles og betales norsk moms på.
For enkelte varer er det også toll (f.eks. sprit og sigaretter er det toll på) i tillegg til moms (moms og toll er to ulike ting).
Akvarieutstyr er uten tollavgift, men 25% moms må man betale til den norske stat.

Bøker er et unntak, det er fritatt for både moms og toll, og helt kostnadsfritt å importere uansett hvor stort beløp man bestiller for.

Alle utenlandske sendinger som er fortollet (momsbelagte varer) må man betale et "forenklet fortollingsgebyr" på, og det ligger på 85 kr.
Det har faktisk jeg de beste forutsetninger for å uttale meg om. Jeg har nemlig importert, og det gikk kjempefint.

Det var riktignok snegler, og de har en litt annen levemåte enn reker. Men jeg har en kamerat som importerte reker, og hans var 9 dager på reise i sommer ( under den store hetebølgen i Tyskland). Selvfølgelig blir de liggende i tollen et par dager, men de som sender veit som regel hva de driver med.

Du skal ikke la deg stoppe av tollen, men jeg hadde kanskje vurdert og bestille litt mindre kvanta i første omgang så ikke tapet blir så stort. Men samtidig nok til at de ikke blir noe tap i forhold til norske priser (ikke at du får alle de kule rekene her i norge).

De som kan skje er at du må ut med noen penger i toll i tillegg til den opprinnelige summen du har betalt. Men det varierer ut i fra hvor mye penger du har brukt, og hva avsender beskriver det er i pakken.

Jeg hadde ikke tvilt på å bestille, dessuten er det jo en spennende erfaring og ta med seg. Og dele med andre...
det jeg hadde tenkt var å kjøpe:
*10 white perl (15 Euro)
*10 Caridina sp. "Biene" (20 Euro)

men da har jeg jo oversteget 200kr..

men hva om jeg kun kjøper 10 caridina til 20 Euro. da er jeg jo innenfor grensen. eller er frakten inkludert i denne beregningen?

hva om jeg kjøer privat i tyskland?

CH
men hva om jeg kun kjøper 10 caridina til 20 Euro. da er jeg jo innenfor grensen. eller er frakten inkludert i denne beregningen?

Nei, er varens verdi UNDER 200 kr, tas ikke frakten med i tollpost sine beregninger og pakken sklir kjapt gjennom. Du må imidlertid passe på at avsenderfirmaet legger ved en faktura i en plastlomme på utsiden av esken (internasjonal regel!) slik at mottaker-landets tollpost kan kontrollere den.
Alle firmaer som sender utenlands skal vite dette og automatisk gjøre det, men ikke alle gjør det dessverre. Og mangler fakturaen, så stopper de pakken hos norske tollpost inntil dokumentasjon foreligger....
Så minn gjerne avsenderfirmaet på dette under bestillingen!

CH
hva om jeg kjøper privat i tyskland?

Det er jo det beste, om du kan det Fordi du kan nemlig motta gaver fra andre privatpersoner for inntil 1000 kr (tror summen var en tusenlapp) uten å måtte betale noe moms e.l. for det
Så kjøper du fra en fyr i Tyskland, be han merke sendingen som "gave", og dermed kan du motta mere reker

Mannen min har kjøpt en del Audi-relaterte bilartikler i Tyskland, og han får da pakken merket med en avsender som er privatperson og adresse, merket "GAVE". Dermed kan han kjøpe ting for opptil tusen kroner uten å betale et øre i moms.
Kan bekrefte det Mona sier om 1000 kroners grense for gaver

Forresten er det stor forskjell i hvordan dette med beløpet før fortolling gjøres.
På mine breddegrader regner dem varens verdi inkl frakt (frakt er en mva-pliktig tjeneste), og dermed er det ikke mange kronene man reelt sett har å handle for.
Har noen få ganger fått småtteri der varenes verdi har vært under 200.-, der frakta ikke er tatt med.
Ut i fra tidligere heite diskusjoner med både posten og tollvesnet, skal vistnok frakta tas med.
De som slipper, får bare være glade til

PS: Dersom ikke spesifikasjon på sendingen ligger utenpå, står tollerne fritt til å åpne pakken. Fikk tilsendt ett par pakker fra Ungarn for ett par år siden, begge var pent åpnet, med lapp på utsiden at varens verdi var kontrollert.
Tar fort tid, slikt
får å få dette helt klart.. om sender merker pakken som GAVE så sklir den gjennom tollen? uten at jeg må betale noe ekstra?
Det hjelper ikke skrive "GAVE" hvis avsender er oppført som et firma, og det ligger faktura inni pakken. Tollpost åpner alt de måtte ha lyst til å sjekke. Noen ganger gjør de det, andre ganger ikke.

Du må altså enten kjøpe av en privatperson, eller få firmaet til å være med på å jukse tollen....

Men ellers, for å svare på spørsmålet, så;
ja, du slipper moms dersom det er en gave med verdi under en tusenlapp.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap