Hvor lav temperatur tåler fiskene etter vannbytte?
Hei, bare lurte på hvis jeg har en 160liter som jeg skifter 25% vann på og fyller opp med iskaldt vann. Hvor lav temperatur blir det da? Hmm, hvis jeg hadde skiftet 50% og fylt opp med 4grader vann og i karet var det fra før 26grader ville det blitt til 15grader, så hvis jeg bytter 25% blir det til 20 1/2 grader! Smart! Er god i matte jeg?
Men tåler fiskene temperatur ned til 20grader?
Men tåler fiskene temperatur ned til 20grader?
Postet 16.10.06 kl 21:11
Postet 16.10.06 kl 21:19
Postet 16.10.06 kl 21:24
Ser ikke poenget med å sjokke fiskene med mye kaldere vann enn dem ellers går i.
Enkelte bruker kaldvannsbytter for å stimulere regntid, men det er jaggu en kort regntid det gitt
Selv tapper jeg vann i 30L bøtter dagen før vannbytte. Her justerer jeg Ph, Kh og Gh, samt temperatur, slik at byttevannet er så likt akvarievannet som mulig, med unntak av forurensinger. Dette er noe som har fungert utmerket for meg hele veien, lettvint er det også (har slange fra badet, og ett gammelt powerhead som pumper vannet rett i karet.)
Enkelte bruker kaldvannsbytter for å stimulere regntid, men det er jaggu en kort regntid det gitt
Selv tapper jeg vann i 30L bøtter dagen før vannbytte. Her justerer jeg Ph, Kh og Gh, samt temperatur, slik at byttevannet er så likt akvarievannet som mulig, med unntak av forurensinger. Dette er noe som har fungert utmerket for meg hele veien, lettvint er det også (har slange fra badet, og ett gammelt powerhead som pumper vannet rett i karet.)
Postet 16.10.06 kl 21:32
Postet 16.10.06 kl 21:37
Fisk tåler en del endringer, men det er neppe spesielt gunstig å redusere tempen for mye.
Å senke den med 5-6 grader i løpet av minutter, er mer enn hva jeg ville utsatt fiskene mine for.
Om man er for lat (her antar jeg at de fleste ser at jeg er litt sarkastisk) til å justere vannet før man har det i karet, burde man heller ta flere små vannbytter pr uke, enn ett stort.
Eks 10% annen hver dag, i stedet for 25% ukentlig. Dette gir ca samme renseeffekt.
En av grunnene til at jeg like dette med å sjokke fiskene dårlig, er at dem er vekselvarme skapninger, der vanntempen bestemmer mange av funksjonene i fisken, blandt annet stoffskifte.
Å redusere dette brått, for så å la det stige til normalen i løpet av noen timer hver eneste uke (eller oftere for den del), har tvilsomt en gunstig effekt på fiskens helse
Å senke den med 5-6 grader i løpet av minutter, er mer enn hva jeg ville utsatt fiskene mine for.
Om man er for lat (her antar jeg at de fleste ser at jeg er litt sarkastisk) til å justere vannet før man har det i karet, burde man heller ta flere små vannbytter pr uke, enn ett stort.
Eks 10% annen hver dag, i stedet for 25% ukentlig. Dette gir ca samme renseeffekt.
En av grunnene til at jeg like dette med å sjokke fiskene dårlig, er at dem er vekselvarme skapninger, der vanntempen bestemmer mange av funksjonene i fisken, blandt annet stoffskifte.
Å redusere dette brått, for så å la det stige til normalen i løpet av noen timer hver eneste uke (eller oftere for den del), har tvilsomt en gunstig effekt på fiskens helse
Postet 16.10.06 kl 22:20
Veldig enig med deg her Frank Angell
Dette ble et problem for meg når jeg beggynte med Kuler.
Mye vannsift, rundt 50% i uke
Det ble veldig mye bøtter på gulvet med modnet vann.
Men det slipper jeg ved å bytte litt 3 ganger i uka, fremfor 50 % på en gang.
Skal jeg ha i regulernde midler holder det med en 10 l bøtte til dette.
Dette ble et problem for meg når jeg beggynte med Kuler.
Mye vannsift, rundt 50% i uke
Det ble veldig mye bøtter på gulvet med modnet vann.
Men det slipper jeg ved å bytte litt 3 ganger i uka, fremfor 50 % på en gang.
Skal jeg ha i regulernde midler holder det med en 10 l bøtte til dette.
Postet 16.10.06 kl 23:11
Når jeg kom tilbake fra ferie var det 34 grader i diskuskaret mitt, med SAEer, kardinaltetra, L-maller, pansermaller og gurami
Var da ikke sen med å koble til In & Outen, og tappet ut mye vann.
Kjørte inn iskaldt vann, og skulle ta dette etappevis.
Så ringte telefonen...
Klarte akkurat å hindre overrenning.
Fiskene seilte sidelengs rundt i karet; flere av dem langs bunnen.
Fikk nesten nakkesleng når jeg skulle sjekke temperaturen. 18 grader!
Ut på badet for å tappe ut igjen. Slo nesten skuldra ut av ledd da jeg ikke klarte svingen.
Opprinnelig plan var å senke temperaturen til 30 i første omgang, men plan B gikk for 25.
Alle fiskene klarte seg; mulig unntak et par kardinaler, da jeg ikke hadde tallet på disse.
Absolutt ikke noe å anbefale, men jeg følte behov for å fortelle det
Var da ikke sen med å koble til In & Outen, og tappet ut mye vann.
Kjørte inn iskaldt vann, og skulle ta dette etappevis.
Så ringte telefonen...
Klarte akkurat å hindre overrenning.
Fiskene seilte sidelengs rundt i karet; flere av dem langs bunnen.
Fikk nesten nakkesleng når jeg skulle sjekke temperaturen. 18 grader!
Ut på badet for å tappe ut igjen. Slo nesten skuldra ut av ledd da jeg ikke klarte svingen.
Opprinnelig plan var å senke temperaturen til 30 i første omgang, men plan B gikk for 25.
Alle fiskene klarte seg; mulig unntak et par kardinaler, da jeg ikke hadde tallet på disse.
Absolutt ikke noe å anbefale, men jeg følte behov for å fortelle det
Postet 16.10.06 kl 23:37
Postet 16.10.06 kl 23:47
Postet 17.10.06 kl 00:20
Postet 17.10.06 kl 00:46
DonaldDet beste er vel å bruke kaldt vann, med tanke på oksygeninnholdet?
Oksygeninnholdet har ingen betydning ved vannskifte. Prosessen med å fylle karet med sprutende pumper osv. vil det aldri være fare for lavt oksygen.
Grunnen til at man visstnok ikke skal bruke vann fra varmtvannsbeholderen er at kobberinnholdet kan bli høyere. Hvis varmtvannstanken ikke er ny vil ikke dette være noe problem. Det som er viktigst er å ikke fryse fiskene hver uke. Selv om de overlever har de sikkert ikke nødvendigvis godt av det.
Mellomlagring og temperering av kaldt vann er selvfølgelig det beste, men det er ikke alle som har tid og plass til dette.
Postet 17.10.06 kl 02:20
Endret: 17.10.06 kl 02:21
Postet 17.10.06 kl 02:52
Endret: 17.10.06 kl 02:57
Postet 17.10.06 kl 03:14
Postet 17.10.06 kl 03:19
Eldre varmtvannstanker hadde en del koblinger av kobber, som naturlig nok avgir noe gift til vannet. Men etterhvert som gamle tanker blir skikkelig gamle, vil det alltid legge seg noe kalk over, som "issolerer" denne kobberen.
Helt gullende nye varmtvannstanker, har skjeldnere kobberdeler.
Men det jeg selv, med 2 år gammel tank, frykter mer enn kobberet i seg selv, er at vannet inneholder bakterier. Er en rekke bakterier som trives under de forholdene det er i en varmtvannstank, og det er grunnen til at det ikke anbefales å bruke beredervann til mat\drikke.
Lever heller etter "føre var" prinsippet, enn å risikere noe som jeg vil angre på I alle fall når det gjelder fiskene, meg selv er det ikke så farlig med, når jeg tenker etter
Helt gullende nye varmtvannstanker, har skjeldnere kobberdeler.
Men det jeg selv, med 2 år gammel tank, frykter mer enn kobberet i seg selv, er at vannet inneholder bakterier. Er en rekke bakterier som trives under de forholdene det er i en varmtvannstank, og det er grunnen til at det ikke anbefales å bruke beredervann til mat\drikke.
Lever heller etter "føre var" prinsippet, enn å risikere noe som jeg vil angre på I alle fall når det gjelder fiskene, meg selv er det ikke så farlig med, når jeg tenker etter
Postet 17.10.06 kl 12:16
Hva med Kobberrør?
I eldre hus er det vel mye kobberrør, disse gir vel fra seg kobber uansett, særlig når det renner varmt vann i dem? Dette er da vel grunnen til at man skal bruke AquaSafe? Ser at det er veldig mange som sier at dette ikke er nødvendig, men det er da en rimelig billig forsikring for oss som ikke bytter hundrevis av liter med vann hver uke. Jeg mener ikke at jeg ikke bytter vann altså, men det er jo en ekstra ting å huske på for dem som har veldig mange kar, og en viss ekstra utgift så klart....
Postet 27.10.06 kl 23:49
Postet 28.10.06 kl 01:05
Endret: 28.10.06 kl 01:07
Ph-verdien stabiliserer seg på riktig nivå etter at vannet har stått over natten med lufting. Dette fordi kranvannet er overmettet med gassbobler etter turen gjennom ledningsnettet.
Kranvannet hos meg, målt direkte fra springen, har en ph på rundt 7.8.
Når jeg lar det stå i bøtter over natten med luftestein og deretter måler dagen etter, er ph steget til ca 8.3......
Jeg bruker ALDRI varmtvannskranen når jeg bytter vann på akvariene.
Er det noen som har SMAKT på vannet derfra...? Det smaker emment, guffent og ekkelt metallisk. Det er sikkert ikke uten grunn det anbefales å bruke kaldt vann til matlaging, og heller varme det opp på ovnen. Det er noe muffens med vannet i varmtvannsberederen, bakterier som tåler varmen der og annet ekkelt.
Når det er vond smak for oss å drikke vann fra varmtvannskranen, hvordan er det ikke da for fisken å svømme i det???
Jeg har brukt vann fra varmtvannkranen til å spe ut kaldtvannet EN gang. Og dumme, dumme meg valgte å skifte vann på en tank med viltfanget fisk akkurat den ene gangen jeg prøvde..... f...også!
De begynte å sprette på grusen og klø seg som gale! Det var helt forferdelig å se på. I den neste halvannen måneden som fulgte, klødde den ene seg så grusomt at den fikk store sår på hodet og døde. To av de andre fikk utvekster på buken og døde.
Jeg tror det var bakterier i varmtvannsberederen de overhodet ikke taklet. Den grusomme kløingen og sprettingen de startet med i det øyeblikket det utspedde varmtvannet ble tømt oppi akvariet, vil jeg aldri se igjen!!
Heretter kommer ikke en dråpe fra varmtvannstanken over i mine akvarier.
Kranvannet hos meg, målt direkte fra springen, har en ph på rundt 7.8.
Når jeg lar det stå i bøtter over natten med luftestein og deretter måler dagen etter, er ph steget til ca 8.3......
Jeg bruker ALDRI varmtvannskranen når jeg bytter vann på akvariene.
Er det noen som har SMAKT på vannet derfra...? Det smaker emment, guffent og ekkelt metallisk. Det er sikkert ikke uten grunn det anbefales å bruke kaldt vann til matlaging, og heller varme det opp på ovnen. Det er noe muffens med vannet i varmtvannsberederen, bakterier som tåler varmen der og annet ekkelt.
Når det er vond smak for oss å drikke vann fra varmtvannskranen, hvordan er det ikke da for fisken å svømme i det???
Jeg har brukt vann fra varmtvannkranen til å spe ut kaldtvannet EN gang. Og dumme, dumme meg valgte å skifte vann på en tank med viltfanget fisk akkurat den ene gangen jeg prøvde..... f...også!
De begynte å sprette på grusen og klø seg som gale! Det var helt forferdelig å se på. I den neste halvannen måneden som fulgte, klødde den ene seg så grusomt at den fikk store sår på hodet og døde. To av de andre fikk utvekster på buken og døde.
Jeg tror det var bakterier i varmtvannsberederen de overhodet ikke taklet. Den grusomme kløingen og sprettingen de startet med i det øyeblikket det utspedde varmtvannet ble tømt oppi akvariet, vil jeg aldri se igjen!!
Heretter kommer ikke en dråpe fra varmtvannstanken over i mine akvarier.
Postet 28.10.06 kl 12:07
Endret: 28.10.06 kl 12:23
AkvariedillaI eldre hus er det vel mye kobberrør, disse gir vel fra seg kobber uansett, særlig når det renner varmt vann i dem? Dette er da vel grunnen til at man skal bruke AquaSafe? Ser at det er veldig mange som sier at dette ikke er nødvendig, men det er da en rimelig billig forsikring for oss som ikke bytter hundrevis av liter med vann hver uke. Jeg mener ikke at jeg ikke bytter vann altså, men det er jo en ekstra ting å huske på for dem som har veldig mange kar, og en viss ekstra utgift så klart....
Gamle rør vil alltid ha ett belegg innvendig, av kalk og lignende. Altså er det relativt lite kobber som kommer i kontakt med selve røret.
Men om man lar vannet renne en stund før man tapper, vil man skylle ut det som er av løs kobber, og det vannet som har stått i røret en stund.
Selv tapper jeg mellom 30 og 50L vann før jeg fyller baljene. På grunn av at det meste av kobberrør er blitt byttet de siste årene i leiligheta.
Jeg ser derfor ingen grunn til å tilsette aquasafe, siden vannet er rent når jeg bruker det
Postet 28.10.06 kl 12:32