Å gi bort fisk

forferdelig irriterende å gi bort fisk vi AF for neste dag å se fisken annonsert bort for salg......
Er det bare meg som er litt smålig eller?
Om det er den fisken du ga bort og ikke bare samme art så er det naturlig å reagere. Å gi bort eller å selge fisk tilsvarer like mye arbeid i det å fange den osv. så da kunne man like godt ha tatt seg betalt. Det kan til og med bli helt arbeidsfritt å ta i mot og så selge, fisken trenger knapt nok å flyttes ut av posen. (Ok mange forbehold.) Sleipt spør du meg.

Selv har jeg gitt bort eplesnegler over en lav sko det siste året (trenger god karma) og har nok surna litt om noen dagen etter de fikk dem har solgt dem. Avkom blir noe annet.

Nei, akvarister skal være snille mennesker og ikke kyniske spekulanter, det er nå min filosofi. )
det er sinnsykt irreteranes.. for en god stund siden ga jeg en fra NA veeeldig mye fisk gratis og 2 dager seinere så så jeg atte han hadde satt de til salgs for 1500-2000kr

jeg ga han fisk jeg ikke hadde så mye av og når jeg så han skulle selge de så spurte jeg om jeg kunne får 2 par tilbake siden jeg ikke hadde så mange men da måtte jeg vist kjøpe de tilbake

trur ikke han gjør noe sånt igjen
Eika
Jeg ga han fisk jeg ikke hadde så mye av og når jeg så han skulle selge de så spurte jeg om jeg kunne får 2 par tilbake siden jeg ikke hadde så mange men da måtte jeg vist kjøpe de tilbake trur ikke han gjør noe sånt igjen :D

I hvert fall ikke mot deg
No vet jeg jo ikke hva du gjorde i den situasjonen, men det er jo ikke alle som har guts/lyst til/tid til å si ifra når sånt skjer...

Over til spørsmålet:
For min del så ville det vært greit at noen jeg ga en fisk til solgte den videre så sant de ga meg en god forklaring på hvorfor de gjorde det, gjerne i form av en mail.
F. eks hvis jeg hadde gitt noen en fisk som viste seg å mobbe/bli mobbet av de andre beboerne i det karet den kom til hadde jeg ikke hatt noe imot at den ble solgt videre.

Men hvis jeg hadde gitt noen en fisk og de hadde solgt den videre bare for profitten sin skyld da hadde jeg også blitt skikkelig sur!
jeg bare sa veldig klart hva jeg mente om det og han.. han var ikke i tvil hva jeg syns om det

men hadde vært hos flere jeg kjenner og henta fisk for så og legge de ut til salgs...
Pompel
Nei, akvarister skal være snille mennesker og ikke kyniske spekulanter, det er nå min filosofi. ;-))

Enig
Ville nok blitt en smule muggen dersom noen hadde tatt imot fisk kun for å selge dem for profittens skyld..
Gir jeg bort fisk, er det jo for at de skal få et bedre hjem der de kommer og ikke for at de skal fungere som et middel til å få mer penger i kassa til mottaker!
Jeg har faktisk sittet og fulgt med på en fyr som drev med slikt snuskeri via annonser...
han tok i mot fisk billig eller gratis der folk ga bort. Rett etterpå kom det annonser fra han, der han solgte de samme fiskene dyrt som "lekspar" og lignende!!
Frekke f...!

Jeg hadde blitt rasende...!

Men jeg er glad de fleste ikke opererer på den måten. Men hadde det skjedd meg at noen solgte fisk jeg hadde gitt bort gratis, så hadde jeg blitt skikkelig forbannet.
Det er UFINT! Rett og slett. Det smaker av uærlige hensikter også, og uærlighet er det verste jeg vet hos folk.

Godt dere er enig med meg. Var redd det var meg som var litt sær. Hadde jeg visst dette hadde jeg selvfølgelig heller beholdt fiskene selv, eller gitt dem til noen som virkelig ville ha dem. Jeg er både sint, og skuffet. Det er i sånne tilfeller man skulle kunne gitt poeng eller positiv/negativ kommentar til brukere her inne, men de som oppererer på dette viset bytter vel nick både titt og ofte. Ja, ja, gjort er gjort, og ikke noe jeg kan gjøre med det nå.
Aquadama
Godt dere er enig med meg. Var redd det var meg som var litt sær. Hadde jeg visst dette hadde jeg selvfølgelig heller beholdt fiskene selv, eller gitt dem til noen som virkelig ville ha dem. Jeg er både sint, og skuffet. Det er i sånne tilfeller man skulle kunne gitt poeng eller positiv/negativ kommentar til brukere her inne, men de som oppererer på dette viset bytter vel nick både titt og ofte. Ja, ja, gjort er gjort, og ikke noe jeg kan gjøre med det nå.

Hadde dette skjedd med meg hadde jeg navngitt personen uten å nøle!
"Den som er med på leken, må tåle steken"
Huff, nei han ser jo sikkert disse innleggene, det får holde.
Aquadama
Huff, nei han ser jo sikkert disse innleggene, det får holde.

Joda sant nok det, men det å navngi h*n vil jo gjøre at andre slipper å gå i same "felle", og da synes jeg det ville vært værdt det.
Men skal selvfølgelig ikkje presse deg til å gjøre noe du ikke vil selv vettu
Har sendt deg mail. Ellers vil jeg bare oppfordre folk til å se litt på annonsene, og følg litt med om det er noen gjengangere på "gis bort" delen. er vel det eneste vi kan gjøre for å sikre oss en liten smule hvertfall.
Sondre
[QUOTE=Aquadama]Huff, nei han ser jo sikkert disse innleggene, det får holde.

Joda sant nok det, men det å navngi h*n vil jo gjøre at andre slipper å gå i same "felle", og da synes jeg det ville vært værdt det.
Men skal selvfølgelig ikkje presse deg til å gjøre noe du ikke vil selv vettu

Jeg hadde også navngitt han konsekvent! Ikke tvil, jeg hadde blitt sur altså. Jeg har fått dyre fisk av ei i drammen, og jeg måtte følge opp med bilder osv, bare for gøy. Ikke det at hun ikke trodde meg, men sånn får mann et godt "fiske" forhold. Jeg fikk mange, og etterhvert som de har vokst opp og paret seg sammen, har jeg gitt vekk av disse. Kunne ikke tenke meg å selge de heller. Ikke så mye å tjene på det, og så får mann jo mange venner. Noen fisk jeg har drettet har jeg solg, men mye har jeg gitt vekk.

Er ikke i hobbyen for å tjene penger i første omgang. Bare navngi vedkommende, det er til pass for han.
Forskjellen består vel i at man spekulerer i å tjene penger på noe man får gratis - kontra det at fisken ikke trives i sitt nye hjem / ikke går overens med karkamerater eller lignende tilfeller.
Det blir litt for kynisk når man bevisst gjør slikt for å tjene på det.
Å flytte på fisk, stresser dem, og det bør derfor unngås så langt som mulig.
(Min mening iallefall)

Fint at det finnes slike som deg, Fishyalexander - som sender bilder og gir tilbakemeldinger
Det er da det er moro å gi bort fisk!
Ja med tilbakemeldinger og bilder da er det jo kjempe artig! Er sikkert bare oss fiske-gale som forstår dette, men man får jo søren sprette et forhold til de fiska vi kjøper og har.
Malldrian
Fint at det finnes slike som deg, Fishyalexander - som sender bilder og gir tilbakemeldinger :-) Det er da det er moro å gi bort fisk!

eller sånn som dattera til ett vennepar av mamma og pappa... hu kom her og kunne peke på de fiskene hu ville men var så sjenert så blei til atte jeg tokk alt alt for mye fisk

det smilet hu gikk herfra mer skulle jeg betalt mye for og se igjen.. er såå morro og gi bort fisk/andre ting når man ser hvor mye det gleder folk og det egentli ikke har kosta meg no kr (utenom artemia egg)

hvorfor i hel¤%¤# skal folk ødelegge gleden med og gi bort? jeg tenker meg om 2 ganger føre jeg gir bort nå pga: han kødden som utnytta det atte jeg var snill og skulle gi en "nybegynner" myyyye fisk så han fikk fylt opp reolen sin
Får legge inn en noe mer positiv historie her også da, nå som jeg har klart å surne stemningen her inne ;0)

På Sfo der datteren min går har de skaffet seg akvarium. Artig det, det var bare det at de ikke hadde mer enn tre fisk i en 200 liter, og heller ikke pumpe. Jeg nevnte forsiktig at jeg hadde noe fisk og litt utstyr dersom de var interesert? Om de var! Enden på visa var at jeg troppet opp på skolen med diverse fisk, en pumpe, et lite selv-snekret infohefte om de diverse typene fisk og litt om akvarie stell. Gjett om det var mange glade bar (og voksne) der da!? Det var kos det, og datteren min får jo fremdeles se fiskene "hennes" hver ukedag.
Aquadama
Får legge inn en noe mer positiv historie her også da, nå som jeg har klart å surne stemningen her inne ;0) På Sfo der datteren min går har de skaffet seg akvarium. Artig det, det var bare det at de ikke hadde mer enn tre fisk i en 200 liter, og heller ikke pumpe. Jeg nevnte forsiktig at jeg hadde noe fisk og litt utstyr dersom de var interesert? Om de var! Enden på visa var at jeg troppet opp på skolen med diverse fisk, en pumpe, et lite selv-snekret infohefte om de diverse typene fisk og litt om akvarie stell. Gjett om det var mange glade bar (og voksne) der da!? Det var kos det, og datteren min får jo fremdeles se fiskene "hennes" hver ukedag.

Det er kult! Vet at noen fra KAK steller med et eller flere akvarier på VAS(Vest Agder Sentral sykehus), det er sikkert noe annsatte og innlagte setter mye pris på. Det hadde jeg og syntes var et godt prosjekt på et gammle hjem feks. Har masse rart på loftet jeg kunne stillt opp med, fisk også for den sags skyld. (men de er ikke på loftet da)
Er ferdig sykepleier til våren, og jeg skal love deg at der jeg skal begynne å jobbe, der skal det opp karr! He, he. Men spøk til side; tror det hadde vært en utrolig god beroligende effekt på f.eks demente pasienter. Må a være mye bedre å sitte å kikke inn på fine farger og bevegelser enn å stirre inn i en tom vegg? Ikke er det mye skarpe lyder forbundet med et akvarie heller. Nei, jeg skal jobbe for å få det på avdelingen det er sikkert. Ansvaret for stell (av fisker og pasienter) tar jeg selvfølgelig selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap