"Regn-stav" ?

Siden jeg ikke har anelse om hva denne heter, så tenkte jeg at jeg skulle spørre her.

Jeg holder på med oppsett av et paludarium, og vurderer å ha 'landplanter' over vannskillet. Disse hadde det jo vært ok å slippe å vanne med ei kanne.

Har sett noen plasser at man sprayer vann gjennom en slags slange som er helt øverst i karet. Denne skal etter sigende ha finmaskede hull, og skal kunne etterligne regn.

Har noen her anelse om hva jeg snakker om?

EDIT: Muligens feil del av forumet det her. Beklager det.
Å skape ett kunstig regnskogklima, er noe som virkelig frister meg også.

Akkurat hvordan den tekniske løsningen skulle være er jeg ikke sikker på, men jeg tror at det beste ville være å ha en eller annen dyse som "knuser" vannet til fint støv, slik at det blir heftig fuktig i dette oppsettet. Ved tilstrekkelig fukt, behøver man naturlig nok ikke å vanne, men man må jo selvsagt søgre for tilstrekkelig drenering for landfaste planter, så de ikke blir ødelagte.

Mener at det finnes egne "dippedutter" kalt fogger, som sørger for en skyhøy luftfuktighet i f.eks kar med slamkrypere. En slik ville sikkert fungert like godt til ditt (og forhåpentligvis også snart mitt) oppsett.
Men hvor man får tak i slike, skal jeg jammen ikke si
Det finnes en type slange man kan legge inni hekker for enkel vanning. Disse har små hull - bare store nok til en liten dusj med vann fra hvert hull. Hvis slike slanger selges metervis går det kanskje an å bruke en slik?

Vil tro de finnes i byggevarehus o.l.

Prosjektet høres kjempespennende ut og vi vil veldig gjerne se bilder underveis!
Takk så mye for svar! Dette hjelper meg videre på veien

Tone: Har lagt ut et par bilder på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap