Ny 430-liter! Oppstart og oppfølging.

Rett foran meg på stueveggen står det nå en splitter ny, ren, blank, tom og vakker 430-liter som bare venter på bakgrunn, sand, vann, planter og fisk

Oh, joy!!!
Heldiggris

Sitter her med kraftig anfall av litersyken, uten plass til flere kar

Overhodet ikke misunnelig *plystre*
Ah.... finnes det noe bedre?)
Blanke ark og skinnende muligheter....
Gratulerer. Jeg kjenner følelsen!

Noen bestemte planer for karet? Biotoper eller verdensdel, selskap eller...?
Jøss. Må si Holger har stått på i dag! Vi forventer bilder! Gratulerer med nytt kar!
Aahh..spennende!
Jeg har en tom 112-liter stående som ikke blir satt opp før vi flytter i nyhuset.
Det klør i fingrene etter å sette den opp
Gratulerer!!
Takk takk

Jeg vet ikke om naboene var kjempeglade for at Holger sto ute i hagen og hamret sammen stativet i går kveld, men... :-p

Det går nok noen dager før det kommer noe oppi karet, for bakgrunnen (pangea mudbank) må kuttes, hulles og silikoneres fast og silikonen må tørke før vi kan begynne å fylle.

Dette blir det store stuekaret og mest sannsynlig et selskapskar. Endel av det som er i 222-literen nå skal over hit og når jeg ser på dette spesielt høye karet så kan jeg nesten se scalarene svømme inni der allerede, så jeg tror det blir en gjeng scalarer på oss, faktisk! Eller helst P. leopoldi, hvis vi finner noen fine

Kløner litt med å få armaturet (Aqualine Prestige, 4 rørs T5) til å sitte på karet. Det skal være et integrert hengslesystem, men enten kommer det med IQ-sperre eller så er det noe annet finurlig her...

Lysrør må også kjøpes.

Og tålmodighet er ikke hva jeg har mest av når det står en slik lekkerbisk å venter...

Det klør, det klør... tiddeli-bom...
Det var heldigvis ikke vår IQ det var noe galt med...- hengslet manglet, men nå er det på vei i posten, så da er jo alt bra

Bilder kommer i kveld!
Gratulerer! Alltid gøy med nytt kar.

Gleder oss til bilder.
Å, så dere har kjøpt Prestige? Ser frem til å høre mer om dette nye armaturet til Aqualine. Det er jeg spent på
Det gamle hadde jo en helt forferdelig patent, der man måtte løfte hele sulamitten (armaturet altså) med begge hender for å fôre (med mindre man brukte verktøy og skar ut åpning i metallet selv da...)

Jeg liker Aqualine og deres slanke, stilrene design, men etter erfaringen med deres gamle armatur har jeg fått helt hetta ved tanken på noe nytt slikt derfra...
Men jeg liker altså utseendet og "stilen", så det hadde vært kjempefint om dere ville dele deres erfaringer med Prestige-armaturet her ? Både gode og evt.dårlige
Jeg må si jeg liker stilen veldig godt jeg også. Slankt, rent og diskret. Sånn rent bortsett fra at hengslet ikke er på enda så ser det veldig bra ut. Det har et diskret fóringshull i det ene, fremre hjørnet, så armaturet trenger ikke åpnes ved fóring (med mindre man skal fóre sjenerte fisker i et bestemt revir, da.) Og det skal i prinsippet fungere slik at armaturet sitter fast i bakkant og man kan feste det åpent med en fastmontert stav på midten.

Det mest geniale er kanskje åpningene i sort, myk gummi på begge sider bak på armaturet. Her kan ledninger og slanger puttes gjennom uten at det blir noen åpninger noen plass.

Blir spennende å se hvordan det fungerer i praksis!
Da er karet i gang! Juhu!

Vi holdt på til halv tre i natt, men det var det jammen verdt!

Jeg lovte jo bilder for flere dager siden... men PC'n min er syk, så jeg må vente til Holger har anledning! Forhåpentlig vis i løpet av dagen
Venter i spenning på bilder

Bestandig moro å se hvordan andre setter opp karene sine.
Plussmedlem
Då...
... er det på tide å leggja ut bilde. Har ikkje tid til alt alltid...

1) Mandag: Karet kommet i hus og plassert på ny plassering i stua. 222-literen i bakgrunnen er det som blir bytta ut. (Det er allereie selt og i gang att hos nokre vener)

2) Pangea-bakgrunnen (mudbank) er limt på plass.

3) Filter bak bakgrunnen.

Vi skal etter kvart ha mesteparten av den biologiske filtreringa bak bakgrunnen, men inntil vidare køyrer vi med ei Fluval 304 og ein Fluval 404 som vi brukte i 222-literen inntil vi har bakteriekulturen bak bakgrunnen ordentleg i gang. Då vil vi fjerne 304'en og putte inn ei powerheadpumpe i staden.

Vi har brukt Bjarne sitt opplegg for å lage filter bak bakgrunnen. Framgangsmåte finn du i denne artikkelen.
Plussmedlem
1) Her er innsuget med innsugsrist i venstre nedkant av bakgrunnen.

2) Her er to utblås - i dag to fluvalpumper, men etter kvart skal altså den eine bli byta ut med ei powerheadpumpe.

3) Ferdig oppsett i kveld. No skal alt få tid på seg til å setja seg. Spesielt plantane.

Vi er stålfornøyde!

Lyset i karet er på bildet to t5-lysrør, men det er plass til to til. - Dei hadde ganske enkelt ikkje fleire i butikken... :-P Dobbelt så mykje lys kjem altså plass i løpet av veka.

Det skal også byggjast eit skap rundt stativet, men det blir litt seinare, og blir forhåpentlegvis dokumentert som ein GDS (DIY)-artikkel.
Plussmedlem
Her er ein større versjon av det ferdige karet:

http://www.akvarius.no/images/430-liter_ferdig_1000px.jpg
Nice. med 4 T5 så blir det sikkert lyst som en solskinnsdag oppi der
Vakkert!! De kileflekkene stima jo bare lite bra da skikkelig rødaktige var dem også! Dette blir jo knallflott!
Plussmedlem
Takk! Kileflekkane stimer veldig godt når ein dunkar ein gong i glasset før ein tar bilde ja

Dette er jo berre ein start. Plantane kjem frå 222-literen, men er trimma godt ned ved replanting og må få tid til å vekse seg inn i akvariet. Om eit par månader blir det meir spennande å sjå!

Foreløpig er det så spedt med plantar, og karet er så djupt (60 cm) at vi faktisk må tilføre litt oksygen, ellers pustar fiskane for tungt. Når vi får planteveksten ordentleg i gang slepp vi det, og då kan det vel sikkert også bli aktuelt med co2-tilsetting.

Ja det blir flotte greier Anbefaler virkelig co2. Til og med uten at co2en var på, putra det o2 fra plantene mine, når jeg hadde hatt på t5 i ca 3 timer. Når co2 kom på, blei det jo helt vilt :-P Nei dere, vi er heldige som driver med noe så spennende
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap