Uten mat i 3-4 uker?

Jeg skal nå reise bort noen uker til Sør-Amerika med familien og lurte derfor på hvor lenge dere der ute mener fisker klarer seg uten mat. Jeg skal være borte i et sted mellom 3 og 4 uker, vet ikke riktig enda. Siste gang reiste jeg bort i 15 dager og jeg lot vår kjære nabo overta foringen av fiskene. Dette gikk ikke så bra så dette vil jeg unngå, men av type fisk som skal være uten mat er det vanlige fisk som tetra, gurami, levendefødene, ciklider, botia, altum og noen pleco, gibbiceps og black ghost. Fikk også en øreål på dør som jeg måtte passe på i noen måneder.
Jeg regner med at de ikke trenger å skiftes på under disse ukene da det sannsynligvis ikke vil bli noe mat oppi der som forurenser. Vil disse fiskene klare seg uten mat i 3-4 uker? Kom evt med andre forslag til foring av mine fisker under mitt ferieopphold. Slike hvite ferieforpiller som løser seg opp sakte er ikke et alternativ for meg da jeg har erfaring med at de forurenser vannet.

mvh Sindre
Har du ikke andre venner eller kjente som du kan stole på og som kan strigles litt bedre enn naboen? Eventuelt kan de gå innom så lite som en gang i uken?!
Sindre Gøran
Jeg skal nå reise bort noen uker til Sør-Amerika

regner med atte du skal fange fisk?

matingen er ikke så nøye.. du vil komme hjem til ett naturligt befolka akvarium igjen.. men burde kansje få en til og skifte vann engang mens du er borte
Hvis du har en kompis e.l. du kjenner og stoler på, kan du gjøre avtale med vedkommende at han kommer innom en fast dag hver uke og gir fiskene mat. Mat du på forhånd har målt opp og lagt i porsjons-konvolutter foran akvariet før du reiste Merk hver konvolutt med f.eks. FØRSTE UKE, ANDRE UKE osv.

Fiskepasseren skal derfor kun gi innholdet som er i en konvolutt, ikke noe annet. Gjem fòrbokser og annet, fiskepasseren skal ikke ta mat fra dem.
Da unngår du garantert overfòring av snille og velmenende fiskepassere som ikke kunne la de stakkars fiskene sulte, men ga dem mat for en hel uke på èn gang....

Om du gjør avtale om at det kun skal mates en gang pr uke, så går det fint uten vannbytter i den perioden du er borte også.

Så lange reiser er ett dilemma.

Om man bruker forautomat, bør denne kun dossere en ørliten mengde for, ellers kan det fort gå galt. Det er tross alt ikke en kjeft som bytter vann i karet ditt mens du er borte...

Å la dem sulte i kanskje 4 uker, vil med stor sannsynlighet kreve noen liv. Disse blir jo da mat til de andre, så det er ingen krise så lenge dem ikke legger seg på rygg samtidig hele gjengen.

Jeg ville fortøkt å finne en eller annen trivelig akvarist (slike finnes jo i det ganske land), som fikk jobben med å fore ett par ganger i uka, og bytte vann en eller to ganger mens du er borte.

Hva med å annonsere etter en fiskemater under kjøp og salg?
Svar til innlegg 2: Har en forautomat, men må bruke den i det store karret slik at min 35 cm lange liposarcus altipinnis får i seg mat, det er den siste jeg vil miste. Altumene kan jeg ikke sette inn i det store karret og det blir nok for stort til at øreålen kan få mat hvis jeg putter øreålen oppi storekarret. Karret er på 1120 liter og forautomaten er programmert til 4 daglige foringstider med pellets

Svar til innlegg 3: Er ingen akvariefolk som jeg kjenner godt som bor i nærheten nei. Bor litt på landet, i oslo

Svar til innlegg 4: Skal ut på en tur for å fange fisk til mitt nye sør-amerika kar på 540 liter som foreløpig ikke inneholder noen fisk, men selve turen til Sør-Amerika er ikke noe "fiskefangetur"
Naturlig befolka? Altså de svakeste faller ifra og de sterkeste står igjen? Jeg tviler på at det behøves vannskift når jeg bare skal bort 3-4 uker og det sannsynligvis ikke vil bli noe foring

Svar til innlegg 5: God ide med de konvuluttene, sist gang sa jeg hun skulle gi dem x antall malletabletter per kar hver mandag, men la oss si det skulle 2 malletabletter i et kar i uka, men hun ga dem 20 i uka fordi "de ikke ble mette" og "det var en malle som ikke turte å spise" osv...

Svar til innlegg 6: Kun dossere en ørliten mengde? Er 4 pellets daglig for mye til en 1120 liter?
Ok, naturen går sin gang... Hva med å sette inn en gruppe levendefødene fra et annet kar til altumene's kar? Vil de da produsere for eller, tror du at de voksne levendefødene også vil bli spist under hungersnøden? Selv om det går bra for meg å for eksempel sette inn 20-30 store sverddragere som feeders, vet jeg ikke om det er nok mat til en 660 liter med altumer og annen øvrig befolkning...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap