Fiskesammensetning og sånn til min nye 180liter

Heisann, nå har jo jeg fått fylt opp 180litern med vann og litt sånn da så skal jeg jo etterhvert sette i fisker og planter. Jeg blir litt inspirert av et 180liters kar blandt medlemsakvariene, men skal selvføgelig ikke hvem sitt det er eller lenke til det eller noe. Men tenkte på paletter som jeg har lyst til at skal yngle og gjerne ancistrus som kan yngle og en ildhale har jeg en dialog om med han som eier karret som inspirerer meg. Og så lurte jeg oxo på om sandsnegler går i en billig skarpt grus med ganske store steiner, men det kan jeg ta i en annen tråd. Og en stim, men ikke stimen som er i mitt inspirasjonskar, tenker meg å ha en stor og orginal stim. Skalarer har jeg oxo tenkt på, eller sølvhaier. alle må gå sammen med en 17cm lang pleco. Høres dette bra ut? Hva syns dere? vallisneria som plante tenkte jeg også for det har mitt inspirasjonskar og har erfaring med den selv, veeldig enkel plante Karret er akvastabil. Med to lysrør: Trenger jeg fler? Det er bare plass til 2. Pumpe og kolbe lurer jeg ikke på for det har jeg skaffa bra av. Har dere noen andre planter og anbefale? De skal være enkle og ha! Gjerne like enkel eller enklere enn vallisneria. Trenger jeg gjødning til plantene? Hva slags og hvordan gi det på best mulig måte og sånn?
Jeg tror du bør droppe planen om sølvhai i en 180 liter, dessverre. Til det er akvariet altfor lite, og en gruppe sølvhai vokser fort ut av det. Men det er ikke bare det at de vokser, for dette er en hurtigsvømmende fisk som tilbakelegger lange strekninger. Den liker "å strekke ut" på svømmeturene sine, og i en 180 liter når den endeveggen på motsatt side omtrent før den har fått opp farten, så og si De vokser fort ut av kar på både 300 og 400 liter også.

Skal du ha palettciklider og Ancistrus, med planer om å få yngel på dem som du ønsker, bør du sørge for mer enn nok huler i karet så det ikke blir krangel om dem. Sett inn rikelig! Begge arter er territoriale ved yngling, og det kan fort bli alvorlige slåsskamper om samme favoritthule. Palettciklider skal være særdeles hissige under lek og yngelpleie, så sett helst ikke flere hule-lekende dvergciklider som yngler lett i samme kar.

Heihei. Du burde prøve deg med en litt enkel blanding, ang fiskene. Da unngår du å få et rotete akvarie, samt et som er lett å holde.

Du burde feks gå for nøkkelhul ciklider sammen med scalarer og plecoen din Da kan du også ha en stim med litt mindre tetraer. Ei rot og litt sverdplanter og java bregner. Da får du jo en sør amerikaner du kan bygge litt på, etter hvert kjøpe noe corydoras å hive oppi. Osv, Jeg har ei knall fin rot jg kunne gitt deg, men den er kanskje litt dyr i frakt. Litt for dyr tror jeg.

Men dette syntes jeg er gøy med akvariene, velge seg et tema å holde på med. Ikke blande fisker fra afrika, asia og søramerika. Det er litt smak og behag, men da lærer du deg litt om å holde sørameerika i et kar, afrika i et kar osv. da opptimerer du vannkvaliteten, og fiske sammensettning. Jeg har mange gode råd her. Men et av mine beste er faktisk nøkkelhul ciklider, og naturlige scalarer sammen. Her er det en veldig god harmoni!

Jeg hadde jo tenkt å anbefale malawi kar, men da "passer" ikke plecoen din opp på en måte, selv om du fint kunne hatt den gående der. Men prøv deg på et sør amerikansk kar, det får du mye glede av. Pluss at både scalare og nøkkelhul ciklider er flinke til å legge egg
Men jeg vil så gjerne ha ynglende paletter! Går disse med den store plecoen? Isåfall kan jeg starte med palett og pleco og bygge meg opp etter det for jeg er så fasinert av paletter. Plecoen min skal være der uansett!
Hehe, ja jeg skjønner at du vil ha plecoen din Den ville jeg og hatt med! Men er litt usikker på om den likern å spise yngel eller ikke, tror ikke det. Men paletter er fine de. Vet de er fæle til å nappe da visst du tenker på andre fisk med slør. Men ellers en rolig og fin fisk.

Kanskje du kunne fått deg noen andre fine ciklider eller annen fisk fra Vest Afrika, så kan det være temaet ditt Så kan du etterlikne vann kvaliteten, bunn substrat osv. Men det kan jo være så mangt da. Du kan jo gå ut ifra Ogun River i nigeria, og her har du mye gøy å velge i!
Hvor kommer plecoen fra da? Kan jo ha et kar med pleco, palettpar og en stor stim da Kan du gi meg et eksempel til sammensetning?
mArTii =)
Hvor kommer plecoen fra da? Kan jo ha et kar med pleco, palettpar og en stor stim da :) Kan du gi meg et eksempel til sammensetning?

Plecoen er sør amerikaner. Du må nesten bare finne en stim du liker Feks en stim fisk fra vest afrika. Eller så kan du jo lage deg ei fiske suppe også; men bare stimen passer sammen med palettene. Men tror ikke det er noe problem.
Tror jeg lager et såkalt selskapsakvarium. Mitt inspirasjonsakvarium var det... Med min pleco, ynglende paletter, (ancistrus sp?), og stim.
pørsmålet blir vel det med ancistrus sp oppdrettsvariant, passer det med pleco, stim og paletter?

PS: Aleksander: Du har skifta nick? Når jeg ser siste innlegg fra "fishy..." tenker jeg ikke på deg. Er vant til at det står Alexander Severinsen
mArTii =)
Tror jeg lager et såkalt selskapsakvarium. Mitt inspirasjonsakvarium var det... Med min pleco, ynglende paletter, (ancistrus sp?), og stim. pørsmålet blir vel det med ancistrus sp oppdrettsvariant, passer det med pleco, stim og paletter? PS: Aleksander: Du har skifta nick? Når jeg ser siste innlegg fra "fishy..." tenker jeg ikke på deg. Er vant til at det står Alexander Severinsen :)

Hehe ja det stemmer det, tenkte at jeg måtte prøve noe annet. Men glassmaneten er den samme Kan godt bytte tilbake visst det var bedre med det gammle
Nei da, blir nok vant til ditt nye navn ganske fort
Nå er akvariume klart til å sette inn fisk så så fort noen linker meg en fiskefelle som jeg kan fange e 17cm lang pleco med og jeg får bestilt den og jeg får den hjem skal jeg putte plecoen oppi
mArTii =)
Nå er akvariume klart til å sette inn fisk så så fort noen linker meg en fiskefelle som jeg kan fange e 17cm lang pleco med og jeg får bestilt den og jeg får den hjem skal jeg putte plecoen oppi :)

[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2406&HKatID=]here it is![/URL]
Er den stor nok til en 17cm lang pleco? I så fall bestiller jeg den straks
mArTii =)
Er den stor nok til en 17cm lang pleco? I så fall bestiller jeg den straks :)

21x13x15 er målene på kassen. Og da regner jeg med at 21cm er lengden på den. Fanger nok pleco den.
Har betsilt den! Uansett er det kjempebra og ha en sånn fellle til senere og sånn.
Om 30år er den fortsatt i bruk og mitt hjelpemiddel til å fange alle de sjeldne og skye fiskene og mallene jeg har
I dag hentet jeg fiskefella og fanget pleco Måtte bare prøve meg mitt på dagen og jeg klarte å famnge en 17cm lang pleco, to ancistruser og 5 andre fisker... Jeg slapp ut fiskene og egentli skulle jeg ikke ha med ancistrusene enda, men jeg tok me de og jeg Så nå består 180litern av 3 maller

mArTii =)
I dag hentet jeg fiskefella og fanget pleco :) Måtte bare prøve meg mitt på dagen og jeg klarte å famnge en 17cm lang pleco, to ancistruser og 5 andre fisker... Jeg slapp ut fiskene og egentli skulle jeg ikke ha med ancistrusene enda, men jeg tok me de og jeg :) Så nå består 180litern av 3 maller :)

Jøss så bra den virket da! Får håpe jeg får fanget mine seks blå/blå zebra da. Bestillte den idag. Var ute å fanget fisk hos en kompis idag og det er helt håpløst, man må ha opp alt i akvariet for å fange de
Ja, men med fiskefella er det lett vettu Bare sleng oppi en tablett og putt den oppi karet så har du fanget alt for mange fisker in no time
Hei:)
har også et spørsmål om hvilkene fisker som går sammen.
har tenk å sett 120litern opp på nytt(bytte subtrat of fisker) og har tenk meg ut disse fiskene: stim på 6 venusfisk, lekspar ancistrus sp, lekspar av L144, en gibbiceps(som snart er for stor og må bort), ca. 10 kirsebærreker og kansje ett par killi vet de er fra litt forskjellige steder.. men,,men:P
har gått lenge og tengt på hvordan dette karet skal vere og tror det kan bli veldig bra hvis allt går etter planen
men i og med at jeg har reker,, er det da nødvendig men noen pansermaller?? hva syntes dere om denne kombinasjonen med fisker? det bør vel gå greit? de er ganske rolige og snille fisker:P
Tilfeldig bekjentskap
© O.J.Brett
Reklame for plussmedlemskap