akvariet mit sprakk =(

akvariet mit sprakk =(
Oj! Noe så trist Hvordan skjedde det? Var det siliconen eller? Hadde akvariumet stått lenge tørt (uten vann i) før du satte det opp?
donnu
lenge sia jeg tokk i vann men sprak bare =(
er ikke så rart hvis det fortsatt sto på det rundt bordet... akvarie må stå 100% i vater og ha støtte i alle 4 hjørnene
Inaktiv bruker
Eika
er ikke så rart hvis det fortsatt sto på det rundt bordet... akvarie må stå 100% i vater og ha støtte i alle 4 hjørnene

Nok sagt.
Aah.. jeg ventet på denne tråden.

Neste gang 25 akvarister advarer deg sterkt mot å sette et firkantet akvarium på et lite, rundt bord så kan det kanskje være smart å høre etter?

Håper ikke vannskadene er store.
Hører til stadighet at et akvarium må stå 100% i vater, men hvor stort slingringsmon kan vi opperere med? 1mm pr 1meter lengde på karet? 0,5mm pr meter? Noen som vet?
*blemme*
Æsj, trist når en ung spirende akvarist tryner. Håper du ikke gir opp Dag og at du har lært litt underveis.
Mitt 60liters akvarium har 1mm forskjell på vannlinjen på høyre og venstre siden. Noe jeg må gjøre noe med en gang?
Corre
Hører til stadighet at et akvarium må stå 100% i vater, men hvor stort slingringsmon kan vi opperere med? 1mm pr 1meter lengde på karet? 0,5mm pr meter? Noen som vet?

At akvariet ikke er 100% i vater er ikke så farlig, bare det ikke blir vridninger på karet.

Fram- og bakvegg må være like rett, og sideveggene likeså. Da blir det ikke vridninger.

Ingen av mine kar står 100% i vater, 2-3mm skjev på 120 cm.
Som vi sier på jobben: "I vater og vel så det "
oii
dette visste ikke jeg heller - selv om man kanskje burde TENKE seg til det - guu så kjipt... Jaja - NÅ har vi nybegynnere lært noe her og. Håper du får svar på slingringsmonnet ditt iallefal =)

LYKKE til
Takker for svar! karet mitt på 60 liter står 100% i vater, ut i fra både målinger og at vannlinja er på linje med ramma. Men når det kommer til 128 liters karet fikk jeg litt kalde føtter, der er det nemlig ca 1 mm forskjel på høyre og venstre ende, men med gjevnt underlag.

Tilbake til deg Dag! Veldig synd for deg dette! Håper skadene var små og at både du og foreldrene dine er villige til å gi hobbyen en ny sjanse.

Men når samtlige som vet hva de snakker om kommer med konkrete advarsler, bør du i fremtiden ta dette til eteretning. Vanskader er ofte omfattende og blir fort dyre og rette opp.

Men jeg har selv vert på din alder, og har i perioder ignorert alle advarsler om at ting er farlig, eller ikke lar seg gjenomføre. Dette har fått både små og større konsekvenser som jeg må leve med livet ut. Du kan si det slik at jeg vet når en trommehinne sprenger, og hvor fort du kan kjøre (henge på) med rulleskøyter etter motoriserte kjøretøy før hjulene går i oppløsning. Listen er lang... Men hør på andres feil og erfaringer og ta lærdom av de!
slik ser det ut hos meg
Min 96 liter står på et firkanta bord som er MINDRE en akvariet, men karet står på en hobbyplate og alt er i vater slik.

Så se bort fra skeiv strek =)
håper og tror det er greit liksom , bare det står beint og stødig ?
Corre

Vater trenger det ikke å være selv om det er en fordel av estetiske grunner.

Det skal ikke være noensomhelst målbar vridning på underlaget. Jeg bruker liggeunderlag under helglassakvarier for å jevne ut evt. små vridninger.
Husmusa
Min 96 liter står på et firkanta bord som er MINDRE en akvariet, men karet står på en hobbyplate og alt er i vater slik.

Mange ferdige akvariebord er jo i denne stilen, med en plate på toppen som bygger ut på siden av underskapet.
Dette går nok helt fint

Slik er mitt største kar:

[External Image]
Møbelet på bildet til Remi er konstruert slik at det kan stå på skjevt gulv uten at akvariet belastes i særlig grad. Dette er fordi møbelet er mindre enn plata.
Ingen av mine akvarier er heller i vater, det er sletts ikke sikkert at gulvet i huset ditt er helt i vater etter det har satt seg, så da blir det vanskelig å bygge møbler som skal være i vater i forhold til huset, uten å skimse opp under flatene med papp e.l.

Men jeg bruker også ligge underlag under akvariene, liker det bedre en isopor, da isopor fort kan perle seg opp. I det siste har jeg brukt et trekk i samme stoff som ligge under lag, bare tynnere.

Men det er litt viktig å bruke noe under akvariene, med mindre det er akvastabil, de kan jo stå i ei stein røys uten å sprekke.... Hehe eller hvertfall veldig solide er min erfaring.
*ironisk* hva om jeg hadde lest dette FØR jeg putta vann, fisker, grus/sand og faen og hans oldemor oppi!

Gjett om det er heeelt tørt på gulvet..????

(satte karet på en krakk fra ikea, dypt nok, men kantene titter ut, og ja -det ER en krakk fra ikea...)
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap