Mange svar......

Inaktiv bruker
Jeg har fulgt trofast med her på forumet siden jeg meldte meg inn, og det er en ting som slår meg!!!!!!!!! Å det er alle forskjellige svarene/rådene som kommer inn på div spørsmål. Personlig har jeg fått greie og klare svar på mine spørsmål.

Det jeg tenker på er når folk spør om fiskesammensetning spesielt. da får man kansje et svar, og rett etterpå kommer det noe sånt som "nei det ville ikke jeg ha gjort"
Jeg har sett flere svar på fiskesammensetning som folk ikke mener går, men det er sammensetninger som jeg selv har hatt, og det har gått veldig bra hos meg.

Det må jo skape veldig usikkerhet og frustrasjon for en spirende akvarist? (sikkert for en "veteran" og for den saks skyld)

Alle har vi vel forskjellige erfaringer med div fisk, og noe fasitsvar finnes vel ikke
Jeg føler at mange mener at en sammensetning "går" pga. de ikke nødvendigvis har endt i fiskemassakre. For meg så vil jeg at fiskene skal ha det optimalt, slik at de nesten ikke vet at de er i karet mitt og ikke i en elv i Sør Amerika, og da er det ikke godt nok å vite at fiskene har overlevd i andre sammensetninger.

Men det har folk forskjellig syn på, for noen driter de i hvordan fiskene har det så lenge de har noe å se på og fiskene lever, noen vil gjøre alt for fiskenes velvære, og noen (de fleste kanskje) er sånn midt i mellom. (de fleste her på forumet er jo her fordi de vil vite mer om fiskene, så her tipper det jo mer mot fiskens velvære skulle jeg tro)

Svar på et forum må man tolke som man ser det passende, det er vel vanlig logikk. Du kan jo gå og spørre i et bilforum hvilken erfaring folk har med Mercedes, da får du også vidt forskjellige svar, hvordan du tolker det avhenger av hvor lyst du har på Mercedes, og hvor mye du vektlegger personene som svarer sin innsikt i emnet. Bare et eksempel
Noen fisketyper varierer i humør og lynne fra fisk til fisk, det gjør nok sitt til at svarene blir forskjellige. Noen individer er rett og slet mer agresive og humørsyke enn andre og da blir erfaringen deretter. Bixen har jo også helt rett i at vi har forskjelige krav til hva som er godt nok.

Enkelte fasiter finnes det jo, piraja går generelt dårlig sammen med sløvhaler feks. og flere kulefisk er i 99.999 % av tilfellene drapsmaskiner.

Pompel
Noen fisketyper varierer i humør og lynne fra fisk til fisk, det gjør nok sitt til at svarene blir forskjellige. Noen individer er rett og slet mer agresive og humørsyke enn andre og da blir erfaringen deretter.

Sant nok..

De forskjellige akvaristene har også forskjellige forhold i karene sine.
Jeg har selv overtatt tre pakistanbotiaer som har vært massemordere i et annet kar hos en annen akvarist.
Der ble de holdt i et 100-liters kar med få steder å gjemme seg, samt fisk som verken er raske svømmere eller forsvarer seg godt på annen måte.

Jeg puttet dem i en 400-liter med masse gjemmesteder og uten fisk med lange slør. Hos meg har de vært gode som gull - alle tre.
Ok, litt ugagn har de funnet på, men de har ikke voldt skade på verken planter eller fisk.

I en tråd på ett eller annet forum, diskuterte vi livlig hvorvidt denne arten var snille eller ikke, og det tok en stund før vi fant ut at det faktisk var de samme fiskene vi omtalte.
Litt usikkerhet og frustrasjon er bare bra. Spesiellt i spørsmål om fiskesammensetning.

Håvard Støre Andresen
Litt usikkerhet og frustrasjon er bare bra. Spesiellt i spørsmål om fiskesammensetning.

Det er jeg helt enig i, det er med på å holde kunnskaps søken opp!
Jeg blir veldig glad om noen av dere går inn på tråden min
Den heter "Xxl-Scalarer og fiskesammensetning i en 375l og en 240l" eller noe sånt. Har en god del fisk allerede, og noen på hånden, så det ene skal bli bløtvannskar, og det andre skal ha hardere vann. Trenger tips angående fordelingen, antall fisk osv.
At det kommer forskjellige svar er vel bare naturlig? Noen har hatt en Scalare i en 60 liter, og det har gått bra. En nybegynner spør om fiskesammensetning i sin nye 60 liter. Personen som har gjort den første erfaringen, vil anbefale det. Men har egentlig en Scalare det godt i en 60 liter? Vil den kunne vokse til full størrelse og eventuelt yngle der? Det kan diskuteres.

Når det gjelder slike spørsmål tror jeg det er lurt å høre på flere meninger enn bare den første som dukker opp. Det kan føre til forvirring, men det skader ikke å stille et spørsmål til. Det er bra at det kommer inn forskjellige svar.
Sjekk fiskebasen og litteratur
Dette bør en gjøre før en kjøper fisk. Da vil en få svar på både hva slags vann fiskene trenger, og størrelse på akvariet for at de skal ha det bra. Jeg skal ærlig innrømme at jeg også av og til har bommet, og kjøpt fisk på impuls, som kunne bli større enn jeg hadde tenkt, men jeg har god plass i mine to største akvarier, så jeg har ikke bomma totalt ennå.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap